;

Mobilní telefony v mobilní kanceláři

27. 9. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Otázka mobilní kanceláře, potažmo práce s informacemi v terénu, se obecně významně dotýká právě oblasti využití mobilních telefonů. Ne vždy je možné mít s sebou notebook a ne vždy je notebook dostatečně rychlým a pohotovým nástrojem pro to, co je třeba v terénu zařídit. Správná volba mobilu má přitom pro práci v terénu kritický význam. Jak vybírat a co od mobilních telefonů čekat?

Otázka mobilní kanceláře, potažmo práce s informacemi v terénu, se obecně významně dotýká právě oblasti využití mobilních telefonů. Ne vždy je možné mít s sebou notebook a ne vždy je notebook dostatečně rychlým a pohotovým nástrojem pro to, co je třeba v terénu zařídit. Správná volba mobilu má přitom pro práci v terénu kritický význam. Jak vybírat a co od mobilních telefonů čekat?

Pojem mobilní telefon je v dnešní době značně široký. Pro firemní nasazení lze přitom uvažovat v zásadě s několika typy přístrojů. Každý z nich přitom nabízí jiné možnosti v oblasti práce s podnikovými IS i s e-maily a s internetem.

Nespornou výhodou klasického mobilního telefonu jsou malé rozměry. Není tedy problém ho nosit kdykoliv a kamkoliv s sebou. Relativně malý displej dokáže v dnešní době nabídnout již více než dostatečné rozlišení. Funkcemi si obvykle nezadá s velkými komunikátory. Problematické je však například surfování na webu, neboť řada webových stránek a aplikací vyžaduje pro přehlednost vyšší rozlišení a také vyšší výpočetní výkon.

Komunikátory jsou telefony větších rozměrů, který lze používat buď jako klasický telefon, nebo jej lze rozevřít a použít jako náhradu notebooku. Uvnitř se totiž skrývá plnohodnotná qwerty klávesnice s dostatečně velkými tlačítky pro rychlé psaní. Není problém zde koncipovat tedy delší e-maily, či dokonce dokumenty. Vnitřní displej přitom nabízí dostatečné rozlišení pro libovolnou práci a procesor disponuje dostatečným výkonem.

Další odrůdou je PDA telefon s dotykovým displejem – jedná se de facto o PDA vybavené telefonními funkcemi. Rozměrný displej je velkou výhodou při surfování na webu. Absence klávesnice však významně znesnadňuje práci s e-maily, natož psaní dokumentů. Výkon procesoru je dostatečný.

PDA telefon může být vybaven i klávesnicí. Nabízí obvykle totéž co předchozí varianta. Displej však nemusí být vždy dotykový. Klíčová je přítomnost plnohodnotné qwerty klávesnice, která ovšem často bývá malých rozměrů. Díky této klávesnici je tak možné pracovat s e-maily, avšak pohodlné psaní obvykle není možné.

BlackBerry představuje specializované zařízení určené primárně pro stejnojmenné firemní řešení. Spadá sice do kategorie PDA telefon s klávesnicí (bez dotykového displeje), ale disponuje vlastním operačním systémem, pro který je k dispozici řada enterprise aplikací.

JAKÉ FUNKCE POTŘEBUJETE

Při výběru zařízení je nutné si nejprve stanovit, jaké funkce budete potřebovat. Mobilní telefony mohou nabídnout několik základních funkcí.

Vestavěné e-mailové aplikace jsou již poměrně běžné. Klíčová však může být podpora pro nejrůznější řešení umožňující okamžitou synchronizaci e-mailu, kalendáře, kontaktů a úkolů s účtem na serveru. Řešení jako BlackBerry, Visto, Seven Always-On Mail totiž vyžadují podporu přímo na straně zařízení.

Možnost surfovat po internetu je také poměrně běžná, důležitý je tedy spíše výpočetní výkon a prohlížeč. Výhodu mají samozřejmě telefony, které umožňují volbu prohlížeče.

Možnost číst si nebo tvořit textové dokumenty, tabulky a prezentace v PowerPointu může být na cestách klíčová. Ve výhodě jsou v tomto případě telefony s velkým displejem (a rozlišením) a plnohodnotnou klávesnicí.

Podnikové aplikace obvykle mohou nabízet mobilní přístup buď přes standardní webové či wapové rozhraní, nebo přes vlastní aplikace či Java applety. Pokud ve firmě provozujete kritickou aplikaci, kterou chcete zpřístupnit mobilním uživatelům, je vhodné tomu výběr telefonů podřídit, abyste se vyhnuli možným budoucím problémům.

KONEKTIVITA ROZHODUJE O PRODUKTIVITĚ

Důležitá je u mobilního telefonu, který má sloužit pro mobilní přístup k podnikovým systémům, jeho podpora pro nejrůznější mobilní a bezdrátové datové sítě. GPRS je dnes zcela běžně podporováno, ale rychlejší a u nás rozšířené EDGE už tak často ne a je jen velmi málo výrobců, kteří jej podporují u každého modelu. Důležitou roli však může hrát i podpora UMTS FDD a zajímavou je také možnost připojit se přes Wi-Fi.

Právě podpora WiFi je klíčová pro firmy, jejichž zaměstnanci cestují do zahraničí, neboť datový roaming je ve srovnání s cenami Wi-Fi v hotelu stále nepoměrně dražší. Právě s ohledem na cestovatele je také důležité, aby mobilní telefon podporoval všechny čtyři GSM pásma, která se ve světě využívají, a nikoliv jen ta dvě evropská – tj. GSM 900 a GSM 1800.

MOBIL SOUČÁSTÍ ŘEŠENÍ

Mobilní telefon je klíčovou součástí libovolného řešení mobilní kanceláře. Právě on totiž zajišťuje uživatelské rozhraní mezi podnikovým systémem a vzdáleným uživatelem. Vedle splnění výše uvedených klíčových předpokladů je také důležité, jak dlouho vydrží být v provozu na akumulátory, jak snadné nabízí uživatelské rozhraní a zároveň i to, jak dobře dokáže podporovat původní telefonní funkce. Při výběru telefonu pro firemní využití je dobré brát v úvahu nejen potřeby podnikového systému, ale i telefonní funkce, které by měl přístroj plnit přednostně.

Autorka je marketingovou a PR manažerkou společnosti Nokia.

Foto: Nokia

Autor článku