;

Intel provedl průzkum mezi uživateli notebooků

16. 1. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Průzkum ukazuje, že si Evropané v oblasti technologického know-how věří. Co do znalostí jsou nejvíce sebevědomí Italové a Španělé. Notebooky se staly součástí životního stylu natolik, že až 74 procent respondentů tvrdí, že hledí na to, jak odrážejí jejich osobnost a módní image.

Společnost Intel provedla průzkum mezi uživateli přenosných počítačů, aby zjistila, jaké jsou současné trendy mezi uživateli a jaké postoje vůbec majitelé notebooků ke svým přístrojům zaujímají. Dotazy směřovaly nejen na nové trendy a uživatelskou počítačovou gramotnost, ale i na samu image uživatelů a na to, jak ji ovlivňuje design notebooků. V rámci průzkumu bylo dotazováno 2700 uživatelů notebooků z České republiky, Francie, Itálie, Německa, Polska, Ruska, ze Španělska, Švédska a Spojeného království.

Výsledky průzkumu hovoří o tom, že 98 procent uživatelů si považuje vlastních počítačových znalostí. Celých 67 procent pak dokonce samo sebe hodnotí jako počítačové odborníky. Mezi muži panuje v tomto směru vyšší sebevědomí. Za experta v počítačových znalostech se označilo 26 procent dotázaných mužů. Ženy k počítačové gramotnosti přistupují skromněji, jen 8 procent z nich se zařazuje mezi expertky v tomto oboru.

Z výsledků dále vyplývá, že za národ s největšími znalostmi v oblasti notebookových technologií se pokládají Italové a Španělé (24 %, respektive 23 %). Naproti tomu se například Britové skromně zařazují mezi průměr. Z průzkumu lze vyčíst, že ono vysoké sebevědomí respondenti získávají převážně v souvislosti s tím, že své znalosti považují za součást vlastního životního stylu. Notebooky využívají velmi často k nákupům po síti, přístupu k internetovému bankovnictví nebo sdružování do on-line komunit. Češi se hodnotí také poměrně vysoko. Nadpoloviční většina majitelů notebooku své počítačové znalosti hodnotí jako pokročilé (51 %) nebo se považují za experty. Expertů je v Česku podle výzkumu 15 procent z dotázaných.

Nakupování po internetu se dotazovaným uživatelům notebooků zdá bezpečné a cítí se při něm kompetentně. Obchodování on-line se stává stále rozšířenějším díky své jednoduchosti a pohodlnosti. Až 70 procent dotázaných nakupuje přes internet jednou či vícekrát týdně a vyhýbají se tak frustrujícím vánočním
a novoročním frontám v obchodech. Další populární činností prováděnou přes internet je internetové bankovnictví. Celých 75 procent uživatelů provádí správu svých financí on-line.

Notebook je také otázkou stylu
Přenosný počítač už není jenom přístrojem, na kterém se dá pracovat. V dnešní době stále více jde spíše o součást životního stylu. Přibližně 74 procent respondentů tvrdí, že se v notebooku odráží jejich osobnost, a musí tedy i jeho prostřednictvím ukázat svou správnou image. Přes 86 procent dotazovaných Italů, kteří hodně kladou důraz na svou image, má starost o to, co o nich říká jejich notebook. Němci naopak upřednostňují praktičnost a preferují modely, které zohledňují jejich technické znalosti. Respondenti, které styl notebooku zajímá vůbec nejméně, jsou převážně z Ruska a Polska. Polovina z nich si myslí, že vzhled notebooku a design nejsou vůbec důležité. "V Česku se nad tím, co o majiteli říká jeho notebook, zamýšlí téměř 85 procent dotázaných," potvrdil Martin Drdul, manažer pro rozvoj trhu společnosti Intel.

Respondenti potvrzují masivní nárůst komunikace po síti. Devět z deseti dotazovaných uživatelů odpovědělo, že své přenosné počítače používají ke komunikaci s přáteli, kolegy a známými. Ženy v souladu se svou komunikativnější povahou v tomto ohledu vedou nad muži a notebooky využívají ke komunikaci o něco častěji. Každá čtvrtá dotázaná žena připouští, že laptop je nedílnou součástí jejího životního stylu a že si jej bere třeba i na dovolenou. Každá třetí žena by dokonce byla ochotna vzdát se čokolády a sladkostí na celý rok, jen aby nemusela obětovat svůj přenosný počítač.

Dnešní uvědomělí uživatelé přenosných počítačů při výběru nového systému přesně vědí, co chtějí, a nebojí se žádat více. "Někteří touží po delší životnosti baterie (60 procent), jiní požadují energetickou efektivnost (56 procent) a jiní ve svém notebooku chtějí mít možnost přehrávat nosiče s filmy ve vysokém rozlišení HD-DVD," řekl Martin Drdul, Intel. Mužští respondenti od přenosného počítače vyžadují kvalitnější multimediální vlastnosti kvůli lepším zážitkům při hraní počítačových her, zatímco ženy více zajímá ukládání fotografií a videozáznamů.

O průzkumu
Společnost Intel pověřila přední výzkumnou firmu Loudhouse, aby zjistila trendy a postoje panující mezi uživateli přenosných počítačů v devíti zemích Evropy: České republice, Francii, Německu, Itálii, Polsku, Rusku, Španělsku, Švédsku a Spojeném království. Za použití on-line metody bylo v průběhu prosince 2007 dotazováno celkem 2700 uživatelů notebooků - 300 zodpovězených dotazníků v každém ze zmiňovaných států.

Každé pohlaví mělo poloviční zastoupení a odpovědi přicházely z následně rozdělených věkových skupin:

  • 18-24 let: 38 procent
  • 25-34 let: 40 procent
  • 35-44 let: 14 procent
  • 45-54 let: 5 procent
  • 55 a více: 3 procenta

Autor článku