Z publikace Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru 2013 (je k dispozici i ke stažení) vybíráme:
Konektivita do internetu
To, že má připojení k internetu uvádí již několik let naprostá většina firem ve většině zemí EU včetně ČR, ale pokud jde o rychlost používaného připojení, existují mezi zeměmi EU stále výrazné rozdíly. Např. v lednu 2013 pouze 7,5 % podniků s deseti a více zaměstnanci v průměru za EU28 uvádělo rychlost připojení k internetu 100 Mb/s a vyšší. Na prvních třech místech se umístily skandinávské státy (Dánsko, Švédsko a Finsko) s více jak 15 % podílem firem mající tuto rychlost připojení. V ČR uvádělo tuto rychlost připojení v průměru 8,8 % podniků.
Elektronická komunikace s veřejnou správou, datové schránky a elektronický podpis
Ta je pro české podniky sice již několik let samozřejmostí, během roku 2012, alespoň jednou ve vztahu k veřejné správě použil téměř každý podnik s připojením k internetu, ale k úplnému elektronickému podání jej využily zatím jen dvě třetiny. V tomto ukazateli se Česká republika nachází pořád pod průměrem EU28, kdy například daň z přidané hodnoty vyplnilo elektronicky u nás jen 48 % podniků v porovnání s 59 % za EU28.
Z podrobných dat za ČR taky vyplývá, že v roce 2012 s orgány veřejné správy komunikovalo prostřednictvím elektronické pošty alespoň jednou 91,2 % podniků, ale datové schránky ke stejnému účelu použilo 64 % podniků a elektronický podpis jen 35 %.
Firemní web
V lednu 2013 disponovalo v České republice webovými stránkami osm podniků z deseti, což je osmá nejvyšší hodnota v rámci zemí EU. Oproti roku 2000, kdy mělo webovou stránku 40 % podniků, se tak jejich podíl zdvojnásobil. Zároveň se výrazně změnil vzhled a obsah webových stránek. Třetina podniků má dnes svou webovou stránku i v jiném než českém jazyce a 36 % umožňuje online objednávku či rezervaci prostřednictvím těchto stránek. Mimochodem jde o nejvyšší hodnotu v Evropě.
Využítí počítačů zaměstnanci, přenosná zařízení
Podíl zaměstnanců používajících v podnicích České republiky počítač se v posledních letech příliš nemění a pohybuje se okolo hodnoty 40 %, v lednu 2013 se jednalo konkrétně o 43 %. Osobní počítač s přístupem na internet pak používalo 36 % zaměstnanců podniků a i zde je v posledních letech zaznamenávána obdobná hodnota. Jde v obou případech o výrazně nižší hodnoty než ve většině zemí EU. Tato skutečnost je z velké části způsobena strukturou české ekonomiky s nejvyšším podílem zpracovatelského průmyslu na celkové zaměstnanosti v EU28. Zajímavým zjištěním je skutečnost, že více jak pětin (22 %) podniků v ČR nějakým způsobem omezuje (časové nebo obsahové omezení) přístup svých zaměstnanců k internetu.
Podniky svým zaměstnancům také poskytují pro pracovní účely přenosná zařízení, jedná se jak o přenosné počítače, tak také o chytré telefony (smartphony). Takováto zařízení poskytovalo v lednu 2013 svým zaměstnancům v ČR 62 % všech podniků s více než 10 zaměstnanci. Mezi zaměstnanci pak některé z těchto přenosných zařízení k pracovním účelům využívá 13,5 % z nich. Ve Švédsku bylo takových zaměstnanců 36 %.
Elektronicka fakturace
V lednu 2013 zaslala fakturu elektronickou cestou v České republice více než polovina podniků s 10 a více zaměstnanci (56 %) a 79 % podniků fakturu touto cestou přijalo. Pouze 11 % podniků zaslalo fakturu ve standardizovaném formátu určeném pro automatizované zpracování dat, tj. vystavilo e-fakturu v porovnání se 60 % podniky ve Finsku.
Elektronickou fakturu lze odeslat nejen klasickým e-mailem, ale také ji je možné přiložit do zprávy zasílané prostřednictvím datových schránek. Datovou schránkou zaslalo elektronickou fakturu v ČR pouhých 2,3 % podniků. Pro zvýšení bezpečnosti je možné k zasílaným fakturám připojit elektronický podpis. To v lednu 2013 u nás učinilo 8 % podniků.
Sociální média
Pokud jde o podílu firem využívající sociální média, řadí se Česká republika téměř na konec pomyslného žebříčku zemí EU28. Nejvíce využívaným typem sociálních médií v podnicích byly v lednu 2013 sociální sítě, na kterých mělo založený vlastní účet 15 % podniků v ČR - v průměru za EU28 mělo profil na sociálních sítí 28 % podniků a například v Nizozemsku to byl skoro každý druhý (45 %). Podstatně méně jich bylo zapojeno do firemních blogů (3,5 % v ČR a 9,6% v EU), či sdílely na webech multimediální obsah (5,6 % v ČR a 11,5 v EU). Sociální média k umístění placené reklamy využilo v ČR 8 % podniků.
e-Commerce
Česká republika, resp. podniky v ČR, patří v rámci EU mezi lídry ve využívání elektronického obchodování. Elektronický nákup v roce 2012 uskutečnilo v ČR 49 % podniků (v EU28 to bylo 37 %) a na celkových nákupech se elektronické podílely 30 %. Nejčastěji byly elektronické nákupy uskutečňovány prostřednictvím webových stránek, ale z hlediska finančních objemů vede elektronická výměna dat. Elektronickou cestou prodávalo své zboží nebo služby v ČR 27 % podniků (v EU28 to bylo 17 %), tržby z těchto prodejů tvořily u nás čtvrtinu celkových tržeb v porovnání 14% v průměru za země EU28.
Čtěte také:
→ Internetový obchod v ČR zatím stále roste, na prvním místě je elektronika
Zpráva o stavu e-commerce v České republice v roce 2013.
→ 77% českých firem nepoužívá Facebook pro firemní komunikaci
Vedle Facebooku zná česká byznys komunita nejvíce YouTube a Google+. Twitter aktivně používají pouze 2 % z nich.