Je pravda, že mnohaletý vývoj softwarových systémů dal vzniknout množství již „hotových“ řešení, která jsou ze své podstaty ekonomicky dostupnější a snáze a rychleji se implementují. Pozornost firem se tedy přesouvá k nákupům standardních softwarových balíků či komponent a poptávka v IT sektoru se přesouvá spíše do roviny integračních řešení či platforem. Proč také investovat do poměrně drahého vývoje např. webových portálů a redakčních systémů, když se jedná o stokrát vyzkoušené postupy? Vhodným seskládáním standardních komponent s jejich minimální úpravou dosáhneme levněji a rychleji požadovaného řešení.
Existují ovšem oblasti i celá odvětví, jejichž procesy ještě zdaleka nejsou pokryty vhodnou nabídkou řešení, a tak zde klienti volí spíše zakázkový vývoj. Například nabídka balíků pro telekomunikace nebo finance zatím není zcela dostačující. Důvodem jsou rychle se měnící vnější podmínky – bouřlivý technologický rozvoj či dynamicky se rozšiřující nabídka služeb, nutná pro zachování konkurenceschopnosti. I zde je samozřejmě třeba podpořit procesy informačními technologiemi. A tak přichází ke slovu právě zakázkový vývoj, aby podpořil unikátní potřeby klienta. I takové řešení „na míru“ lze zlevnit vhodným využitím některých existujících komponent.
V posledních zhruba deseti letech se kromě technologického rozvoje posunuly vpřed zejména metodiky a obecně celá oblast řízení zakázkového vývoje. To nabízí firmám kromě jiného i výběr z více způsobů dodávky softwaru. Vzdálenost mezi uživatelem a programátorem díky efektivnějšímu řízení a snadné komunikaci vzrostla, a tak lze častěji využívat výhodný offshore či nearshore.
Co ovšem přetrvává, je nutnost či umění specifikovat požadavky, které má zakázkový vývoj vyřešit. Moderní metody analýzy nejsou samospasitelné, a proto základní definice potřeb zůstává z velké části na straně zákazníka. Analytický tým pak až na jejím základě navrhuje řešení.
I když je budoucnost s ohledem na existující trendy orientovaná spíše na standardizovaná řešení, vždy bude existovat potřeba vývoje na míru. Neboť každý, kdo chce uspět na trhu, musí přicházet s novými, originálními nápady. A ty budou i nadále vyžadovat nová originální řešení, vyvinutá na zakázku.