V dnešním digitálním věku je možné řídit, přizpůsobovat, automatizovat a propojovat různé kroky tiskového procesu způsobem, jaký ještě před několika lety byl těžko myslitelný. Tradiční tiskové metody – od potisku textilu přes výrobu tiskovin po grafický design – vyžadovaly řadu kroků, spolupracujících subjektů a lidí.
Cokoli jiného než výroba velkých jednoduchých sérií bylo nejen časově, ale také finančně náročné. Dnes je však díky pokrokům v digitálních tiskových technologiích možné vyrobit jakkoli velkou sérii a přizpůsobit, zkompletovat a doručit výsledek v řádu hodin namísto týdnů či měsíců. Inovace v oblasti tisku přitom mění zavedené dodavatelské řetězce různými způsoby.
Dodání tištěných produktů přímo zákazníkovi
Vezměme si způsob, jakým bývaly vyráběny tiskoviny. Tiskař dostal předlohy, aby z nich s pomocí velmi specifických strojů a nástrojů vyrobil knihy nebo časopisy. Stránky potištěné tiskařskou barvou byly svázány a hotové produkty zabaleny, vyrovnány na palety a přepraveny na velké vzdálenosti do skladů, kde čekaly na další distribuci do knihkupectví, novinových stánků nebo poštovních schránek zákazníků. Počet kroků celého procesu byl značný a náklady tak vysoké, že nedovolovaly dosáhnout vysoké marže. Autoři, agenti a vydavatelé dostávali z každého výtisku odměnu v řádu setin prodejní ceny.
Digitální tisk znamená revoluci. Cloudové publikační služby umožňují vydavatelům vybudovat virtuální sklad pro řízení, automatizaci, distribuci, tisk a přímou realizaci objednávek knih, takže si čtenáři mohou objednat dílo a nechat si je doručit až ke dveřím na jedno kliknutí.
Cloudové vydavatelství je nejnovějším příkladem toho, jak digitální tiskové technologie mění podobu globálních dodavatelských řetězců – zrychlují dodání produktů, umožňují zmenšit či zcela eliminovat velké sklady a poskytují podstatně širší možnosti individuálního přizpůsobení produktů než kdy dříve.
Zákazníci mohou získat objednaný produkt téměř v reálném čase a jejich spokojenost může dosáhnout nových výšin. Přecházíme z modelu „tisku na sklad“ na model „tisku na objednávku přímo pro koncového zákazníka“.
Potisk libovolných materiálů
Digitální technologie také umožňují tisk na jiné materiály a nové aplikace. Podle loni vydané analytické studie dosáhne v roce 2023 hodnota trhu digitálního potisku textilií 2,31 miliardy dolarů. Za růstem stojí především poptávka po digitálním potisku látek pro oděvní a reklamní průmysl.
Dnes je možné přímo potiskovat různé druhy textilií latexovými barvami, což otevírá nové možnosti přímého potisku oděvů i komerčních či reklamních textilií individuálními motivy a vzory. Nové technologie mohou urychlit realizaci jednoduchých produktů jako transparenty nebo vlajky, ale lze je použít i u složitějších projektů, například osvětlených nebo podsvětlených panelů, stínidel, opon nebo poutačů, ale také domácích záclon, závěsů, rolet, potahů, polštářů a stínidel.
Digitální tisk bez ohledu na odvětví zásadně mění způsob, jakým koncipujeme, konstruujeme, vyrábíme, distribuujeme a konzumujeme téměř jakýkoli produkt. V současné době probíhá digitální průmyslová revoluce a je zřejmé, že s přesouváním výroby blíže zákazníkovi se budou transformovat i dodavatelské řetězce díky nově nabyté schopnosti tisknout takřka cokoli, kdykoli a kdekoli.
Autor je viceprezidentem společnosti HP.