I když prozatím není známo, jakým směrem se Yahoo s Thompsonem - bývalým prezidentem PayPalu - za kormidlem vydá, přečtení oficiálního oznámení nás naplňuje pocitem, že dny Yahoo coby internetového inovátora jsou nadobro sečteny. Další informace o zvolení Thompsona, jeho osobě a situaci Yahoo přináší sesterský magazín ChannelWorld, my se na tuto skutečnost podíváme z poněkud odlišného pohledu.
Pro společnost a její akcionáře
Tisková zpráva Yahoo, vydaná při příležitosti zvolení nového výkonného ředitele, je plná byznys žargonu. Hovoří se v ní o tom, jak Thompson dokáže „rozproudit klíčový byznys a zabezpečit vyšší hodnotu pro držitele akcií“, přičemž sám Thompson říká, že chce „jasněji pochopit požadavky inzerentů a vydavatelů“.
Pokud jste doufali ve vášnivé prohlášení o opětovném povstání Yahoo coby technologické společnosti s velkým T nebo dokonce zřejmou vizi toho, jakým směrem se společnost pod Thompsonovým vedením vydá, nikde v oznámení jej nenajdete.
A co je nejdůležitější, tisková zpráva se ani zdaleka nezmiňuje o vytvoření skvělých produktů pro uživatele Yahoo nebo myšlence o tom, jak z Yahoo opět učinit něco vzrušujícího. Namísto toho jako svůj primární cíl Thompson stanovuje „zajištění hodnoty očekávané akcionáři“.
Inovátoři, kde jste?
I když chápeme, že podšívání kapes akcionářů je cílem kterékoliv veřejně obchodovatelné společnosti (a samozřejmě tomu rozumíme), tento cíl by měl být vedlejším produktem vytváření skvělých produktů. Po přečtení Thompsonových stanovisek však vidíme bohužel jen společnost, která chce tahat peníze.
Aby bylo jasno, neláme nad Thompsonem hůl a netvrdíme, že jeho počínání v nové roli skončí fiaskem, nebo že na tom akcionáři nebudou s novým vedením lépe jako s Carol Bartzovou. Nesmíme zapomínat, že PayPal pod jeho vedením slavil nemalé úspěchy a stal se hvězdou společnosti Ebay. Jen nás mrzí, když vidíme, jak irelevantně se Yahoo v oznámení nového CEO staví k uživatelům a světu techniky vůbec.