ITIL jako množinu publikací popisující model nejlepších praktik pro správu služeb IT založený na procesním řízení jsme již v Business Worldu popisovali. Pro jeho úspěšné nasazení je ale pochopitelně nezbytné klíčové zaměstnance na znalost ITIL certifikovat.
Jelikož ITIL představuje rozsáhlé znalosti, je s ním spojený i požadavek garance kvality lidí, kteří se jeho implementací zabývají. Tento požadavek je řešen pomocí kvalifikačního schématu, popisujícího způsoby školení, zkoušení a certifikace jednotlivých osob na ITIL.
Kvalifikační schéma pro ITIL v3 zavádí systém, který začíná u ITIL Foundation for Service Management (Základy ITIL pro Správu služeb) a umožňuje individuálně střádat kredity ze zkoušek na ITIL v3, což vede k získání vyšších certifikátů, jako jsou ITIL Expert a ITIL Advanced Certificate – lepší obrázek asi získáte ze schématu kreditního systému.
Foundation level předsavuje základní úroveň certifikace osob, je podobná stejné certifikaci v ITIL v2. Školení na Foudation obsahuje definice základních pojmů, jako jsou služby a správa služeb, procesní model, fáze životního cyklu služby a jejich příspěvek byznysu, poskytovatel služeb, katalog služeb a další. Popisuje koncepty a představení některých (ne všech) procesů, role a výběr softwarových nástrojů, rozhraní na další standardy a normy.
ITIL Expert – získání tohoto certifikátu je možné pomocí rozdílové zkoušky z ITIL v2 (Manager’s Bridge), nebo jedním ze dvou směrů, označovaných jako „Směr podle způsobilostí (Capability Stream)“ a „Směr podle životního cyklu (Lifecycle Stream)“.
Směr podle způsobilostí obsahuje následující čtyři moduly:
- Plánování, ochrana a optimalizace
- Nabídka služeb a dohoda o službách
- Release, řízení a validace
- Provozní podpora a analýza
Směr podle životního cyklu – jednotky jsou založeny na pěti klíčových knihách OGC:
- Strategie služeb
- Návrh služeb
- Přechod služeb
- Provoz služeb
- Neustálé zlepšování služeb
Advanced Service Management Certificate: tato kvalifikace, i když dosud není dokončena, je zamýšlena pro posouzení schopnosti účastníka aplikovat a analyzovat koncepce ITIL v3 v nových oblastech. Další detaily o ITIL v3, včetně chystaného procesního modelu, se můžete dozvědět na stránkách české pobočky itSMF (www.itsmf.cz).
Autoři pracují ve společnosti HP.
ITIL vznikl jako reakce na stále se prohlubující závislost obchodu na informačních a telekomunikačních technologiích. Je souhrnem nejlepších praktik, popisuje procesy a postupy, které se osvědčily v praktickém provozování informačních technologií.
Formálně deklarované cíle ITIL jsou zvýšení kvality a zlepšení dostupnosti poskytovaných služeb, snížení nákladů na IT, vyladění kapacity IT infrastruktury, zvýšení výkonu, optimalizované využití zdrojů a rozšíření škály metodik. ITIL považuje oddělení IT za poskytovatele služeb a předjímá, že oddělení IT by se mělo změnit na obchodní útvar, který všem ostatním obchodním útvarům poskytuje své služby – tedy služby IT. Celý koncept je poměrně rozsáhlý, nejlépe propracovanou částí je oblast dodávky a podpory služeb – Service Management.
V současné době je aktuální verze ITIL v3, která byla zveřejněna v květnu 2007 publikováním pěti klíčových knih:
- Strategie služeb (Service Strategy)
- Návrh služeb (Service Design)
- Přechod služeb (Service Transition)
- Provoz služeb (Service Operation)
- Neustálé zlepšování služeb (Continual Service Improvement)
Společnost Hewlett-Packard je předním dodavatelem školení a profesionálních služeb v oblasti ITSM/ITIL.
Nabízíme kurzy od základních až po složitá manažerská školení v českém i anglickém jazyce. Certifikace všech úrovní ihned po skončení školení.
Podrobnosti najdete na webových stránkách www.hp.cz/skoleni a www.hp.cz/services/integrace/itsm/.