;

Microsoft před 20 lety prohrál zásadní antimonopolní spor (2)

19. 6. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © James Steidl - Fotolia.com
Je tomu právě dvacet let, co americké ministerstvo spravedlnosti a generální prokurátoři 20 států USA žalovali Microsoft kvůli údajnému porušení federálních antimonopolních zákonů.

Předchozí díl

Není. I když byla vláda v právu, když šla po Microsoftu kvůli jeho antikonkurenčním krokům, nebyl by stav internetu v případě, že by Microsoft soudní spor vyhrál, příliš odlišný od stavu dnešního.

Abychom pochopili, proč tomu tak bylo, musíme se podívat na jádro sporu. Microsoft tehdy tvrdil, že Internet Explorer byl integrální součástí Windows a že jeho kód byl potřeba k tomu, aby Windows fungovaly správně. Jeho odstřihnutí od Windows a umožnění lidem, aby jednoduše používali jiné prohlížeče, by operační systém výrazně negativně ovlivnilo. Byl to absurdní argument a soud správně rozhodl proti Microsoftu. Přinutil Microsoft k tomu, aby lidem dovolil jednoduše používat jiné prohlížeče než Internet Explorer.

Umožnit lidem zvolit si svoje vlastní prohlížeče však nemělo nic společného s úspěchem Googlu. Když byl Google založen (v roce 1998), měl už Internet Explorer na trhu prohlížečů 45procentní podíl, který následující rok vzrostl na 75 % a na vrcholu v roce 2002 dosáhl 94 %. V těchto letech, kdy Internet Explorer trhu dominoval stále více, vystartoval Google jako raketa, takže úspěch Microsoftu v segmentu prohlížečů Googlu v ničem nebránil. Chrome, který je dnes dominantním prohlížečem, tehdy ještě neexistoval. Google uspěl z jednoho prostého důvodu: Byl tím nejlepším vyhledávacím enginem na světě. Nezávisle na tom, jaký jste používali prohlížeč, vyhledávali jste prostřednictvím Googlu, protože byl mnohem lepší než konkurence. Vyhledávači MSN od Microsoftu se lidé vyhýbali jako čert kříži, protože šlo o špatný vyhledávací nástroj. A Bing byl uveden až v roce 2009.

ICTS24

Pokud jde o Facebook, je tvrzení, že pokud by Microsoft soudní spor vyhrál, byl by nejpopulárnější sociální sítí „Microsoft-Myspace,“ úplně divné. Microsoft Myspace nikdy nevlastnil. Facebook byl uveden v roce 2004, tedy v době, kdy byl podíl Internet Exploreru na poli prohlížečů ohromných 91 %, což ovšem Facebook v ničem nezastavilo. Myspace koupila v roce 2005 News Corp. Ruperta Murdocha a důvod, proč tehdy miniaturní Facebook globálního giganta porazil, spočíval v tom, že byl zkrátka mnohem lepší sociální sítí.

Pokračování