;

Internetový obsah a jeho kontext

27. 10. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Julien Eichinger - Fotolia.com
Pro úspěch je nutné předpovědět aktuální potřeby uživatele. O podmínce poskytovat webový obsah ve správném kontextu nikdo nepochybuje. Ovšem realita ukazuje, že často využíváme jen část možností.

Když Google před mnoha lety začal ukazovat různým uživatelům různé výsledky vyhledávání, bylo to často přijato se smíšenými pocity, a to jak ze strany majitelů stránek, tak i ze strany samotných hledajících. Byla to nereprodukovatelnost výsledku, která působila nejistotu.

Dnes o podmínce poskytovat webový obsah ve správném kontextu nikdo nepochybuje. Ovšem realita ukazuje, že často využíváme jen část možností, které nám současné technologie poskytují.

Mobilní kontext

Lavinovité rozšíření mobilních zařízení a dostupné konektivity učinil mobilní kontext klíčovým faktorem dnešního webu. Svědčí o tom i fakt, že koncept „mobile friendly“ se ani pořádně neohřál a už je nahrazován konceptem „mobile first“.

Patrně nejrozšířenější metodou podpory mobilních zařízení je tzv. responzivní design webu. Jde o jednoduchý pasivní systém, kdy se velikost a uspořádání jednotlivých prvků stránky automaticky přizpůsobí obrazovce uživatele, a to především na základě její velikosti nebo orientace. Výhodou je jednoduchost a především to, že se vystačí pouze s jedinou verzí webových stránek pro mobilní i stolní zařízení. V jednoduchosti je ale i slabina konceptu, jeho možnosti jsou omezené.

V praxi to často dopadá navíc tak, že na všech zařízeních se zobrazuje stejný obsah, pouze jinak formátovaný; možnost kontextového skrývání nebo naopak zobrazování části obsahu se často vůbec nevyužívá. To je patrně v důsledku nepochopení odlišných potřeb mobilního uživatele, kterému by bylo možné nabídnout třeba stručnější texty nebo akční tlačítka místo odkazů jako snáze použitelné ovládací prvky.

Praxe a výhledy

ICTS24

Jaké jsou tedy možnosti poskytnout uživateli obsah, který bude v daném kontextu pro něj nejpřínosnější? Výčet nebude úplný, ale i tak se můžete zamyslet nad tím, zda právě váš web uvedené techniky využívá. A jestli není prostor pro další upřesnění kontextu kombinací více parametrů.

  • Lokace: Stanovení země nebo regionu návštěvníka podle IP adresy je klasikou, která umožní nabídnout výchozí jazyk nebo měnu. Dnešní geolokační API jdou dál a je možné zjistit aktuální zeměpisné souřadnice. To umožní rozlišit uživatele v kontextu toho, zda web prohlíží z domova, je v blízkosti, nebo dokonce na daném místě. Tak je třeba možné nabídnout mobilním uživatelům nejbližší provozovnu nebo dát specifickou nabídku pro návštěvníka, který prohlíží web přímo na kamenné prodejně.
  • Uživatelské preference: Ty mohou být explicitně vyjádřené třeba v uživatelském profilu nebo zjištěné implicitně volbami během prohlížení. Dále může jít behaviorální analýza, která zpracuje data z předchozího chování na webu, návštěv z odkazujících webů nebo z vlastních newsletterů a zkombinuje je s analýzou prokliků z reklamních systémů. Sledování chování uživatelů na webech třetích stran, jako jsou třeba sociální sítě, také pomalu přestává být z kategorie sci-fi.
  • Čas: Roční období, konkrétní den, nebo dokonce i denní doba se často využívají v marketingové praxi, např. pro sezónní nebo last-minute nabídky. Stejně tak ovšem může představovat kontext potřeb uživatele.

Pokud budete chtít uživatelský kontext implementovat pro poskytování obsahu, můžete se inspirovat u těch, kdo jsou v této oblasti na špici. Mezi lídry patří především reklamní systémy. Ty jsou již schopny poskytovat kontextově relevantní reklamu na základě behaviorální analýzy chování uživatelů.