CIO Business World: Jaké mohou být ekonomické přínosy externího poradenství a konzultací v oblasti IT?
Jan Krob: Zapojení externích konzultantů má smysl v případě, kdy firmě chybí potřebné znalosti, schopnosti nebo zkušenosti – ať už z důvodu potřeby takových zdrojů pouze na omezenou dobu, nebo proto, že firma tyto interní zdroje nemá k dispozici. Klienti také mnohdy oceňují nezávislý externí pohled. Klíčovým přínosem je pak přenos znalostí na vlastní zaměstnance.
Dokážete se přizpůsobit i méně standardním požadavkům klientů? Jakou nejméně standardní analýzu jste v poslední době prováděli?
Schopnost naplnit i nestandardní a složité požadavky klientů vnímáme jako naši výhodu na trhu. KPMG v České republice využívá své celosvětové sítě poradců, kteří se svým klientům běžně pomáhají s nestandardními požadavky ve specifických situacích.
Znalosti i zkušenosti našeho týmu proto přesahují hranice České republiky.
Jakým způsobem jsou na jednotlivé projekty vybíráni konzultanti? Má možnost si klient vyžádat konkrétní osoby, s nimiž se mu bude dobře spolupracovat?
Námi dodávané služby stojí především na znalostech a zkušenostech konkrétních lidí, žádná nabídka se tak neobejde bez prezentace klíčových členů projektového týmu. V rámci možností umožňujeme zákazníkovi poznat tým už během přípravy nabídky, pokud jej nezná již z předchozích projektů.
Pokud provádíte audity licencí a HW – v jakém stavu jsou tyto položky u vašich klientů? V čem dělají nejčastěji chybu?
KPMG v České republice poskytuje služby auditu i optimalizace licencí již řadu let. U našich klientů ve střední a východní Evropě bohužel stále nacházíme významné nedostatky, a to zejména ve schopnosti znát a řídit software, který používají. Jestliže tuto oblast podcení, pak se musí potýkat se zbytečně velkými provozními i investičními náklady, nebo si naopak musí dokoupit licence. V oblasti optimalizace licencí tak v našem regionu vidíme stále velký potenciál.
Jak často se na vás klienti obracejí s požadavky na „předpověď budoucnosti“, tedy při stanovování strategických plánů dalšího rozvoje IT v delším časovém horizontu?
Boom strategického poradenství v IT pozorujeme zhruba v posledních třech letech, kdy se firmy začaly kvůli krizi více věnovat zlepšování situace ve svých IT odděleních. Nejde jen o to, jak zmenšit náklady na stávající IT řešení a dobře fungovat uvnitř IT, důležitým úkolem pro IT je dnes zejména efektivní podpora rozvoje byznysu firmy. Za klíčové úkoly pro IT tak dnes můžeme považovat zkrácení času pro implementaci nových funkcí, schopnost využít nové technologie a optimalizace nákladů.