V několika posledních letech se svět skokově proměnil a dříve tradiční technologické firmy, pokud lze v oblasti IT vůbec o tradici mluvit, se nyní perou o své místo na trhu s fenoménem GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon). Takzvané GAFA společnosti se z původně nenápadných firmiček, na které velké nadnárodní konglomeráty shlížely zpočátku přezíravě, usilovnou prací proměnily v relativně krátkém čase v obávané soupeře. GAFA firmy mají celou řadu shodných prvků. Amazon je jistě unikátním, ale do jisté míry velmi typickým představitelem GAFA. Zaměření na zákazníka, využívání nejmodernějších technologií a hlavně vyhledávání nejtalentovanějších zaměstnanců, to je klíčová kombinace. Zmínit bych dnes chtěl zejména oblast náboru. Propracovaný systém náboru talentů má v Amazonu totiž celou řadu specifik. Ačkoli do jisté míry je nábor zaměstnanců standardizovaný a pohovory do Googlu či Facebooku mohou nezasvěceným připadat stejné jako do Amazonu, Amazon používá unikátní proces.
V rámci několika kol interview s různými manažery náboru či oborovými experty narazí zájemce o práci na pohovor s manažerem, jehož úkolem je tzv. zvednout laťku. Tento manažer má za úkol ověřit, zda kandidát splňuje všechny klíčové principy řízení, které Amazon vyznává, a zda jeho případný nástup do týmu bude opravdovým přínosem. Pokud by měl jakoukoli pochybnost, kandidáta na přijetí nedoporučí. Hledání kandidátů pak může trvat déle, ale personální obsazení i přes rychlý růst firmy nepodléhá kompromisům. Je to jen střípek, ale pokud chce jakákoli firma uspět na dnešním vysoce konkurenčním trhu, měla by GAFA firmy sledovat a i na trhu s omezenou dostupností vhodných kandidátů nesnižovat laťku.
Můžete namítnout, že vhodných kandidátů je nyní v době ekonomického růstu jako šafránu a že vaše firma může růst jen za předpokladu, že volné místo obsadíte co nejrychleji. Pak se ovšem nedivte, že se požadovaný růst nedostavuje a na trhu vás válcují firmy, které mají sice pozice otevřené déle, interní týmy ovšem obsazují pouze nejlepšími kandidáty.