V České republice měsíčně používá internet přes 6,5 milionů obyvatel. Skoro polovina z nich, 3 miliony, přistupuje na internet z mobilních zařízení. Co se samotného nakupování v e-shopech týká, minimálně jednou ročně si něco přes internet pořídí až 96% Čechů, 46% pak nakupuje online alespoň jednou v měsíci. O něco častěji než muži na internetu nakupují ženy.
Nejčastějším důvodem, proč lidé nakupují prostřednictvím e-shopů, jsou možnost srovnání nabídek obchodů (28% nakupujících) a také úspora času, kterou jako hlavní výhodu označilo 21% nakupujících. Výhodnější ceny jsou překvapivě až na pátém místě žebříčku výhod s pouze 9% podílu.
Konkrétní e-shop lidé vybírají podle několika kritérií. Významnou roli hrají recenze předchozích zákazníků. Nabízí-li internetový obchod dopravu zdarma při realizaci větší objednávky, jsou lidé ochotni nakoupit více, než měli původně v plánu. Jednou z významných součástí internetového obchodu je také jejich zobrazování ve vyhledávačích a srovnávačích zboží, skrze ně totiž také přichází velké množství zákazníků.
Mezi nejčastější položky, které se ve virtuálních košících Čechů objevují, patří oblečení, počítače a sportovní oblečení a vybavení. Obvyklý nákup zboží na internetu je do výše 2000 korun. Průměrná hodnota jedné objednávky činí 1.712 korun, za poslední rok se tak zvýšila o zhruba 5%. Zvýšení může být dáno mimo jiné tím, že se lidé naučili přes internet nakupovat také věci běžné denní potřeby, které jsou lacinější, a online nakupují častěji než dříve.
Každý 300. Čech má e-shop
„V současné době se odhaduje, že je v Česku přes 37.000 internetových obchodů, jen během letošního roku jich až dva tisíce přibylo. Pro rok 2014 se obrat v e-komerci odhaduje na 80 miliard korun, což je o zhruba 15% více, než v roce 2013. Můžeme tedy říci, že nakupování online se v České republice těší stále větší oblibě,“ komentuje situaci Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Česká republika je tak na předním místě v počtu e-shopů. Ovšem je malá část z nich je skutečně aktivích. Šanci stát se e-shopem s nejvyšším ročním obratem má v roce 2014 opět Alza.cz (v roce 2013 dosáhl obratu 9,2 miliard korun) a na druhém místě je s 8 miliardami Mall.cz.
„Z celkového maloobchodního prodeje (zhruba 900 miliard podle ČSÚ) tvořily v roce 2013 e-shopy okolo 7 % a jejich podíl se bude i nadále zvyšovat. Online prodej je velmi atraktivní oblastí obchodních služeb, nástup mobilních zařízení velmi oblíbených u mladých generací navíc znamená, že podíl elektronického obchodování bude stále významně stoupat,“ dodává Uďan.
Obliba dobírky (konečně!) klesá
Populární i nadále zůstává nákup zboží na dobírku, její obliba ale pomalu klesá a lidé začínají čím dál tím častěji platit pomocí platební karty nebo prostřednictvím bezhotovostních převodů.
Právě obava ze zneužití nejen platebních, ale také osobních údajů, je jedním z důvodů, proč někteří lidé na internetu raději nenakupují. Jako největší problém však Češi vidí fakt, že si nemohou vybranou věc prohlédnout, osahat a vyzkoušet, jak uvedlo 50% dotazovaných. Mezi další závažné nedostatky online nakupování patří neochota platit poštovné, obavy z reklamací a vrácení peněz či bariéra v podobě nutné registrace v e-shopu.
Technická řešení e-shopů
Co se týká technického řešení jednotlivých českých e-shopů, vítězí zde pronájem již hotových šablon. Díky tomuto komerčnímu řešení funguje více než polovina internetových obchodů (56%). Zhruba 38% stojí na open source základě a asi 6% jich vzniklo individuálně. Kamenem úrazu se při provozování e-shopu zhruba pro tři čtvrtiny majitelů stane neznalost online marketingu.
„Mezi lidmi stále panuje představa, že založit si e-shop je záležitostí jednoho odpoledne. Až tak jednoduché to ale není. Je potřeba se předem velmi dobře připravit na všechny možné situace, které mohou nastat,“ říká Miroslav Uďan.
Výsledky průzkumu zkompletoval tým služby společnosti Shoptet
a kromě interních dat byly využity publikované údaje
APEK, Srovname.cz, PayU, Heureka.cz, ČSÚ, Netmonitor.
Čtěte také:
→ E-commerce v Evropě vyrostla loni o 16%
I u nás se už jedná o lukrativní byznys: obraty e-commerce v ČR dosáhly 70 miliard Kč. V celé Evropě to bylo 363 miliard Eur.
→ Investor Ondřej Tomek koupil 70% podílu ve společnosti Shoptet
Tomek ovládl další společnost, tentokrát zakoupil necelých 70 % podílu ve společnosti Shoptet, která se zaměřuje na poskytování e-shopových řešení. Hodnota Shoptetu se odhaduje na 3 miliony dolarů. Někdejší spoluzakladatel Centrum.cz se dnes soustředí zejména na mladé, dynamické firmy s velkým potenciálem.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.