CIO BusinessWorld: Jak rychlý růst Microsoft očekává od svých cloudových produktů v horizontu 1, 3 – 5 let. Jak se bude vyvíjet jejich podíl na celkových tržbách?
Jon Roskill: Poměrně dlouho jsme se nebavili o příjmu z cloudových produktů, takže jej bohužel nemám teď v hlavě. Hodně lidí si však myslí, že si v cloudových produktech konkurujeme s Googlem. Z ředitelů informatiky v podnicích, kteří jsou zodpovědní za výběr a provoz podnikových systémů, jich však aplikace od Googlu vyžívá minimum. Někteří vyzkoušeli například vyhledávací nástroje, ale hodně z nich od toho upustilo.
Google před dvěma lety uvedl řadu „cool“ aplikací a mnoho firem, které se objevily v jejich kampani, se vrátilo zpátky a používají Microsoft Office, což mě těší. Když si uvědomíte, že 98 % příjmů Googlu plyne z vyhledávání potažmo reklamy, jeho skutečným konkurentem je především MSN. Příjmy z podnikového softwaru jsou mizivé.
Hlavním Důležitým hráčem v cloudovém softwaru je podle mě Salesforce.com, který se aktuálně v obratu nachází na 1,4 miliardy dolarů. Pokud sečtete příjmy ze všech cloudových aplikací Microsoftu, dostanete se na podobné číslo.
S Microsoft Office 365 jsme však teprve v počátcích. Partnerům to přirovnávám k sundání pomocných koleček ze zadního kola bicyklu. Poslední tři roky jsme strávili školením v partnerských programech, v oblasti data center a podnikového softwaru. Teprve odteď se Office 365 postupně stane hlavním byznysem pro Microsoft, který přinese další miliardy výnosů. Myslím, že nás v tomhle mnozí ještě podceňují.
Jak si chce Microsoft udržet svou pozici na trhu do budoucna v případě, kdy pro cloud computing vzniknou široce uznávané standardy a přechod mezi poskytovateli bude velmi jednoduchý?
Lidé si myslí, že Microsoft neklade dostatečný důraz na interoperabilitu. To platilo možná deset let zpátky, ale za posledních pět let je úroveň naší podpory standardů vyšší než u kteréhokoliv jiného výrobce. Začalo to s ODF (Open Document Format), dále klademe důraz na interoperabilitu s Linuxem a nejaktuálnějším krokem je asi HTML 5, které je široce přijímáno. Navíc nabídneme nejlepší nástroje pro vývoj, prohlížeč pro zobrazení i server pro obsluhu a zpracování HTML5 aplikací.
Jak se k on-line produktům staví velké společnosti?
Přesun velkých firem k on-line verzím nás docela překvapil. Mezi společnostmi to jsou například Coca-Cola, McDonald‘s, Procter&Gamble a další. Předpokládali jsme, že budou testovat pilotní provozy a zabere jim to zhruba čtyři roky. Většina z nich to však zvládla za čtyři měsíce.
Když firmy uviděly funkčnost a reálné náklady na provoz, začaly více zvažovat, kam umístí své IT prostředky. Rozhodování o investicích do IT bylo doposud pro společnosti těžké rozhodnutí, protože většinou 80 % rozpočtu musely vynaložit, aby udrželi své výpočetní vybavení a infrastrukturu funkční. Na rozvojové investice tak zbylo velmi málo peněz.
Nemají tyto velké firmy obavy o dostupnost služeb?
Je zřejmé, že např. z pohledu zdravotnictví zabere ještě hodně času, než začnou zdravotnická zařízení ukládat data pacientů do cloudu. Některé státy mají v oblasti soukromí pacientů stanovenou speciální legislativu, která udává povinnost ukládat veškerá data on-site. Dalším příkladem mohou být brokeři nebo kterékoliv jiné firmy, které se smluvně zavazují uchovávat data zákazníků u sebe.
Nikdo dnes například neřeší, kde jsou uložená data vaší hlasové schránky, přitom ve Velké Británii bylo hackování mobilních telefonů velkým tématem. Když ukážeme klientům, jak fungují naše data centra, většinou zjistí, že jsou lépe zabezpečená než ta jejich. Máme zde fyzickou ochranu, několikavrstvou softwarovou ochrana, zálohy proti přírodním pohromám a zajištění proti geografickým výpadkům (zajištění toku dat napříč různými zeměmi, pozn. red.).
Kde by měly začít firmy, které si chtějí cloudové produkty zatím nezávazně vyzkoušet?
Určitě mohou navštívit naše webové stránky, kde se o nich dočtou více. Malým podnikům doporučuji se přihlásit k vyzkoušení Office 365. Důvod vám můžu ilustrovat na situaci v této místnosti. Představte si, že jsme malý podnik (tři osoby v místnosti během rozhovoru, pozn. red.). Kdo z nás chce spravovat server? Já? Ne Vy? Také ne. Ve firmě tento úkol na někoho připadne, navíc často nemůže být úplným odborníkem. Díky cloudu tahle nutnost odpadá. Pokud chtějí firmy vědět víc, ať zavolají partnerovi. Na našem webu naleznou Partner Finder Tool, který jim pomůže vybrat zlatého či stříbrného partnera, který sídlí v nejbližší pobočce.
Pokračování rozhovoru, věnované problematice partnerské spolupráce, je k mání na sesterském webu ChannelWorld:
http://channelworld.cz/clanky/rozhovor-partneri-jsou-stale-prilis-kratkozraci-4225
Jon Roskill ve společnosti Microsoft vede Worldwide Partner Group se zodpovědností za celosvětovou strategii v prodejním kanále pro komerční a cloudové produkty. Na starost má prodejní a marketingový tým 5 000 zaměstnanců a 640 000 prodejních partnerů. Dříve působil jako viceprezident Business & Marketing Office v USA. V Microsoftu pracoval také jako manažer vývojářů a marketingu pro .NET Enteprise Server. Do společnosti přišel již v roce 1993 z Digital Equipment Corporation.