Dnešní CIO musejí nejen uvažovat strategicky, ale být také vizionáři.
Co se dozvíte v článku
Mnozí již dnes plánují do příštích let, co oni sami, jejich IT oddělení a podniky jako celek budou potřebovat v roce 2025.
Todd Cassidy, výkonný viceprezident a CIO ve společnosti Capital One, je jedním z nich.
„Neustále se snažíme dívat kupředu, abychom byli připravení na budoucí vývoj,“ říká Cassidy, který je ve firmě zároveň personálním ředitelem pro oblast IT.
Zmiňuje digitálními technologiemi podporované změny ve způsobu výkonu práce, ale také obecný technický pokrok v oblastech, jako jsou cloud, strojové učení nebo open source, jako důležité trendy, které se promítají do plánů na nadcházející tříleté období. Zdůrazňuje také potřebu agility v IT a průběžného učení jako klíčových faktorů úspěchu v nadcházejících letech.
CIO podle něj musejí být připravení jít cestou inovací, přičemž se musejí opírat nejen o technický pokrok, ale jak zdůrazňuje, také o svá IT oddělení, která budou nové technologie zavádět.
IT lídři, ostatní manažeři a poradci managementu chápou, že budoucnost nelze s jistotou předpovědět. Shodují se, že může nastat další nepředvídaná situace typu pandemie covidu v roce 2019 nebo ekonomické recese o deset let dříve, která znehodnotí i ty nejkvalitněji zpracované plány. Přesto je nutné plánovat a využívat veškeré dostupné informace a poznatky k predikcím budoucího vývoje. A jak dodávají, CIO hrají obzvláště důležitou roli vzhledem k úzké vzájemné provázanosti technologií a podnikání.
„Další růst a ekonomické posilování bude od vedení podniků vyžadovat větší úsilí v oblasti digitální transformace. A CIO musejí stát v čele těchto snah,“ říká Irving Tyler, viceprezident pro výzkum v analytické společnosti Gartner.
Širší uplatnění cloudu a metaverzum na obzoru
CIO, analytici a výzkumníci předpovídají, že v nadcházejících letech bude docházet k vyzrávání již zavedených technologií. Říkají také, že očekávají, že některé platformy, jež nyní pouze sledují nebo testují, se do roku 2025 stanou součástí hlavního proudu. Podle jejich názoru jde o evoluci, nikoli revoluci, takže jejich přehledy kritických podnikových technologií pro rok 2025 neobsahují žádná překvapení.
Z více stran například zaznívá, že tříleté plány jsou silně zaměřené na cloud – zejména rozsáhlejší využití veřejného cloudu.
Video ke kávě
Máte čas na rychlé a informativní video?
„Počítejte s tím, že cloud bude dominantním modelem provozu IT, kde všechny datové a výpočetní platformy jsou poskytované formou služby a kde i vývojové nástroje běží v hyperškálovém cloudovém prostředí,“ říká Barry Brunsman, vedoucí konzultant společnosti KPMG a ředitel poradenské praxe pro problematiku CIO.
CIO a analytici se navíc domnívají, že robustní cloudové prostředí bude nutností pro využití dalších technických trendů, které by měly být ve hře v roce 2025. Mezi ně patří nové způsoby využití rozšířené reality a virtuální reality a také metaverzum, i když to má k masivnějšímu rozšíření ještě daleko.
„Web3 a metaverzum vyvolávají nadšení a velká očekávání,“ říká Brunsman.
Ostatní souhlasí a poznamenávají, že CIO dostávají za úkol přicházet s nápady, jak na maximum využít možnosti metaverza k angažovanosti a podpoře zaměstnanců a k aktivizaci zákazníků novými způsoby.
Brunsman však zmírňuje očekávání ohledně metaverza a jeho potenciálu v roce 2025 a vysvětluje, že mnoho manažerů nechce s jeho zaváděním spěchat.
Komunikující zařízení, záplavy dat
CIO a IT poradci očekávají, že vysoké tempo růstu počtu připojených zařízení bude pokračovat i v příštích třech letech.
„Internet věcí se bude i nadále rychle rozrůstat,“ říká Craig Wright, partner pro poradenství a transformaci v digitální konzultantské firmě West Monroe. „Koncová IoT zařízení se počítají na miliardy, v nadcházejících letech to budou již biliony.
CIO proto přemýšlejí, co budou potřebovat k podpoře, monitorování a zabezpečení této narůstající infrastruktury koncových bodů.“ To znamená zabývat se biometrií jako náhradou za hesla a bezpečnostní tokeny, navýšením výpočetních kapacit pro zpracování dat na periferii sítě, zaváděním datově analytických nástrojů pro porozumění datům generovaným koncovými zařízeními a větší mírou automatizace v reakci na výstupy analýzy dat.
Tento důraz na data je klíčovým aspektem výhledů IT do roku 2025. Očekává se výrazné zesílení toků dat oproti dnešnímu stavu – data budou pocházet nejen z rostoucího počtu koncových zařízení, ale také ze systémů záznamů a dalších aplikací, u nichž bude množství generovaných a shromažďovaných dat dále narůstat.
„Trend růstu objemu dat bude pokračovat. Podniky se budou zdokonalovat ve zpracování a efektivním využití dat k rozhodování. IT bude muset mít detailní přehled o datech a o tom, jaké poznatky z nich je možné získávat a jak je využívat k obchodním cílům,“ říká Joan Holman, IT ředitelka advokátní kanceláře Clark Hill. „Musíme přemýšlet o tom, kde se naše data nacházejí, jak je nejlépe chránit, jak je propojit a jak zařídit, aby z nich firma měla maximální užitek.“
V důsledku toho budou CIO zavádět pokročilejší analytická řešení – buď sami, nebo ve spolupráci se svými kolegy z oblasti dat a digitalizace. V roce 2025 se budou snažit využít větší množství těchto dat pro účely umělé inteligence a strojového učení, které budou nabývat na důležitosti, říká Benjamin Rehberg, výkonný ředitel poradenské společnosti Boston Consulting Group v Severní Americe.
CIO jako ředitel pro integraci
K úspěchu dnes i do budoucna budou muset CIO zavést a propojit řadu technologií, pomocí nichž budou zaměstnancům, partnerům a především zákazníkům poskytovat požadované funkce, služby a kvalitní zkušenost.
„Uvažujeme-li o roce 2025, naše týmy budou i nadále obsluhovat interní i externí zákazníky a hledat způsoby, jak zvyšovat provozní efektivitu a obchodní výkonnost,“ říká Richard A. Hook, výkonný viceprezident a CIO společnosti Penske Automotive Group. „Kromě toho budou také nadále rozvíjet své znalosti a dovednosti v oblastech, jako jsou bezpečnost, cloudové platformy nebo automatizace IT a podnikových procesů.“
Výsledkem musí být naplnění potřeb každé jednotky a jednotlivce v podniku, komu IT řešení slouží.
„Pozorujeme, že si manažeři stále více uvědomují, že další fáze tvorby hodnoty bude vycházet z transformačního úsilí – snahy o změnu obchodních modelů, zavádění nových forem digitalizovaných produktů a služeb, hledání jiných způsobů, jak oslovit další segmenty zákazníků atd.,“ říká Irving Tyler ze společnosti Gartner. „CIO nebudou přicházet s těmito vizemi, ale budou mít příležitost vést příslušnou transformaci.“
Budoucnost pracovní síly v IT
CIO také přemýšlejí o schopnostech a dovednostech, které budou potřebovat jak sami, tak u svých pracovníků, aby dokázali vytvořit IT oddělení budoucnosti.
Joanne Lee, ředitelka výzkumu poradenských služeb CIO ve společnosti Info-Tech Research Group, předpovídá, že IT bude potřebovat více kritického myšlení, lepší schopnost řešit problémy, ale také větší emoční inteligenci (EQ), aby dokázalo i nadále nacházet způsoby využití technologií k vytváření nových obchodních příležitostí.
„Inovace a nové nápady budou také stále důležitější,“ říká Joanne Lee a dodává, že CIO mohou očekávat, že vzroste potřeba dovedností a odborných znalostí souvisejících s daty v oblasti ochrany životního prostředí, společenské odpovědnosti a řídicí praxe (ESG).
Kromě toho CIO předpokládají vzrůstající potřebu IT rozvíjet obchodní prozíravost a schopnost spolupráce s ostatními jednotkami podniku. Očekává se také, že IT schopnosti se budou dále rozšiřovat do ostatních funkčních oblastí podniku a že CIO a IT pracovníci se budou muset naučit, jak efektivně využívat technologický talent ostatních pracovníků, říká Irving Tyler.
„IT oddělení nemůže být jediným zdrojem. CIO musejí umožnit lepší přístup k technologickým nástrojům, datům a odborným znalostem, a podporovat tak transformaci strategických obchodních schopností, jejímž výsledkem bude vyšší ekonomický užitek.“
Normou se stanou smíšené technicko-obchodní týmy, které budou spolupracovat na nových obchodních iniciativách.
„Technologie budou stále větší měrou produkovat a provozovat smíšené týmy v celém podniku, přičemž IT oddělení poskytne vybavení a podporu prostřednictvím nových forem sdílení odborných znalostí, služeb, týmových struktur a technologických komunit,“ říká Irving Tyler.
Tato „demokratizace“ IT nastaví CIO do režimu řízení a koordinace, kde se musí ptát: „Jak mohu já a moje jednotka umožnit širší vývoj a využití technologií mimo IT optimálním způsobem? Jak můžeme pomoci vychovávat technologické talenty a podporovat obchodní informatiky v celém podniku a pomáhat jim k úspěchu?“ A jak Tyler dodává: „CIO se musejí zaměřit na transformaci způsobu poskytování technologií a plnou integraci provozního modelu IT s podnikovým provozním modelem.“
Podobně CIO říkají, že musejí dále rozvíjet praxi DevOps a naplno zavést agilní metodiky, protože obchodní manažeři budou pravděpodobně očekávat ještě rychlejší poskytování nových digitálních schopností.
To spolu se vzrůstající složitostí IT a jeho provozu povede také k zavádění automatizace, což znamená, že IT bude potřebovat více příslušných odborných znalostí včetně AIOps.
Začněte se připravovat
Prozíraví CIO přiznávají, že nevědí zcela přesně, co budou pro rok 2025 potřebovat, ale tuší, co je čeká, a již se připravují – jedna z hlavních výhod vypracování plánu.
Tyto plány obecně zahrnují urychlení investic do cloudu při současném opuštění starších technologií, rozvoj personální strategie včetně požadavků na školení, výběr dodavatelů, jejichž služby se odpovídajícím způsobem rozvíjejí, a sladění toho všeho s vlastní vizí podniku pro rok 2025, říkají pozorovatelé trhu.
„CIO jsou dnes v roli velmi důvěryhodných rádců, kteří se často setkávají se svými kolegy z vrcholového managementu a diskutují o tržních a zákaznických trendech,“ říká Gordon Barnett, hlavní analytik výzkumné společnosti Forrester. „Zkušení CIO pochopí, které základní, nezbytné a podpůrné obchodní schopnosti budou základem strategie jejich podniku. Na základě toho CIO a jejich podřízení zjistí, jaké budou zapotřebí odborné kvalifikace a kapacity. A také do kterých technologií a procesů je potřeba investovat, aby bylo možné podnikovou strategii realizovat.“
CIO Business World si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.