;

Mobilní nákupy v dohlednu předběhnou tradiční nakupování přes počítač

10. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: © Logostylish - Fotolia.com
Mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor e-commerce. V nakupování prostřednictvím smartphonů dominují Čína, Turecko a Spojené arabské emiráty.

Nový průzkum společností PayPal a Ipsos zjišťuje, že mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronického obchodování. V období 2013–2016 se složená roční míra růstu (CAGR) v oblasti mobilního nakupování odhaduje na 42 procent oproti 13procentnímu růstu celého sektoru elektronického obchodování (včetně mobilního). Průzkum, který se zabýval zvyklostmi v oblasti mobilního nakupování více než 17 500 spotřebitelů z 22 zemí, také zjistil informace o chování zákazníků při mobilním nakupování, překážky, kterým čelí, a dále také identifikoval rostoucí trhy.

Mobilní obchodování na vzestupu

Z hlediska procentuálního podílu na globálních útratách v online obchodech představuje mobilní obchodování stále ještě relativně malý segment: podle průzkumu tvoří nákupy prostřednictvím smartphonů devět procent online útrat a nákupy přes tablety dokonce jen pět procent. Obě tyto skupiny jsou zcela ve stínu stolních a přenosných počítačů, které pak dohromady mají 85procentní podíl na online útratách.

Zatímco absolutní čísla jsou zatím malá, mobilní obchodování má značnou dynamiku růstu. Třetina dotázaných online nakupujících uvedla, že v posledních 12 měsících provedla nákup prostřednictvím smartphonu, a 20 procent respondentů nakoupilo přes tablet. Prudký růst obchodování ve smartphonech pohání především mladí dospělí lidé. Globálně je v průměru 59 procent nakupujících přes smartphone ve věku 18–34 let oproti 44 procentům všech online zákazníků.

Lídry jsou Emiráty, Čína a Turecko

Čína, Turecko a Spojené arabské emiráty dominují v nakupování prostřednictvím smartphonů. Online zákazníci z Emirátů realizují v průměru 24 procent svých online nákupů přes smartphone, čínští spotřebitelé je těsně následují s 21 procenty a na třetím místě jsou Turci s 19 procenty. Tyto tři země také stojí v čele srovnání četnosti nakupování prostřednictvím smartphonů. V Číně více než dvě třetiny (68 procent) online nakupujících použily při nákupu smartphone v posledních 12 měsících. Smartphone použilo při nákupu za stejné období také 57 procent zákazníků z SAE a 53 procent Turků.

Uživatelé upřednostňují nákupní aplikace

Globálně 64 procent zákazníků, kteří nakoupili přes smartphone, uskutečnilo svůj nákup z aplikace a 52 procent nakoupilo prostřednictvím webového prohlížeče. Ti, kdo použili obě platformy, dávají obvykle přednost aplikacím (47 % upřednostňuje nákup z aplikace). Když byli všichni uživatelé smartphonů a tabletů dotázáni na výhody používání aplikace k úhradě online či offline nákupů, většina uvedla pohodlí (35 % uživatelů smartphonů/tabletů souhlasí, že je to výhoda) a rychlost (30 %).

Mezi další výhody používání aplikací podle názorů zákazníků v různých zemích patří: „okamžité potvrzení platby“ v Mexiku (možnost uvedená 37 % mexických uživatelů smartphonů/tabletů), „připomenutí speciální nabídky/slevy/poukázky“ v Číně (30 %) a „možnost sledování digitálních účtenek“ v Izraeli (26 %).

Dominuje mobilní vyhledávání produktů, jen zatím

Nejčastěji jmenovanou aktivitou mezi vlastníky či uživateli smartphonů v souvislosti s mobilním nakupováním je vyhledávání produktů: 36 % respondentů uvedlo „vyhledávání informací o produktech na smartphonu“ v uplynulých 12 měsících, 27 % použilo smartphone k „vyhledávání umístění a dalších informací o obchodě či firmě“ a 25 % využilo smartphone ke „čtení zákaznických či uživatelských recenzí“.

Když ovšem byli uživatelé smartphonů dotázáni, k čemu by je chtěli využívat v budoucnu (kromě činností, ke kterým je již použili dříve), mezi nejčastější odpovědi související s budoucími funkcemi patřily různé platební možnosti. 16 procent uživatelů smartphonů zvolilo „použití smartphonu u pokladny k zaplacení nákupu (např. pomocí NFC)“ a 15 procent uvedlo „objednávku v předstihu před příchodem do provozovny (např. kávy či jídla) prostřednictvím aplikace či webového prohlížeče ve smartphonu“.

Největší překážkou rychlejšího růstu mobilního obchodování je skutečnost, že zákazníci si ještě neuvědomují jeho výhody oproti nakupování na zařízeních s větší obrazovkou.

O průzkumu: Organizace Ipsos se dotazovala reprezentativního vzorku přibližně 800 (celkem 17 519) dospělých osob, kteří vlastní a/nebo používají zařízení s přístupem k Internetu v některé z 22 zemí (Spojené království, Francie, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Švédsko, Norsko, Dánsko, Polsko, Turecko, Rusko, Izrael, Spojené arabské emiráty, USA, Kanada, Brazílie, Mexiko, Čína a Austrálie). Průzkum probíhal online v období mezi 9. zářím a 3. listopadem 2014. Váha dat byla upravena s ohledem na známý počet online nakupujících ve všech zemích a s ohledem na demografický profil uživatelů Internetu v 7 zemích.

Čtěte také:
MasterCard spouští v Česku on-line platby MasterPass
MasterPass má umožnit zaplatit kdykoliv, kdekoliv a na jakémkoliv zařízení; měly by jej přijímat desítky tisíc obchodníků po celém světě.
→ Jak si vede e-commerce v ČR? Letos dosáhne 80 miliard korun
Říkají to alespoň předběžné prognózy. Nakupování přes internet se stalo již běžnou součástí života většiny lidí. Alespoň jednou přes e-shop nakoupilo 96% Čechů, pravidelně pak možnost objednat si vybrané zboží online využívá skoro polovina nich.

ICTS24

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+