Ano, každý sedmý na této planetě už má svůj účet na Facebooku. Lidé prostě Facebook milují. To inspirovalo Davida Sackse k tomu, aby na základě DNA Facebooku nechal ve své společnosti vytvořit speciální síť pro firmy. Yammer.
Funguje teprve čtyři roky a za tu dobu už si získala své uživatele ve více než 200 tisících firmách a dokonce v 85 % těch nejbohatších amerických korporací. A Yammer není jediný. Na trhu má silné konkurenty jako MangoApps, Chatter nebo Jive.
Sociální síť: virtuální prostor setkávání
Jak to funguje? Jednoduše. Firma má svoji zeď. Na zeď dávají zaměstnanci své statusy. Ostatní zaměstnanci je komentují nebo „lajkují". Sdílejí své know-how, videa nebo obrázky. Konverzace přitom mohou být rozdělené do skupin podle projektů nebo týmů. A propracovanější systémy nabízejí i možnost zadávání a kontroly úkolů, kalendáře, chatu nebo videokonferenčních hovorů, to vše pohodlně na jednom místě. Na místě je otázka, proč tedy nevyužít některou z veřejných sítí, jakou je třeba právě Facebook. Odpověď je jednoduchá: protože je veřejná. Firemní sítě jsou zabezpečené tak, aby do nich neměl přístup nikdo nepovolaný.
A k čemu je to dobré? Zaměstnanec například potřebuje vyřešit nějaký technický problém. Na sociální síti se zeptá ostatních. A s vysokou pravděpodobností někdo zná odpověď. Na síti lze i diskutovat, hlasovat, oznamovat novinky, spolupracovat na projektech atp. A protože veškerá komunikace probíhá na jednom místě, všichni, včetně vedení, mají přehled o tom, co se ve firmě děje, jakoby právě seděli třeba na poradě. Sociální síť proto jednoznačně šetří čas a uleví přetíženým e-mailovým schránkám. Mezi další výhody patří větší zapojení zaměstnanců do dění ve firmě, což může přispět jejich větší angažovanosti, spokojenosti a v neposlední řadě i pozdvihnutí firemní kultury.
Yammer – zdarma, česky a jednoduše
Ve výčtu interních sociálních sítí začněme už zmiňovaným Yammerem (http://www.yammer.com). Má totiž dvě obrovské konkurenční výhody: nejvíc se podobá Facebooku a jeho základní funkce lze využít zdarma. Je tak výhodný zejména pro firmy, kterým stačí to jednoduché, co nabízí. Konverzace na zdi, sdílení dokumentů nebo interní wiki. V neposlední řadě je pro nás přívětivé to, že je dostupný v češtině nebo že ho lze s úspěchem využívat i na mobilu. Pokud tedy váháte, zda jít do interní sociální sítě, Yammer je dobrá možnost na zkoušku. Snadno se s ním naučíte zacházet a jestli jsou mezi vašimi zaměstnanci Facebookoví nadšenci, pomohou vám Yammer rozjet bez toho, že by se museli učit, jak funguje.