„Poprvé v roli CIO děláte věci, které jste nikdy předtím nedělali, a vedete konverzace, které jste nikdy předtím na této úrovni v této roli nevedli,“ říká Sarah Cockrillová, která je přibližně rok na pozici ředitelky digitální strategie v oblasti informačních technologií na Canterbury University v anglickém Kentu.
„Téměř nechcete svému šéfovi říct: ‚Nevím, jak to udělat‘, protože jste právě absolvovali pohovor, kde jste je naučili, jak jste úžasní a jak svoji práci zvládnete."
Příběh Cockrillové je známým příběhem pro začínající CIO, kteří oplývají zkušenostmi a nápady, ale stále se učí základy v neznámé roli.
Měnící se role CIO vyžaduje nové dovednosti
Od technologických lídrů se dnes očekává, že budou na prvním místě obchodní lídři a až na druhém místě IT lídři, kteří budou formulovat, co může technologie udělat pro organizaci shora dolů a zdola nahoru.
A přesto, navzdory minulým proklamacím, že IT je omezeno na zadavatele objednávek z back-office, někteří naznačují, že to tak mělo být vždy; William Synnott a William Gruber termín „chief information officer“ poprvé popsali ve své knize z roku 1981, Information Resource Management: Opportunities and Strategies for the 1980s (Management informačních zdrojů: Příležitosti a strategie pro 80. léta). Argumentovali tehdy, že IT je strategické [aktivum], nikoli pouze prostředek ke snížení nákladů, a že zaměstnávání technologického ředitele na úrovni nejvyššího vedení (C-level) by mohlo nabízet konkurenční výhodu.
Vzhledem k tomu, že IT je pravděpodobně vlivnější a je méně komoditou než kdykoli předtím za posledních 20 let, věří CIO skupiny Sainsbury Phil Jordan tomu, že nastupující ředitelé IT musí být zdatnými influencery, schopnými vést týmy a vyvracet mýty o technologiích spíše než technicky orientovanými projektovými manažery minulosti.
„Větší důraz bych kladl na obchodní prozíravost, porozumění podnikání, analýzu dat…a pochopení toho, jak se podnikání změní technologiemi…než na schopnosti, které byly důležité, když jsem začínal, a které se týkaly řízení dodavatelů, řízení projektů…a historie technických dodávek,“ říká Jordan.
Dominic Howson, CIO ve firmě Viridor, která se zabývá nakládáním s odpady, a porotce soutěže Next CIO UK, vidí u dnešního CIO potřebu být „vyváženým“ obchodním analytikem, chápat obchodní procesy, vědět, jak technologie mohou ovlivnit různé obchodní funkce, a mít určitý stupeň finanční gramotnosti.
Přesto existuje také pochopení, že CIO by měl být především vůdcem lidí. Natalie Whittleseyová, ředitelka náborové firmy Investigo, říká, že náboráři chtějí vidět silné komunikační a lidské dovednosti.
„Často tráví tolik času mluvením o osobnostních rysech jako o požadavcích na zkušenosti,“ říká o klientech a dodává, že je vhodné mít schopnost ovlivňovat, mít nízké ego, spolupracovat a být schopen inspirovat lidi a vzít je s sebou na cestu.
„Dobré EQ a osobní vlastnosti jsou neuvěřitelně důležité, ale je také nejobtížnější je pěstovat, protože lidé často mají vlastnosti, které zůstávají v průběhu času relativně statické. Cenná je tedy i schopnost sebereflexe, hledání zpětné vazby a seberozvoje,“ dodává.
Whittleseyová také říká, že pandemie covidu-19, která vedla mnoho vůdců včetně generálního ředitele společnosti Microsoft Satya Nadelly k prohlášení, že iniciativy v oblasti digitální transformace byly zrychleny z let na měsíce, přiměla CIO k tomu, aby se více zaměřili na produkty a zákazníky.
Pište pro CIO Business World
Máte dobré nápady, máte co říct? Chcete se podělit o své znalosti se čtenáři CIO BW?
Je tu ideální příležitost. V redakci neustále hledáme externí autory, kteří rozšíří náš záběr. Nabízíme možnost publikací zajímavých článků nejen na webu, ale také v našem tištěném magazínu. Pokud máte zájem, ozvěte se šéfredaktorovi na e-mail: radan.dolejs@iinfo.cz
„Minulý týden jsem mluvila s generálním ředitelem, který během týdnů ztratil 70 % svých obchodních příjmů, protože drtivá většina jeho pracovní síly v terénu byla omezena na [práci z] domova,“ říká Whittleseyová. „Nemohl se spolehnout na to, že čísla vytvoří jiné regiony, protože i ty byly ovlivněny. To vyžadovalo rychlé myšlení jeho vedoucího týmu, aby se omezily ztráty. To také vedlo k rychlému posunu směrem k eskalaci digitálních příjmů.“
Zkušenosti CIO nemají žádné pravidlo
Zpráva společnosti Hays z roku 2021 zjistila, že většina dotazovaných CIO měla 15 až 20 let zkušeností v související oblasti, než se stala CIO, a asi čtvrtina uvedla, že měla 10 až 15 let, než učinila stejný skok.
„Měl jsem 17 let zkušeností, než jsem se ujal své první role CIO, ale to závisí na jednotlivci a organizaci,“ říká ředitel IT skupiny Stantec Dave Roberts. „Ne všechny role CIO jsou stejné a je důležité rozlišovat mezi tím, co by se v menších organizacích nazývalo IT či manažer vývoje softwaru, nebo CIO či CTO.“
Whittleseyová věří tomu, že náboráři a náboroví manažeři se nyní více zajímají o zkušenosti za posledních pět let než za posledních 15 až 20 let, a to kvůli rozmanitějším kariérním cestám a neustálému tempu změn na technologickém trhu.
„Pokud klient požaduje více než 10 let seniorské praxe, mám tendenci ho zpochybňovat,“ říká. „Mnoho lidí – zejména žen – přechází do IT jakoby ‚zboku‘. Mohou se zapojit do technologického projektu nebo programu, mohou si jich všimnout CIO, CTO, CDIO a mohou se nechat povzbudit, aby se například ucházeli o technologickou roli.“
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIO Business Worldu? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
„To by mohlo znamenat, že měli pět až deset let v HR, provozu nebo marketingu, než přešli k IT, kde se jim daří a kde jsou rychle povýšeni.“
Whittleseyová připouští, že zkušenosti mohou dát obchodním lídrům pocit bezpečí, protože osvědčení CIO budou mít ‚šrámy z bitev‘, aby zvládli jakýkoli počet situací, ale nakonec doporučuje nechat otázku zkušeností na náborovém manažerovi.
Jak se připravit na svou první roli CIO
Příprava na roli CIO může mít mnoho podob, od dobrovolnictví pro iniciativy mimo IT a rozvoje prostřednictvím dočasného přidělení až po obsazení pozic nevýkonných ředitelů (NED).
Howson ze společnosti Viridor doporučuje dostat se mimo vaši organizaci – a mimo vaši zónu pohodlí – a vybudovat si tak silnou šíři porozumění.
„Choďte na prezentace dodavatelů vedené zákazníky,“ říká. „Pochopte, jak technologie využívají jiné podniky. Pracujte mimo IT, jako brigádník v podniku. Zatímco jste v IT, získávejte si zkušenosti v každé části funkce: služba, infrastruktura, vývoj, podpora, architektura.“
Cockrillová věří, že čas, kdy pracovala jako obchodní analytik, byl přínosný, protože získala přehled o projektech dodávaných do HR, financí a dalších oddělení. Když hovoří o svém vlastním vzestupu na pozici CIO, říká, že měla dva proudy pracovního plánu.
„Jedním z nich bylo ujistit se, že jsem využila jakékoli příležitosti na pracovišti, abych si rozšířila své dovednosti,“ říká a dodává, že často dobrovolně hledala příležitosti se svým ředitelem a přitom pátrala externě.
„Tím druhým proudem bylo, že jsem začala pracovat jako ředitelka školy, pak jsem dělala vedoucí zdrojů. To mi dalo některé z lídrovských zkušeností, které jsem v práci nemohla získat. Práce s BCS nebo pořádání přednášek…to vše mi přidalo na vědomostech a pomohlo mi to vytvořit ‚zakulacený‘ životopis, abych mohla říci, že jsem připravena. Pokud jste na pohovoru na roli CIO a vše, co znáte, je vaše technologie…a nemůžete o ní mluvit v širším kontextu, je tu mezera.“
Whittleseyová tvrdí, že klienti se v dnešní době méně zajímají o tituly nebo MBA, i když Roberts říká, že tyto tituly mohou potenciální vůdce naučit širší obchodní principy a vůdčí schopnosti. Místo toho podle ní chtějí náboroví manažeři vidět důkazy o důvěryhodnosti a obchodním porozumění; schopnost mluvit jazykem firmy, ochotu ke změnám, důkaz osobního růstu a důkaz o poskytování technologických programů napříč podnikem.
Pak je tu malý problém s viditelností, abyste získali tuto nepolapitelnou příležitost.
„Ujistěte se, že jste v zorném poli lidí,“ říká Howson. „Přemýšlejte o svém profilu. Jak se můžete více zviditelnit vůči osobám s rozhodovací pravomocí. Najděte způsob, jak být součástí větších konverzací. A na všech setkáních a interakcích myslete na svou osobní značku.“
Překonávání syndromu hochštaplera a prvních 90 dní jako CIO
Navzdory senioritě role CIO mohou ti, kteří ji zastávají, stále trpět syndromem hochštaplera a nedostatkem sebevědomí. Zejména noví CIO se mohou potýkat s touto neustále se ozývající otázkou: Jsem dost dobrý?
„Mnoho lidí mluví o syndromu hochštaplera, ale pouze skrze zkušenosti získáte dovednosti potřebné k tomu, abyste byli efektivním vůdcem,“ říká Roberts ze společnosti Stantec, porotce Next CIO UK.
„Syndrom hochštaplera může být také problémem, když se někdo snaží vymanit se z určitého odvětví a začít hrát vedoucí roli v jiném typu organizace,“ říká. „Je to strach z neznámého, který někdy lidi brzdí. Přijměte nové výzvy. Vždy poskytnou cennou lekci a tato zkušenost vám pomůže se zlepšovat a rozvíjet.“
Whittleseyová dodává: „Snažte se najít důvody, proč se stát příležitostí místo toho, abyste znemožňovali sami sebe. Nevadí, když neuspějete. Je lepší získat šanci, než se vůbec nepřihlásit.“
Jakmile budou noví CIO ve své roli, musejí přemýšlet o tom, jak přistupují k těm prvním 90 dnům. Howson, Whittleseyová, Roberts a Cockrillová doporučují seznámit se s podnikem a jeho cíli i se silnými a slabými stránkami vašeho týmu a také rozvíjet interní vztahy a srovnávat svou pozici s ostatními, abyste mohli měřit budoucí pokrok.
Howson říká, že CIO by měli zjistit, co si podnik myslí o IT, sladit cíle svého oddělení s cíli podniku a objevit stínové výdaje na IT a technologie, které nejsou zohledněny v rozpočtu. Vyzývá také, aby ředitelé IT pochopili své smluvní pozice a provedli zevrubnou inspekci všeho, od dodržování předpisů po kybernetickou bezpečnost, a zjistili, kde se nacházejí ‚rychlé výhry‘, aby získali včasné uznání.
Nový CIO by měl také budovat sítě interně i externě, aby zabránil osamělosti, říká Cockrillová, která dodává, že nemůžete mít stejný vztah se členy týmu jako s kolegy, a že CIO jsou přirozeně segregováni od ostatních vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů, aktiv a financí. „Buďte odvážní a nebojte se selhání,“ říká Howson. „Pokud jste v pozici, abyste mohli provést skok, je pravděpodobné, že víte, co a jak.“
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.