Učíte-li se o nových marketingových technikách, lepším účtování zboží nebo nových způsobech organizace týmu (tj. příprava), rozvíjíte své schopnosti a napříště dokážete plnit nové úkoly. Po překonání krize budou otevřena nová firemní oddělení, budou se zakládat nové společnosti a vzniknou nová pracovní místa. Začněte se včas připravovat, abyste mohli tyto nové příležitosti využít a budete úspěšní!
S MBA ke hvězdám
Za skvělý nástroj, který může posunout člověka v jeho kariéře do nových výšin je často považováno MBA. Studenti programů MBA věří, že rozvoj jejich vědomostní základny jim umožní chopit se příležitostí, na které by jinak museli dlouho čekat. Věří rovněž, že vzestup v kariéře, který titul MBA přináší, ospravedlní namáhavou práci, dlouhé hodiny a stohy přečtených knih a vyřešených úloh. Ve většině případů tomu tak skutečně je. MBA se určitě liší od vzdělání, které většina lidí dosud absolvovala, ať už se to týče předmětů, způsobu výuky, vzájemné návaznosti kurzů i konečného cíle vzdělání.
Mnoho lidí pracuje v oboru, který nemá moc společného s jejich původním směrem studií na univerzitě. Nebo se titul, který získali, hodí pro některé oblasti jejich zaměstnání, ale ne pro všechny. Kariéra je pro ně posunem z jednoho zaměstnání do druhého, kde soupeří s mnoha podobnými se stejnou kvalifikací a zázemím. MBA člověku umožňuje přesunout se do jiné kategorie práce a profesních příležitostí. Pomůže člověku vyniknout nad jinými a to způsobem, kterého si mnohé firmy povšimnou. Dá se to popsat tak, že většina lidí a organizací si je vědoma, že titul MBA znamená, že jeho držitel má alespoň základní povědomí o financích, účetnictví, personalistice, marketingu, řízení rizik, strategiích, řízení dodavatelského řetězce, transakcích atd. A že titul MBA okamžitě prozrazuje o člověku víc, než jeho předešlé tituly ze studií jazyka, historie, ekonomie, politických věd či jakýkoli jiný univerzitní titul. Pochází-li MBA titul navíc z kvalitní, akreditované školy, tím lépe, protože stejný standard kvality lze předpokládat i u studenta samotného. Z toho vyplývá, že ne každý MBA program se hodí pro každého. MBA programy se od sebe mohou výrazně lišit.
Škola může na fakultě například zaměstnávat několik hvězdných jmen z oblasti marketingu, což by znamenalo, že bude vhodné zvážit její nabídku MBA právě kvůli této oblasti. Pro budoucí studenty je důležité, aby si pro sebe a svou situaci zvolili správný program - takový, který pro ně bude přínosný. Věřím, že při hledání nejvhodnějšího MBA programu by lidé měli nejdříve zohlednit základní věci – čas, peníze, lokalitu. Teprve pak by měli zvažovat detaily, které odlišují jeden program od druhého.
Umístění instituce
Lokalita, lokalita, lokalita – to je hlavní zájem realitních makléřů, nicméně měl by se na ni brát ohled i při vzdělání. Jde o důležité rozhodnutí, zda si vyberete program ve vašem městě, nebo takový, za kterým budete muset dojíždět. Existují i mnohé vzdělávací možnosti on-line, které vám dovolují studovat program z domova.
Výhodou studia lokálního programu je, že vám umožňuje se napojit na další aktivity ve stejné oblasti, což vám může pomoci mnoha způsoby: hlavním užitkem pak jsou obchodní kontakty a nové obchodní příležitosti. Nicméně máte-li možnost za vaším titulem cestovat, může to pro vás být úžasnou zkušeností, která vám pomůže zajistit si do budoucna opěrné body v regionu / městě, kde jste je dosud neměli. Nalezení nových přátel a důvěrné seznámení se s novým městem je vždy zábavné a stojí za to – obzvláště, když zvažujete se do této oblasti jednou přestěhovat. Někomu však může pohodlí studia z vlastního domova přinášet víc výhod než intenzivnější zkušenost denního studia.
Čas a cena
Čas je možná konstantou v Einsteinově světě, nicméně v našem každodenním životě se neustále mění. Časový harmonogram kurzů může být hlavním rozhodovacím faktorem při výběru programu. Programy často spadají do všeobecných kategorií: denní studium (většina kurzů probíhá během týdne), externí (večery a víkendy) a modulární (kurzy probíhají v určených obdobích měsíce nebo ob měsíc).
Cena titulu MBA je samozřejmě důležitá. Chcete zvýšit váš příjmový potenciál a ne poškodit svůj životní styl. Proto peníze, které zaplatíte, v mnoha ohledech titulu spíše přidávají hodnotu. University fungují podobně jako jakýkoli jiný byznys – zaměstnávají lidi, poskytují služby, musejí vykazovat zisk kvůli daním atd. Jako u všech firem jsou největším nákladem lidské zdroje: platy, podpory, pojištění a prémie činí významnou část výdajů většiny společností. Zatímco někteří lidé možná učí jen pro dobrý pocit z odvedené práce, většina profesorů pracuje ze stejného důvodu jako vy a já. Obvykle ti nejlepší a nejchytřejší pracují pro ty školy, které si mohou dovolit poskytnout nejen odpovídající plat, ale též zázemí a zdroje pro výzkum v jejich oboru. Při výběru mezi programy MBA vám toto kritérium poslouží k porovnání jejich cen. Tyto peníze nejsou určené jen pro zisk školy; jsou určené k tomu, aby přitáhly nejlepší kapacity a umožnily jim přístup k potřebným zdrojům na jejich výzkumy – což se studentům vrací zpátky ve formě nejlepších učebních postupů, posledních případových studií, nejaktuálnějších informací a používaných podkladů.
Ať už si zvolíte jakýkoli program, buďte připraveni na tvrdou práci. Tak jako se vším: z programu MBA získáte to, co do něj vložíte. Proto se rozhodujte s předsevzetím, že budete studovat učebnice, plnit domácí úkoly, pročítat své zápisky a účastnit se skupinových projektů. Tak z vašeho vzdělání získáte co nejvíc. Co s nabytými znalostmi pak uděláte, je na vás – ale jakmile budete mít přehled o všech hlavních oblastech obchodu, budete o míle napřed před většinou lidí. Dobře se připravte a až se naskytne příležitost, budete mnohem úspěšnější než kdykoli předtím.
Thomas E. Mershon je ředitelem programu Executive MBA na pražské University of Pittsburgh.