;

Jsou big data opravdu moc velká?

9. 2. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © z_amir - Fotolia.com
Data nebyla nikdy dříve shromažďována v takových objemech jako dnes. Stejně tak se nikdy nepřesouvala tak rychle, jako jsme svědky v současné době.

Možnosti zpracování masivního množství dat, všech možných formátů a jejich analýza je přesně to, co z big data dělá kromě cloudu, sociálních médií a mobility dominantní technologické téma tohoto roku a pravděpodobně i let budoucích. Navzdory tomuto entuziasmu v některých firmách zůstalo pouze u velkých slov a vlastní implementace „velkých dat“ trochu drhne. V následujících řádcích se podíváme na to, co může být tímto implementačním problémem a jak přejít od slov k činům.

Zavedení big dat ve firmách vázne

Náš výzkum zaměřený na využití big dat ve firmách ukazuje, že jejich adopce je nízká. Pouze 20 % všech dotazovaných společností uvedlo, že využívají big data technologie, a 9,7 % organizací je plánuje v průběhu následujících měsíců zavést. Překvapivých 40,3 % dotazovaných IT profesionálů však odpovědělo, že nemají žádné plány nové technologie zavést. Jistých, že je to pro ně správná cesta, je 29,5 % firem. Většina organizací je skeptická k zavádění nových technologických trendů. Čekají na to, až je zavede konkurence. Pokud se osvědčí, učiní tak také. Výzkum ukázal, že v případě big dat je firmy buď přijmou, nebo úplně odmítnou.

Proč se pro big data rozhodnout?

K tomu, abychom trhu lépe porozuměli, jsme požádali naše čtenáře o jejich názor na to, co je pro ně nejdůležitějším big data benefitem. 47 % dotázaných odpovědělo, že nejdůležitějšími faktory jsou pro ně schopnost ukládání a následná analýza obrovského množství dat. Na druhé pozici pomyslného žebříčku se umístila možnost zvládnutí různých datových formátů (29,1 %) a 23,9 % čtenářů odpovědělo, že jsou pro ně nejdůležitější rychlost a výkon při zpracování datových analýz.

Čtenáři zde dále popisovali své důvody k zavedení big dat ve firmě. 49 % z nich vidí jako impulz k zavedení big dat chabé datové nástroje. 40 % není spokojeno s kvalitou dat a 39 % uvedlo problematické vlastnictví firemních dat. Jako další důvody byly uvedeny například technologická zaostalost nebo špatný datový management.

Různé firmy, různé názory

Motivací firem k zavedení big dat jsou zejména již zmíněné tři faktory, a to objem, rychlost a různost formátů dat. Dvě třetiny IT odborníků považují za optimální objem pro big data alespoň 10 TB a více. 20 % z nich si myslí, že by data měla dosahovat minimálně 100 TB. Tak jak se vyvíjejí technologie, narůstá ve firmách objem dat. Naše dotazy se zaměřovaly na typy dat, které organizace při své činnosti zpracovávají. Na prvním místě uvedly strukturovaná data. Sestupně následovala data z e-mailů, sociálních sítí, digitálních médií, kancelářských dokumentů a jako poslední se umístila data z webu a webových služeb.

Vycházející hvězda, data ze sociálních médií

Většina IT odborníků hodnotí kladně schopnost big dat zpracovat velké množství dat a oceňuje rovněž možnost využití kombinace různých typů dat pro vypracování pokročilých analýz.

Ale najdou se i výjimky, z nichž jednou jsou datové analýzy sociálních médií. Pouze 27 % firem uvádí, že sociální média pro ně generují velké datové objemy. Ale skoro 41 % dotazovaných společností říká, že ve velkém využívají data ze sociálních médií k big data pokročilým analýzám. Výsledky jim poskytují relevantní údaje ke zlepšení fungování jejich byznysu. Ačkoliv objem dat pocházejících ze sociálních médií je obrovský, většina firem se zaměřuje na zachycení strategicky důležitých dat a jejich obsah podrobuje různým specifickým analýzám. S rozmachem mobility roste zároveň síla sociálních médií. Společnosti jsou si toho vědomy a zaměřují využití svých technologií tímto směrem. Některé z nich uvádějí, že big data hrají v této kategorii kritickou úlohu v jejich procesech. 37 % považuje big data za důležitá při analýzách objemných digitálních souborů, jako jsou audio, video a grafické soubory.

Analýzy současnosti a budoucnosti

Náš průzkum hodnotil různé sféry firemních procesů využívající big data, kde již dnes dobře fungují a kde se jejich nasazení teprve chystá. Jako top byznys funkce, která v současné době firmám skvěle pomáhá, byly uvedeny obchodní reporty (71,9 %). Na druhé pozici se umístilo plánování a forecasting (56,8 %). Pro sestavování a kontrolu rozpočtu používá v současné době big data 53,5 % dotazovaných. Aktuální nasazení big dat je patrné zejména v oblasti operačních firemních procesů. S jejich využitím se ale v nejbližší budoucnosti počítá i ve strategičtějších sférách. 58,6 % dotazovaných firem je chce využít na poli strategického managementu, 58,3 % v oblasti R&D (Research and Development) a 58,7 % při modelování firemní ziskovosti.

Závěry průzkumu ukazují, že firmy musí lépe porozumět reálné hodnotě datových analýz. Pokročilé big data analýzy se budou postupně přesouvat z podpory operačních procesů do strategických firemních procesů. S nárůstem datových objemů a různosti dat se tyto analýzy budou stále více podílet na strategickém rozhodování.

Na rychlosti záleží

Ačkoliv je podle výsledků výzkumu rychlost hodnocena jako méně důležitý faktor (23,9 %), samotný výkon je podle zjištění stále pro mnoho firem technologickým oříškem.

bitcoin_skoleni

Studie se dotazovala uživatelů na optimální čas odezvy u analytických úloh. Zatímco většina (42,1 %) se při čekání na výsledky spokojila s jednou minutou, více než jedna třetina (37,3%) očekávala výsledky do maximálně deseti sekund. Pro vyladění optimálních výkonů je nutné, aby IT oddělení navrhlo nejlepší technologickou variantu pro konkrétní situaci. Pokud datová IT infrastruktura není schopna analyzovat alespoň 100 TB dat za méně než deset sekund, mělo by se technické řešení přehodnotit.

Náš průzkum odhalil, že většina firem (58,5 %) chce zlepšit své současné informační technologie a chystá se big data včlenit do firemních procesů. Jako největší problém se u dotazovaných organizací jeví IT infrastruktura a datová architektura. Bez těchto dvou věcí se ovšem big data dají velice těžko implementovat…