Ale přesto nelze tvrdit, že by na trhu mohl v budoucnu uspět jen ten, kdo bude neustále inovovat nebo založí firmu poskytující inovační služby nebo produkty. Inovace jsou totiž velmi drahé a ne vždy se setkají s úspěchem.
Úspěšné podnikání může být založeno i na tradicích a starých postupech
Mnohem důležitějším faktorem úspěchu, než jsou inovativní myšlenky, je totiž znalost trhu, na kterém působíte anebo na který chcete vstoupit. A nejen jeho znalost. Také schopnost najít v něm přesně tu mezeru, do které vy se se svou firmou nebo podnikatelským záměrem akorát vejdete a postupně si budete tuto mezeru, respektive svůj podnikatelský prostor, rozšiřovat.
Jak hledat díru na trhu?
Velmi dobrým postupem při hledání mezery na trhu je například uvědomění si, co na trhu chybí vám osobně. A pak investovat něco do průzkumu trhu v cílové skupině, která se vám podobá věkově, svými koníčky, životními zvyky nebo třeba jen místem bydliště. Jakmile zjistíte, že nejste jediní, komu služba nebo produkt chybí, jste na půli cesty k úspěchu. A ano, může se jednat i o velmi inovativní myšlenku. Nicméně, také nemusí.
Díra na trhu nestačí – ještě je potřeba se odlišit a přidat hodnotu
A tady je největší prostor na inovativní myšlenky, ale opět platí, že je vůbec nemusíte potřebovat. Stačí třeba jen být dost výrazní, dost specializovaní (spíše ve větších městech nebo na internetu), velmi kvalitní, také vstřícní a někdy i cenově přijatelní.
Přidaná hodnota, kterou na trhu nabízíte, je to, díky čemu můžete vítězit. Je to něco, co děláte jinak než ostatní. Děláte to lépe (nemusí být ve smyslu inovativněji – stačí pečlivěji nebo s doplňkovou službou). Prostě něco navíc. U produktů jde především o jejich kvalitu, původ materiálů, způsoby dodání atd. U služeb pak vede osobní přístup, doplňky, kvalitní materiály spojené se službou a mnohé další.
Když se vám povede vystihnout náladu a vkus lidí, na které svou nabídku cílíte, můžete časem opravdu velmi uniknout konkurenci, která pro vás ze začátku byla velkou, možná i ohrožující. Ale tím, že se trefíte do poptávky, se z původní velké konkurence stane konkurence už jen částečná nebo dokonce nepřímá. A když k tomu všemu přidáte inovaci, která lidem sedne, tím lépe.
Nic není trvalé – ani nároky cílového trhu
A na to je potřeba myslet velmi často. Lidé se mění a jejich vkus, nároky a požadavky také. I díky tomu se může velmi rychle změnit nálada ve vaší cílové skupině. A pokud zaspíte, jiný podnikatel si ji urve pro sebe, protože se v kritickém momentu mnohem lépe trefí.
Proto svou nabídku stále uzpůsobujte změnám v cílové skupině. A vůbec zase nemusí (ale může) jít o inovace. Naopak se může jednat třeba o návrat k tradičním hodnotám nebo k bio záležitostem, o vintage náladu nebo třeba o touhu o rozšíření služby dalšími doplňky.
Někdy je změna v cílové skupině velmi rychlá a je potřeba reagovat hned
A stává se to zejména tam, kde se poskytují služby. Sektor služeb je neuvěřitelně dynamický a nároky zákazníků se mohou měnit i z měsíce na měsíc. A tedy ve službách je nutno na takové změny v poptávce cílové skupiny briskně reagovat. Ovšem, stojí to peníze.
Ale na druhou stranu víte, že se vám investice do změny nabízené služby vrátí, a má to tedy smysl. Někdy však není dost vlastních prostředků k realizaci takové změny, přestože jde třeba jen několikatisícovou položku. Tehdy se vyplatí sáhnout do cizích zdrojů, třeba pro půjčku. A když se s jejím vyřízením nechcete příliš dlouho zdržovat skrz dokládání kvant papírů, je dobrou alternativou půjčka bez doložení příjmu. Není sice na nijak vysokou částku, ale v rychlých změnách může velmi pomoci.