Nejinak je tomu u polské společnosti Grape Up (se sídlem v Krakově), která staví své podnikání na spolupráci s významnými automobilovými a pojišťovacími společnostmi. Společnost právě vstoupila na český trh a do příštího roku chce v Praze zaměstnat 50 lidí. S Romanem Swoszowskim, místopředsedou pro umělou inteligenci a cloudový výzkum, hovoříme o plánech vývoje, zaměření na odvětví mobility a jedinečných vlastnostech Grape Up.
Mnohé nasvědčuje tomu, že hrozící krize se dotkne i IT společností. Společnost Grape Up mezitím vstupuje na nový trh a chystá se zřídit další pobočky. Je vhodná doba pro rozvoj vašeho podnikání? Jak se chcete vypořádat s nadcházejícími výzvami?
[Roman Swoszowski, místopředseda pro umělou inteligenci a cloudový výzkum v Grape Up]:Na trhu působíme již více než 15 let, trvale se rozvíjíme a rosteme. Ani poslední dva roky pandemie COVID – jakkoli byly těžké a náročné – neměly negativní dopad na růst společnosti. Dynamika růstu byla samozřejmě pomalejší, ale tento čas jsme mohli využít k interní reorganizaci, posílení našich procesů a přípravě na další velké kroky, jako je vstup na český trh. S každou krizí přichází změna a nové možnosti. To je zřejmé. Ve společnosti Grape Up jsme na to připraveni. Je to v naší povaze. Změnu nevnímáme jako překážku, ale jako příležitost, která podporuje nové potřeby trhu, vytváří nové obchody a přináší produkty, které řeší skutečné problémy spotřebitelů. Věřím, že naše dlouholeté zkušenosti a odborné znalosti z projektů realizovaných pro společnosti, které jsou lídry ve svých oborech, budou sloužit jako odrazový můstek a umožní nám získat další dynamiku.
Je správný čas na otevření nových kanceláří? Závisí to na společnosti. V našem případě nemohlo být načasování lepší.
Proč právě Česká republika? Co je na tomto trhu tak zvláštního, že jste se rozhodli rozšířit svou společnost právě sem? Jaká jsou vaše očekávání od Prahy a českých vývojářů?
V posledních letech neustále rosteme, a abychom tento růst podpořili, chceme otevřít nové vývojové centrum. V Polsku již máme několik poboček (v Krakově, Bělostoku, Vratislavi a Varšavě), proto jsme chtěli expandovat na nový pracovní trh a rozšířit tak nabídku dostupných technologických talentů. Pro Prahu jsme se rozhodli z několika důvodů.
-
Praha je především velkoměsto s velkým množstvím IT odborníků a technologických talentů – čeští inženýři patří mezi deset nejlepších na světě. A my chceme spolupracovat pouze s těmi nejlepšími v oboru. Výběr tohoto místa byl tedy zcela logický.
-
Za druhé je to velké technologické centrum, které je podporováno technickými univerzitami, které jsou rovněž vysoce hodnoceny.
-
Za třetí se nachází jen několik hodin jízdy od Krakova a Vratislavi, našich dalších center. Proč je to důležité? Protože ve společnosti Grape Up klademe velký důraz na firemní kulturu a integraci zaměstnanců. Je pro nás důležité, abychom se mohli snadno setkávat s dalšími lidmi z Grape Up.
Můžete se podělit o další podrobnosti o samotné kanceláři a specifikách práce v Praze?
Pražská pobočka bude plnohodnotným vývojovým centrem. Letos chceme začít s malou pobočkou o 20 lidech, vybudovat si silné povědomí o značce na trhu práce a příští rok se rozšířit na ~50 lidí. V současné době přijímáme zaměstnance na 7 různých pozic, a to jak technických, tak manažerských.
Řekněte nám něco o svém portfoliu klientů? Na jakých projektech v současné době pracujete?
Poskytování služeb v oblasti vývoje softwaru a poradenství pro významné automobilové značky, pojišťovny a poskytovatele mobility je již dlouhou dobu jádrem našeho podnikání. Působíme celosvětově s hlavním zaměřením na regiony Severní Ameriky a západní Evropy s podnikovými zákazníky, jako jsou Porsche, Volkswagen, Allstate, Hertz, Europcar nebo Rolls-Royce.
A co technologie, ve kterých programujete?
Přestože cloudové technologie používáme již od počátků AWS a máme také bohaté zkušenosti s umělou inteligencí, datovou vědou a datovým inženýrstvím, chceme zůstat technologicky agnostičtí. To znamená, že vybíráme správnou technologii (ať už jde o programovací jazyk, automatizační nástroj, kontejnerovou platformu nebo poskytovatele cloudu), která je nejlépe přizpůsobena konkrétnímu případu použití a konkrétnímu prostředí zákazníka.
Kdybyste měli přesvědčit české zaměstnance, aby se připojili ke Grape Up, na co byste je chtěli upozornit?
Když se ptáme našich lidí, čeho si v Grape Up nejvíce cení, dostáváme vždy stejné odpovědi: možnosti růstu, vlivu, skvělé atmosféry a příležitosti pracovat na špičkových projektech pro značky jako VW, RR, Porsche atd.
Prostřednictvím nekorporátního pracovního prostředí, transparentnosti, interních i externích školení, a co je nejdůležitější – skupiny vysoce kvalifikovaných kolegů – poskytujeme našim zaměstnancům nástroje a prostor, aby se mohli stát zkušenými a kvalifikovanými odborníky.
Vše, co ve společnosti Grape Up děláme, děláme v souladu s naší kulturou, společně. Vytvářet hodnoty, vyhrávat a prohrávat jako tým, řídit změny, naslouchat a mluvit, bavit se – to jsou hodnoty, které řídí naše úsilí.
Jak vás napadlo zaměřit se tak silně na automobilový a pojišťovací trh? Co je na těchto odvětvích tak zvláštního, že jste se rozhodli zaměřit právě na tyto typy projektů?
V posledních letech došlo v automobilovém průmyslu ke zrychlení technologických inovací, což má za následek rostoucí počet propojených vozidel na silnicích. Auto už není jen mechanické zařízení. Softwarově definované vozidlo se nyní stává standardem a je klíčem k budoucnosti automobilového průmyslu. Tesla to dokázala už před mnoha lety, kdy narušila celý průmysl a ostatní výrobci automobilů ji musí následovat, aby se udrželi ve hře. Nezapomínejme na elektromobily, trend mikromobility, zábavní systémy pro automobily, inteligentní správu vozového parku, změny v dopravě na úrovni celých měst a regionů (trend inteligentních měst) a mnoho dalších procesů, které změní komunikaci. V tomto odvětví trhu se toho děje hodně. Chceme být součástí této změny a pomoci našim zákazníkům v procesu transformace.
Dostupnost propojených vozidel mění pravidla hry i pro pojišťovny. Ačkoli již léta nabízejí produkty založené na používání a chování, které využívají telematická data z černých skříněk, štítků a mobilních aplikací, propojené auto poskytuje bohatší a přesnější data. Pojišťovny tak mohou nabízet nové produkty a služby svým zákazníkům v oblasti osobních a komerčních automobilů. Chceme jim pomoci vybudovat telematické platformy a využívat data k poskytování produktů založených na využití a služeb založených na datech.
Klíčovým slovem je pro nás softwarově řízená mobilita.
A všimli jste si nějakých výjimečných vlastností Grape Up ve srovnání s konkurencí? Co je na vaší společnosti a firemní kultuře jedinečné? Proč by s vámi měl podnik spolupracovat?
Grape Up vytvořil osvědčenou kombinaci postupů vývoje softwaru založených na filozofii DevOps a technologických zkušeností v oblasti AI a Cloud Native. Pomáháme podnikovým zákazníkům využívat technologie AI & Cloud a moderní způsoby poskytování softwaru. Nevytváříme řešení pro zákazníka, ale vytváříme ho se zákazníkem, čímž mu pomáháme osvojit si a naučit se moderní způsoby dodávání softwaru a hlavně zajistit, aby mohl dosáhnout svého obchodního cíle.
Naší hlavní silnou stránkou je také oddělení výzkumu a vývoje související s technologickými aspekty v automobilovém průmyslu. Zde testujeme nejnovější technologie a ukazujeme klientům, jak je efektivně využít ve svém podnikání. Při spolupráci se společností Grape Up klienti ocení nejen naše rozsáhlé znalosti a zkušenosti, ale také specializované know-how a odborné znalosti, kterými je můžeme podpořit v těchto cílených technologických oblastech.
Ve své komunikaci často používáte slogan „Posílení softwarově řízené budoucnosti mobility“, je to USP (jedinečný prodejní argument) vaší značky? Jak byste tuto větu rozvedl?
Ano, to je rozhodně náš USP.
Působíme na pomezí inovací a technologií. Jsme všude tam, kde svět potřebuje změnu, inteligentní transformaci a nový přístup. Takových odvětví a projektů je samozřejmě celá řada, ale automobilový průmysl mezi ně rozhodně patří, protože právě zde budou změny v příštích letech nejdynamičtější – nejenže změní způsob, jakým používáme vozidla, ale také celou dopravní infrastrukturu včetně našich měst. Proto chceme podnikům pomoci využít kritické aplikace s využitím umělé inteligence a cloudových technologií.
Naším posláním je umožnit automobilovému průmyslu realizovat strategii CASE poskytováním poradenských služeb a vývoje softwaru pro propojené automobily a sdílenou mobilitu.
Grape Up za 2–3 roky… Jak bude společnost v tomto okamžiku vypadat a kam bude směřovat? Řekněte nám něco o svých plánech na budoucnost?
Chceme, aby se Grape Up stal dodavatelem první volby pro vytváření softwarově řízených produktů pro velké značky Tier1 (automobilový průmysl, pojišťovnictví, finanční služby). Nyní jsme známí svou špičkovou technologickou odborností při poskytování komplexních digitálních/softwarových řešení, která jsou rozhodující pro jejich konkurenční výhodu, a toto vnímání chceme udržet a dále posilovat. Chceme, aby podnikoví zákazníci považovali společnost Grape Up za partnera pro inovační a výzkumné projekty vyžadující hluboké vertikální znalosti a nejnovější technologické dovednosti.
Také bych si přál, aby každý nový zaměstnanec, který se k nám na tuto misi připojí, mohl pracovat na projektech, které skutečně změní způsob cestování, přinesou skutečnou hodnotu a usnadní každodenní život všem. To je náš současný předpoklad a opravdu věřím, že za 2–3 roky se v tomto ohledu nic nezmění. Ve společnosti Grape Up nechceme jen sledovat trh. Chceme jej skutečně utvářet.