Ředitelé malých podniků a start-upů si často stěžují, že jim chybí stejný přístup k datům a poznatkům, jaký mají konkurenti z řad větších a zavedenějších hráčů.
Co se dozvíte v článku
Většina malých a středních podniků nezavedla business intelligence (BI) vůbec nebo jen do omezené míry. Uvádějí pro to různé důvody, jako je nedostatek odpovídající škálovatelné technologické infrastruktury nebo kvalifikovaných lidských zdrojů. S investicí do BI váhají také kvůli tomu, že vnímají rozpočtová a provozní omezení.
Analýza Fortune Business Insights předpovídá, že globální trh BI vzroste do roku 2028 na 43 miliard dolarů z 24 miliard dolarů v roce 2021. Celková míra přijetí BI mezi malými a středními firmami se však pohybuje na úrovni pouhých 26 % ve srovnání s 80 % v podnicích s více než 5 000 zaměstnanci. Tato zjištění jasně ukazují, že větší korporace používají BI v mnohem větším rozsahu než malé a střední podniky.
Co jim tedy brání?
„Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Jedním z problémů je, že malé podniky mají zřídka dostatek zdrojů k sestavení specializovaného týmu pro datovou vědu (DS) ani si nemohou dovolit dočasně přizvat externí konzultanty,“ vysvětluje Itzik Levy, generální ředitel společnosti Vcita, která dodává software pro řízení malých podniků. „Malé a střední podniky musejí často složitě hledat kompromisy, pokud jde o priority, a nikdo nemá čas se učit nové specializované dovednosti.“
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Problémem bývá také způsob uvažování. „Hlavním omezením malých a středních podniků při zavádění datové analýzy je jejich přesvědčení, že tyto nové přístupy jsou použitelné pouze pro velké firmy,“ domnívá se datový analytik Jesus Fajardo ze společnosti Expert Systems AG.
Řešení? Nástroje business intelligence.
Zatímco myšlení je překážka, která se překonává jen obtížně, technologie a rozpočet jsou řešitelné snáze.
Většina technologických funkcí podniků je dnes zajišťována formou SaaS. Ta vyrovnala podmínky pro malé a střední podniky a pomohla jim vytvořit automatizované procesy pro:
- Generování faktur, návrhů a nabídek
- Zasílání zpráv a plánování schůzek s klienty
- Sledování času stráveného na různých projektech
- Realizaci marketingových kampaní
Data, která jsou vstupem a výstupem všech těchto procesů, však mohou být složitá, nákladná na shromažďování a může jich být značné množství. Právě tam přicházejí ke slovu aplikace a nástroje business intelligence (BI).
Malé a střední podniky, které prošly digitální transformací, již generují data týkající se těchto obchodně-provozních oblastí. Se správnými funkcemi BI z nich mohou získat poznatky, jež jim pomohou plnit obchodní cíle.
I když se možnosti jednotlivých nástrojů liší, je důležité pochopit, jak zařídit, aby BI sloužilo ku prospěchu firmy. Majitelé malých podniků mohou užívat BI k věcem, které se od nich běžně neočekávají a dosud byly výsadou velkých korporací – jako je analýza chování spotřebitelů, odhad vývoje tržních trendů, prognóza prodeje nebo zlepšování zákaznické zkušenosti.
Pojďme si podrobněji rozebrat některé z těchto výhod.
Informovaná obchodní rozhodnutí
Co potřebujete k zásadním rozhodnutím, která budou znamenat obchodní úspěch? BI vám může pomoci následujícími způsoby:
Zkoumání trendů na trhu: manažeři a analytici mohou využívat data shromážděná z různých zdrojů k identifikaci nově vznikající nebo zanikající poptávky po určitých produktech a měnících se vzorců chování spotřebitelů. Tato data je možné použít k měření prodejní výkonnosti firmy a předvídání budoucích výsledků.
Sledování výkonnosti firmy: obchodní výkonnost zahrnuje mnohem více než výnosy a zisk. BI vám pomůže stanovit cíle, zmapovat možné taktiky, jak jich dosáhnout, pochopit, jak si vedete ve vztahu k těmto cílům a jaké změny můžete udělat, abyste udrželi správný kurz.
Porovnání dat s konkurencí: konkurenční analýza je nejspíš největším přínosem, který nástroje BI poskytují novým hráčům na trhu a malým a středním podnikům. Je možné sledovat strategie a výkon konkurence v oblasti brandingu, marketingu, výroby nebo akciového trhu za určité období a porovnávat je s vlastními.
Zvýšení ziskových marží: nalezení a odstranění nedostatků v různých oblastech činnosti podniku – ať jde o výrobní prostředky, marketing nebo distribuci – může malým a středním podnikům pomoci porůznu ušetřit náklady, které se nasčítají a mohou významným způsobem ovlivnit konečný hospodářský výsledek.
Prognóza úspěšnosti vlastního podnikání: pokud víte, kam trh směřuje, co dělá vaše konkurence a kolik v jakých obdobích prodáváte, je jen otázkou času, než zpřesníte své prognózy.
Poskytování vynikající zákaznické zkušenosti
Pomocí správné analýzy BI můžete získat cenné informace o zákaznících. Tyto údaje vám umožní lépe porozumět demografickému složení vašich zákazníků (jako je věk, pohlaví nebo bydliště), nákupním zvyklostem, zájmům a záměrům a také preferovaným komunikačním kanálům.
Poté můžete jít o krok dále a zjistit, jak zákazníci komunikují s vaší značkou, co říkají o vašich produktech (a zákaznickém servisu), a analyzovat, co se jim líbí a nelíbí, abyste zvýšili efektivitu svých marketingových kampaní.
BI vám může pomoci nalézt odpověď na otázky týkající se vašich zákazníků, například:
- Jaká je demografická struktura mé zákaznické základny?
- Kterých produktů si zákazníci koupili více?
- Které produkty mají nejvyšší počet reklamací?
- K jakým novým trendům moje cílová skupina tíhne?
Každá z těchto odpovědí vám poskytne další dílek do skládačky obrazu o vašich zákaznících a dynamice jejich vztahu s vaší firmou. BI pomáhá pochopit cestu zákazníka od první interakce se značkou až po konverzi. Například místní firmy, jako jsou dlaždiči, pokrývači nebo zahradníci, mohou zjistit, které z jejich služeb jsou žádanější, jaké návrhy jejich zákazníci preferují, jejich průměrné příjmy a další demografické informace. To jim pomáhá zaměřit se na ziskovější segmenty zákazníků a oslovovat je vhodnými kanály.
Data také pomáhají zlepšovat zákaznickou zkušenost pomocí personalizovaných doporučení, cílených kampaní a automatizovaných zpráv na základě nákupního chování.
Zvýšení produktivity pracovníků
Práce na dálku a hybridní modely práce změnily způsob, jakým většina podniků funguje, což klade nové nároky na udržování produktivní pracovní síly. K tomu se v mnoha firmách změnila i samotná organizační struktura – už neexistují striktní hierarchie a týmy se formují a rozpouštějí podle potřeb toho kterého projektu.
To je oblast, kde BI může malým a středním podnikům poskytnout důležité poznatky. Technologie založená na umělé inteligenci může pracovat s celými roky zkušeností v oblasti řízení lidských zdrojů a umožnit takové každodenní rozhodování, které bude zvyšovat produktivitu zaměstnanců.
Správné nástroje vám mohou pomoci sledovat výkon jednotlivce i celého týmu, analyzovat silné a slabé stránky, odhalovat mezery v dovednostech a sestavit pro každého zaměstnance plán odměn a rozvoje, který povede k jejich optimálnímu výkonu.
Využití dat k vyladění strategie
S pomocí nástrojů BI mohou malé a střední podniky přistupovat k důležitým datům o chování zákazníků, marketingu na sociálních sítích, stavu zásob a dalších skutečnostech v reálném čase. Firmy zastávající filozofii „lean“ nyní směřují k vlastnímu inteligentnímu přístupu k datům, popisovanému jako samoobslužná business intelligence (SSBI). Princip SSBI spočívá především v tom, že koncový uživatel může přímo pracovat s daty a spravovat je.
Čím větší kontrolu mají zaměstnanci nad daty, tím větší mají podnikové strategie šanci na úspěch. BI poskytuje objektivní analýzu toho, jak si vaše firma vede, a pomáhá identifikovat nejefektivnější strategii, jejímž uplatňováním dosáhnete stanovených cílů a záměrů. Poskytuje cenné informace o tom, kam by vaše firma měla zaměřit úsilí o zvyšování prodeje a zisku.
Ptáte se jak?
Malé a střední podniky mohou detailně sledovat každou marketingovou kampaň, analyzovat její úspěšnost a upravovat ji podle ukazatelů výkonnosti. Chcete-li jít o krok dále, malá nebo místní firma může dokonce do značné míry sledovat marketingové kampaně globálních konkurentů a odpovídajícím způsobem vyladit své marketingové taktiky.
BI ve formě nástrojů SaaS zjednodušuje tradičně komplexní prognózování a vyrovnává podmínky pro malé a střední podniky. Umožňuje jim přesně předpovídat budoucí výsledky na základě minulých dat.
Nástroje pro vizualizaci dat dovolují malým a středním podnikům vizualizovat kritická data způsobem, který odhaluje vzory i nezkušeným pozorovatelům.
Business intelligence si klade za cíl pomoci manažerům na všech úrovních i řadovým zaměstnancům tím, že jim poskytne důležité, prakticky využitelné informace ve správný okamžik. To nás přivádí zpět k otázce způsobu myšlení. „Majitelé malých podniků potřebují BI, aby zjistili, které části podnikání nejvíce přispívají k růstu, což může být jinak v každodenním shonu těžké odhalit,“ zdůrazňuje Levy. „Následně se na tyto oblasti mohou více zaměřit a podpořit tvorbu zisku.“
Dveře jsou otevřené
Nedávná výzkumná studie označila analýzu velkých dat za hlavní faktor ovlivňující provozní odolnost malých a středních podniků. Díky lepší integraci a analýze dat mohou malé a střední podniky interně sdílet znalosti, udržovat konkurenceschopnost a podporovat inovace.
Zatímco datová analýza odpovídá na konkrétní otázky, vysvětluje, proč k událostem došlo, a předpovídá, co se stane dále, BI vytváří nelineární modely, kterými se řídí obchodní strategie.
Hbité malé a střední podniky, které dokážou získávat včasné informace z platforem BI, jež jsou dnes k dispozici, předčí konkurenci díky tomu, že rychleji odhalí příležitosti i hrozby. Budou vědět, kde utratit své peníze, kolik utratit a jaké výsledky očekávat.
Článek vyšel v magazínu CIO BW 02/2023, který obsahuje řadu dalších zajímavých článků. Objednat si ho můžete zde.
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.