;

Firmy zatím neumí je plně využít poteciál velkých dat

27. 11. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © reborn55 - Fotolia.com
97 % velkých světových firem má zkušenosti s analýzou big dat, ale pouze pětina z nich dokáže získané informace zužitkovat. Údaje o zákaznících ve své obchodní strategii nedokáže uplatnit až 60 % z nich. Převážná většina firem v ní uvádí, že jim pro to chybí patřičné schopnosti a zkušenosti.

Vyplývá to ze studie KPMG Going Beyond the Data, která se zabývá otázkou zhodnocení a využití big dat. Tuto otázku dnes řeší všechny velké firmy na světě. Výzkum ukázal, že jen 19 % z nich je spokojeno s informacemi, jež jim jejich analytické nástroje poskytují. „Tento trend je zcela zřejmý i v Česku. Za poslední roky výrazně stouplo využití technologií pro zpracování dat, firmy mají ale velké problémy výstupy z datových analýz začlenit do běžného provozu. V podstatě všechny naše nedávné projekty vykazují několikanásobný měřitelný přínos, pokud se zapojí business jednotky. Je to lepší, než když se pouze dodají výsledky datové analytiky a firmy se je nesnaží svým uživatelům vysvětlit,“ doplňuje David Slánsky, partner v KPMG Česká republika.

Prudký nárůst online nákupů a sociálních sítí přinesl obrovské množství dat o spotřebitelích a jejich chování. Ačkoli téměř všechny společnosti (92 %) tvrdí, že získaná data využily k marketingovým či prodejním účelům, jen necelá polovina vytvořila na jejich základě produkty na míru.

  • 81 % uvádí, že jim data pomohla lépe poznat své zákazníky,
  • 72 % firem využívá data ze sociálních sítí k vylepšení vztahů se zákazníky,
  • 50 % firem zaznamenalo zvýšení tržeb,
  • 41 % firem na základě získaných dat individualizovala své nabídky.

Největší motivací pro vedení firem k využívání velkých dat je růst produktivity. Nejmotivovanější je v této oblasti Čína – očekává se, že využití plného potenciálu dat by mohlo způsobit revoluci v celém tamním podnikatelském prostředí. Oproti tomu Německo a Velká Británie v big datech vidí zejména potenciál, jak snížit náklady a zvýšit odbyt.

Přes všechny poznatky pouhých 16 % firem využívá velká data k předpovědi budoucích trendů. Manažeři firem stále nemají úplnou důvěru ve svou schopnost tato data analyzovat, vyhodnotit je a reagovat na ně.

ICTS24

Zdroj: Going Beyond the Data

O studii: Studie Going Beyond the Data je založena na datech získaných z odpovědí více než 830 výkonných ředitelů ve než zemích. Dotazování proběhlo v období srpen 2014 – leden 2015.