;

Kterak konzumerizace byznys vylepšila - 1. díl

16. 8. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Amir Kaljikovic - Fotolia.com
Společnosti myslící na budoucnost nečekaly na to, až do nich spotřebitelskou technologii přinesou zaměstnanci. Místo toho samy přebírají otěže.

Kraft byl jednou z prvních velkých společností, jež rozpoznala hodnotu, kterou mohou spotřební zařízení vytvářet pro byznys – a zapojila ve velkém iPhone. Tento krok učinila již v roce 2008, tedy dávno předtím, než se smartphony staly nutností pro majoritu populace.

Již na počátku roku 2009 používala téměř polovina mobilních uživatelů v této společnosti iPhone 3G, přičemž okruh uživatelů narůstal každý měsíc o stovky dalších. „Chceme do naší kultury dostat inovace,“ říká Dav Diedrich, viceprezident Kraftu pro infomační systémy. „Prozkoumávání inovací v iPhonech může našim zaměstnancům pomoci nalézt nové možnosti pro jejich práci.“

Analytik společnosti Forrester Ted Schadler, který toho o konzumerizaci v IT již napsal spoustu, říká, že úspěch interního zapojení iPhonu pomohl Kraftu pochopit, že by se mohlo jednat o mocný nástroj pro nové způsoby spojení se spotřebiteli. Výsledkem toho je, že Kraft vyvinul svou vlastní aplikaci pro iPhone, která přináší spotřebitelům přístup k tisícům receptů, knihovně instruktážních videí o vaření, nákupním seznamům pro konkrétní pokrmy a mapám nejbližších obchodů.

Příběh Kraftu ilustruje dva ze čtyř hlavních benefitů, které může přinášet konzumerizace IT:

"Konzumerizace je hlubší a dalekosáhlejší krok, než jen povolit zaměstnancům přinést si do práce své soukromě pořízené počítače a další zařízení (pro což se v angličtině vžil akronym BYOD, tedy bring your own devices),“ říká analytik IDC Frank Gens. „Dotýká se také podnikového využívání aplikací jako je Facebook, Twitter a další sociální média se spotřebitelskými kořeny, a významně rozšiřuje škálu byznys procesů zaměřených na zaměstnance (interní procesy), i na zákazníky a partnery (externí procesy).“

Konzumerizace se šíří rychle

„Konzumerizace je jednou z prvních věcí, o níž mluvíme, když se setkám s CIO. Je to téma číslo jedna,“ říká Schadler z Forresteru. Tohle by několik let zpět nebylo možné. Tato problematika se nicméně v rámci podniků úspěšně prodrala na povrch ve chvíli, kdy se do podnikové sféry překvapující rychlostí prosadila spotřebitelská zařízení.

Schadler si tohoto trendu všiml již v počátcích – vzpomíná si, že když tehdy začal psát o možnostech využívání iPhonů v byznysu, byl naprosto setřen fanoušky BlackBerry.

V této oblasti jsou změny opravdu velice rychlé. V loňském roce provedl Forrester průzkum mezi více než 5 000 zaměstnanci IT ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii, Francii a Německu. Mezi jiným zjistil, že:

  • 25 procent těchto pracovníků využívá smartphony pro práci, a zhruba 10 procent z nich si je vybírá a platí samo.

  • Miliony pracovníků využívají v práci notebook, ovšem pouze 5 procent z nich si je shání individuálně. Nicméně 21 procent dotázaných uvedlo, že by rádi využívali pouze jeden laptop pro práci i soukromé využití.

  • 5 procent z dotázaných používá v práci tablet.

Data této zprávy pro Forrester byla sbírána asi před rokem, což znamená, že je velice pravděpodobné, že v oblasti pracovního využívání spotřebních zařízení, zejména pak tabletů, došlo od té doby k nárůstu. Je to přirozené; podobný průzkum provedený IDC potvrdil, že využívání zařízení vlastněných zaměstnanci poměrně rychle roste. V roce 2010 využívalo vlastní počítač nebo smartphone v práci zhruba 30 procent dotázaných. O rok později bylo toto číslo asi o 10 procent vyšší.

Zatímco notebooky jsou s velkým náskokem zařízením, na něž se zaměstnanci spoléhají nejvíce (se 49 procenty) svůj prostor si zabírají i tablety. V pouhých dvou letech se staly nenahraditelným nástrojem pro devět procent dotázaných (v porovnání se šesti procenty zaměstnanců, kteří jako nejdůležitější zařízení pro práci označili smartphone). Vyplývá to z průzkumu IDC, který byl sponzorován společností Unisys.

ICTS24

Druhý díl článku je k dispozici zde:

http://businessworld.cz/it-strategie/kterak-konzumerizace-byznys-vylepsila-2-dil-9412