Podle výzkumu agentury GfK, který si na přelomu roku 2013/14 nechala zpracovat společnost T-Mobile, se zástupci malých a středních firem ne chovají ve věci firemního IT racionálně. Nedůvěřují totiž profesionálním cloudovým řešením, přestože tato jsou většinou zabezpečena mnohem dokonaleji než jejich firemní sítě. Jen méně než desetina firem má však vůči cloudu vyloženě negativní vztah, u zbylých devadesáti procent obavy panují především z neznalosti.
Dvě třetiny respondentů vůbec netuší, co jim cloud může nabídnout, proto o jeho využití nikdy neuvažovali. Ti, kteří cloud znají, si jej ve 28 % případů pochvalují a platí jen za to, co skutečně v praxi využívají. Čtvrtina z nich pak oceňuje, že má ke svým datům a aplikacím přístup odkudkoliv. Velká část firem má ale obavy z nedostatečného zabezpečení dat (53 %) a jejich nevyhovujícího zálohování (11 %).
„Lidsky rozumím tomu, že zákazníci mají strach svěřit svá data do neznámého prostředí veřejného cloudu,“ říká Martin Záklasník, ředitel marketingu pro firemní segment T-Mobile, a dodává: „Na druhou stranu spoléháme na služby účetních či právních firem, firemní vozy necháváme opravovat v odborném servisu apod.“
Jednou z hlavních obav uživatelů je strach ze ztráty kontroly nad vlastními daty. Přitom servery umístěné ve vlastních prostorech často neumí dokonale zabezpečit, mají ale pocit, že mají vše pod kontrolou. Podle výzkumu Check Point Software Technologies byla ale v roce 2013 více než polovina firem napadena škodlivým softwarem, řada z nich dokonce opakovaně. Přitom 78 % z nich se domnívá, že za to mohou nedostatečné znalosti interních zaměstnanců o počítačové bezpečnosti. Firemní administrátoři navíc přiznávají, že 61 % úspěšných útoků vznikne jako důsledek toho, že škodlivý software využívá nových zranitelností (zero-day attacks) nebo zranitelností, na které administrátoři do té doby nestihli reagovat aktualizací svého zabezpečení.
Čtěte také:
→ Blízká budoucnost cloudu
Cloudový byznys je stále primárně založený na předplatném.
→ Cloud se mění, prim začíná hrát přidaná hodnota
Výzkumy ukazují, že adopce cloud computingu v podnikové sféře má k masovosti daleko. Současně se cloudová scéna mění. Firmy namísto již samozřejmé efektivity očekávají vyšší přidanou hodnotu – „cloudová řešení“.