Přestože nejde o první takovou snahu ze strany tvůrce prohlížeče, má rozhodnutí Googlu – které je v podstatě preventivním zásahem proti tomu, aby se další uživatelé obraceli na nezávislé doplňky pro blokování online inzerce – velký význam i dopad vzhledem k dominanci Chromu na trhu.
Chrome totiž používá více než 61 % uživatelů webových prohlížečů (stav k lednu 2018 dle Net Applications), a tak je jasné, že jakákoliv, byť malá změna, ovlivní v podstatě celý web. Stránky, které krok amerického giganta z minulého týdne nevnímají, tak činí k vlastní škodě.
Takže co je vlastně podstatou blokování reklam v Chromu, kterému Google říká „filtrování reklam“? Jak funguje a jaká je k němu argumentace?
Co je to filtrování reklam?
Google novou funkcionalitu v Chromu nazval „ad filter“ a ne „ad blocker“, což je mnohem běžnější označení pro samostatný software či doplněk prohlížeče, který zobrazované stránky očistí od online reklamy.
Důvod spočívá v tom, že Chrome – na rozdíl od většiny blokátorů reklam – ze stránek neodstraňuje všechny reklamy, aby pak volná místa mezi textem uzavřel a stránka tak vypadala kompaktněji. Prohlížeč totiž naopak vyhledává jisté typy reklamy, konkrétně takové, které podle Koalice za lepší reklamu (CBA) porušují tzv. „standardy lepší reklamy“, a pak zlikviduje reklamu z webů, jež takové záležitosti zobrazují.
Při definici těchto standardů bylo identifikováno několik typů reklam na desktopových i mobilních zařízeních, které podle průzkumu zveřejněného CBA patří mezi nejotravnější z veškeré online inzerce.
Na PC Chrome hledá čtyři z šesti kategorií reklam, zvažovaných panelem CBA: vyskakovací reklamy, reklamy, které automaticky přehrávají video a zvuk, tzv. prestitial ads, doplněné o odpočítávání, a reklamy zvané „velké lepkavé reklamy“, které zakrývají více než 30 % obrazovky a spočívají na jednom místě, ať už uživatel „skroluje“ sebevíc. Na zařízeních s mobilními systémy Android a iOS „vyčenichá“ Google jinou směsici – osm typů reklam z dvanácti původně zkoumaných.