ilustrační foto: gbaku
Troufám si říct, že mobilní technologie jsou velkým příslibem pro udržování lidského zdraví, léčení a péči o nemocné. Zároveň nabízejí efektivnější využití nákladů na zdravotní péči. Již po celá léta poskytuje vzdálená zdravotní péče řadu klinických zdravotních služeb jednotlivcům, kteří jsou mimo fyzický dosah. Ošetřeni a léčeni mohou být například pracovníci a obyvatelé v odlehlých komunitách, vojáci v blízkosti bojiště, cestovatelé a turisti na výpravách apod. Díky současným mobilním technologiím lze nyní služby pro vzdálenou zdravotní péči poskytnout takřka každému člověku.
Mobilní telefony a komunikace jejich prostřednictvím jsou opravdu fascinující. Vždyť mobily jsou dosud nejvíce osobní technologie, kterou kdy lidé využívali. Uživatelé díky tomu vytvářejí nové úrovně a způsoby komunikace s okolím. Spoléhají se na mobilní telefon, který mají připojen na rozdíl od počítačů 24 hodin denně, že se vždy odkudkoliv a komukoliv dovolají. Proč tedy nevyužít mobilní komunikaci a její osobní přístup v péči o zdraví a dobrý zdravotní stav spotřebitelů – pacientů.
Podstatná část „mobilního zdravotnictví“ se samozřejmě točí kolem peněz, které jsou dnes ve spojení se zdravotnictvím velmi citlivým tématem. Ukazuje se ale několik způsobů, jak „mobile health“ financovat. První významné pojetí služeb je jejich využití v klinické praxi, kterou financují poskytovatelé, jako jsou zdravotnická zařízení, pojišťovny nebo zaměstnavatelé. Zdravotnictví zde očekává od nasazení mobilních technologií efektivnější využití kapacit lékařů, zdravotníků a zdravotnických zařízení, lepší využití léků či dalšího materiálu a služeb. Významnou roli také hraje prevence či péče o vztahy s pacienty. Druhá cesta je zapojit do financování služeb samotné uživatele či pacienty. Zde se ukazuje, že velká skupina uživatelů je ochotna si připlatit za služby, které přispívají k jejich zdraví. To se týká především různých telemetrických služeb pro monitorování fyzické kondice a údajů týkajících se zdravotního stavu.
Již nyní se pracuje na řadě mobilních služeb, na kterých se podílejí zdravotnická zařízení, zdravotníci kteří nechtějí nebo nemohou čekat v ordinaci například formou videkonzultací. Zdravotníci například očekávají, že budou moci na dálku předepisovat léky v rámci probíhající léčby, kontrolovat nasazení léků, přistupovat k dalším údajům o zdravotním stavu v reálném čase nebo provádět další vyšetření či úkony.
Aby však bylo možné služby nasadit a využívat, je třeba doplnit a rozšířit současné nemocniční a klinické systémy a připravit uživatelské aplikace a služby pro různé platformy mobilních zařízení. Nicméně již dnes je vidět, že služby pro mobilní zdravotnictví mají šanci na rychlé rozšíření a hromadné využívání, podobně jako si uživatelé zvykli na mobilní telefony.
Autor působí coby competence manager pro služby Mobile & Messaging ve společnosti Ness Technologies
Vyšlo v CIO Business World 12/2010