Zástupci analytické společnosti Gartner se domnívají, že IT stojí na rozcestí a nastolený směr v příštích pěti letech rozhodne o tom, do jaké formy vykrystalizuje. Podle Gartneru připadají v úvahu primárně čtyři následující alternativy:
1. IT v roli globálního dodavatele služeb
IT dospělo do stavu, kdy zvládá dodávat IT služby a zajišťovat další procesy za konkurenceschopné ceny. Je proto řízeno jako obchodní jednotka. Informační technologie jsou buďto zcela virtualizované nebo centralizované a hlavním cílem je tvořit hodnoty validní z obchodního hlediska. V tomto případě by CIO byl především integrátorem a optimalizátorem procesů.
2. IT jako strojovna
IT divize má perfektní přehled o vývoji technologií i trhu a staví se do role experta na optimalizaci IT zdrojů, sourcing i vyjednávání s dodavateli. IT oddělení neustále hledá nové cesty a způsoby, jak dodávat stejnou kapacitu a výkon za nižší cenu, a dobře se přizpůsobuje stále se měnícím požadavkům obchodní společnosti. V tomto případě by CIO byl především inženýrem a obchodním zprostředkovatelem.
3. IT je obchod
Informace jsou samotným prodejním artiklem dané společnosti – nebo jsou alespoň nedílnou částí daného prodejního artiklu (produktu). Obchodní činnost se soustřeďuje okolo informačního toku, ne okolo procesů nebo funkcí. IT divize je součástí hodnotového řetězce a její lidé hrají roli inovátorů – nejsou zde jako pouhá podpora obchodní činnosti. V tomto případě by CIO byl především kontrolorem a průkopníkem.
4. Všichni jsou IT
Vedoucí pracovníci a jednotliví zaměstnanci v organizaci využívají IT a techniku, aby prolomili tradiční obchodní překážky. Pozornost je zaměřená spíše na informace než na technologie a vybavení. Vyspělé organizace mají potenciál dosáhnout v tomto scénáři možného vývoje vysokého stupně inovace. Na jejich způsob práce přitom může být pohlíženo jako na „anarchistický“ nebo jej lze považovat za kreativní a svobodný. Model funguje nejlépe v netradičních organizacích, jako jsou startupy a výzkumné či vývojářské podniky. V tomto případě by CIO byl především tím, kdo věci umožňuje a dává je do pohybu, pomyslným dirigentem chodu podniku.
CIO je oním klíčovým hráčem, který by měl rozhodnout o tom, který z těchto modelů by se nejlépe hodil pro jeho organizaci.
A co vy? Který ze scénářů si dokážete představit u vás v podniku? Přidejte svůjm názor do diskuse pod článkem.