Hlavní navigace

Koupit se dá i člověk - Body shopping není obchod s bílým masem

22. 5. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Proč někoho kupovat? Protože mi chybí zdroje. Existuje mnoho důvodů, proč na chybějící pozici nezaměstnat pracovníka „na stálo“. Firemní strategie nákupu specialistů, vycházející z těchto úvah, se nazývá „body shopping“.

Proč někoho kupovat? Protože mi chybí zdroje. Existuje mnoho důvodů, proč na chybějící pozici nezaměstnat pracovníka „na stálo“. Firemní strategie nákupu specialistů, vycházející z těchto úvah, se nazývá „body shopping“.

Informační technologie jsou velice dynamickým oborem, jenž vytváří vysokou přidanou hodnotu právě díky kvalifikovaným specialistům. Body shopping tak nachází uplatnění hned ve dvou segmentech. První je jasný: společnosti, jejichž „core business“ není ICT, si najímají na pokrytí procesů, činností nebo projektů odborníky od ICT firem. Druhý je trochu paradoxní: trvalý nedostatek kvalitních odborníků a jejich vysoká cena má za následek stále větší poptávku ze strany samotných ICT společností právě formou outsourcingu. Outsourcing lidských zdrojů v oblasti ICT spočívá zejména v najímání specializovaných ICT odborníků od personálních agentur jako členů interních projektových týmů na dočasnou dobu realizace konkrétního projektu.

Body shopping není obchod s bílým masem. Jedná se ovšem skutečně o nákup pracovní síly, nebo, chcete-li, raději outsourcing lidských zdrojů. Pro každou organizaci přichází v úvahu jiný typ body shoppingu, v závislosti na momentálních potřebách nebo na velikosti a zaměření dané společnosti.

Nejčastěji jsou kupovány následující role:

  • Projektové vedení – nic nestojí tolik jako neúspěšný projekt. Profesionální projektový vedoucí nebo i celý sehraný tým je schopen analyzovat rizika projektu a účinně jim předcházet.
  • Programátor – často v případě vývoje softwaru na zakázku. Na jeden projekt bývá najímáno i několik programátorů, z nichž každý řeší jinou část kódu.
  • Administrátor – stará se o IT prostředí zákazníka.
  • Webmaster – profesionál je i strategickým poradcem pro změny designu, zvýšení návštěvnosti, obsahové změny nebo změny ve struktuře.
  • Technická podpora – může se jednat o hot-line, kde uživatel získá přímou pomoc po telefonu, případně o vzdálený přístup nebo servisní zásah u uživatele, podle jasně definovaných pravidel a podmínek SLA.
  • Podpůrné činnosti – často aktivity související s digitalizací dokumentů (třídiči, pracovníci obsluhující skener, korektoři…)

Zda je to výhodné, musí zvážit každá organizace sama vzhledem k dané pozici, kalkulovaným nákladům a skutečnosti, o jak klíčovou činnost či proces se jedná. Důvody pro tento typ outsourcingu bývají různé, ale jako nejvýznamnější přínosy bývají uváděny následující:
  • Jasně definované transparentní náklady – při nákupu odborníka znáte jasně jeho cenu. Může se jednat o hodinovou sazbu, denní nebo měsíční, případně jednorázovou odměnu za konkrétní úkol.
  • Profesionalita – koupený pracovník je úzce zaměřen na činnost, kterou potřebujete pokrýt. Pravidelně prochází v dané oblasti vzděláváním a rozvojem. Získáváte tak odborníka se stálým růstem.
  • Jasně definovaný rozsah, kvalitu a služby – přesně definujete, jakou službu a v jakém rozsahu požadujete. Velmi často je cena ovlivňována případnými sankcemi za nesplnění těchto podmínek, které mohou být pro zákazníka velmi zajímavé, je možné garantovat požadovanou kvalitu.
  • 100% dostupnost služby – pokud je garantována služba 24hodin denně, pak si můžete být jisti, že ji dostanete. Poskytovatelé nedisponují jediným specialistou pro danou oblast, ale celou řadou, takže v případě „výpadku“ okamžitě zajišťují náhradníka.
  • Nezatížení dalších pracovníků – o agendu spojenou s „nakoupeným člověkem“ se stará poskytovatel. Neřešíte zákonné povinnosti jako odvody, pojištění, nemocenskou atd.
  • Kontrola – pravidelně dostáváte vyhodnocování služeb, úspěšnosti, nebo hlášení o průběhu plnění zadaného úkolu.

Autorka pracuje jako Head of Marketing ve společnosti Kapsch.

Autor článku