Stále oblíbenější jsou totiž internetové nákupy s osobním odběrem v kamenné prodejně. V případě Kasa.cz a jejích vlastních výdejních míst (Kasahousů) v Praze, Čestlicích, Brně a Ostravě tuto možnost využívá průměrně 56 % zákazníků, přičemž jejich číslo stále roste.
„Tito zákazníci vždy platí hotově nebo kartou přímo na místě, což je důvod, proč klesá obliba dobírky. Tu zákaznící obvykle využívají při dražších nákupech, dle našich statistik jde ve více než 80 % případů o nákupy nad 2000 Kč. Zákazníci začali také daleko více věřit online bankovním převodům, jejichž podíl od roku 2011 vzrostl pětkrát na 15 %,“ uvedla Jitka Součková z Kasa.cz. Jen 3 % nákupů bylo za posledních 12 měsíců realizováno na splátky, a to i přesto, že vyjednání splátek je nyní daleko jednodušší.
Nejpopulárnějšími přepravci byli za posledních 12 měsíců Česká pošta (18 % zásilek) a DPD (15 %). O zbytek, na který připadá velkou měrou přeprava velkých zásilek, se dělí tzv. komfortní doprava (8 %) a Toptrans (3%).
Statistiky jen číselně dokládají situaci, na které se shodli účastnici nedávného panelu odborníků na e-commerci, který v polovině března uspořádala konzultační společnost Acomware. Mezi fenomény českého on-line byznysu totiž patří vyzvedávání zboží osobně a velcí hráči se bez výdejních míst neobjedou.
Výdejní automat Kouzelná almara v parkovišti obchodního centra
Budují se i sítě nezávislých výdejen. V poslední době vzbudil ohlas nový start-up Kouzelná almara, který zřizuje výdejní automaty (na obrázku). Za tímto projektem stojí investiční skupina Miton, Enern a podnikatel Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu. Výdejní automaty ostatně bude zřizovat i Česká pošta, její projekt se ale zdržel díky přezkumu výběrového řízení ze strany Úřadu pro hospodářskou soutěž.
Čtěte také:
Českou e-commerci čeká konsolidace a příchod silných hráčů ze zahraničí