Společnost Adobe začala své produkty v rámci balíku Creative Suite prodávat pouze jako cloudovou službu, tedy formou předplatného. Stolní verze již nově nebude k dispozici. Má to svou logiku – výrobci mohou díky cloudu konečně do jisté míry vyzrát na piráty. Navíc mají pojistku do budoucna – lidé, kteří budou chtít u jejich produktů zůstat, si budou muset své licence každoročně obnovovat. A platit za ně pravidelně.
Na zprávu Adobe na svém blogu odpověděli představitelé Microsoftu. Reagovali slovy, že model předplatného má sice své výhody, ale trh na něj ještě není zcela připraven. Odhadují, že pravidelné platby za software (tedy předplatné cloudových služeb) zvítězí nad fyzickými licencemi až v horizontu deseti let.
Přesto si gigant z Redmondu chystá zadní vrátka, pokud se tedy budeme bavit o jeho hlavním cloudovém produktu, Office 365. Není divu, jeho největší konkurent v této oblasti, Google se svými Apps, již celou řadu let existuje pouze v cloudu – s většími či menšími úspěchy, ale především s obrovským potenciálem. A po loňské akvizici QuickOffice se nyní zdá, že jej bude chtít beze zbytku využít – v dubnu jsme se totiž dočkali prvních konkrétních služeb orientovaných na platformy iOS a Android. Ve Spojených státech již Google stihl uskutečnit i velmi silné referenční projekty nasazení svých kancelářských řešení – například města Los Angeles (kromě jeho známého policejního oddělení LAPD), Pittsburgh či Národní úřad pro oceán a atmosféru. Policie Los Angeles cloudové řešení odmítla, a to kvůli údajně nevyřešené otázce bezpečnosti.
Microsoft se podle analytika Matthewa Caina z Gartneru současných aktivit Googlu obává, z čehož pramenily například i slevy na Office 365 zveřejněné koncem března. Ceny kancelářského balíku v cloudu tehdy poklesly o 20 procent. Verze pro vzdělávání by navíc měla být letos přes léto zcela zdarma. Sám Microsoft tvrdí, že ceny spadly díky předchozímu snížení nákladů na provoz balíku, do nějž běžně patří hostované verze Exchange, Office, SharePointu a Lync.
Analytik Michael Osterman v cenové politice Microsoftu vidí jasnou strategii dostat své produkty mezi podnikové zákazníky. Udělal si průzkum, z něhož vyplývá, že při ceně emailové služby v cloudu 20 dolarů za člověka a měsíc má o tuto službu „možná“ nebo „určitě“ zájem pouze 16 procent středních a velkých podniků. Při 15 dolarech za stejnou službu vzroste toto číslo na 27 procent, při 10 dolarech už na 49 procent zájemců.
Rebecca Wettemannová, analytička z Nucleus Research, soudí, že by se Microsoftu mohl jeho krok směřující evidentně k přilákání nových byznys zákazníků vyplatit, přestože snížení ceny přišlo ve chvíli, kdy Office 365 nejsou na trhu ještě příliš dlouho. Wettemannová poznamenává, že je pro Microsoft „lepší nalákat tyto zákazníky na nižší cenu než si nechat vypálit rybník Googlem nebo někým jiným“.
Prodeje Office 365 aktuálně tvoří něco přes čtvrtinu všech distribuovaných licencí produktů Office. Toto číslo sice může u některých analytiků vzbuzovat optimismus, a konečně i sám Microsoft ve své tiskové zprávě z konce dubna uvádí, že prodeje Office 365 pokračují v růstu a v letošním prvním čtvrtletí se prodal pětinásobek licencí v meziročním srovnání se stejným obdobím roku 2012. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že další tři čtvrtiny uživatelů kancelářských produktů Microsoftu zůstávají věrné lokálně provozovaným variantám Office (Office 2013 a starším), což dává společnosti zapravdu v jejím hodnocení kroku Adobe.