Vyplývá to ze studie KPMG Going Beyond the Data, která se zabývá otázkou zhodnocení a využití big dat. Tuto otázku dnes řeší všechny velké firmy na světě. Výzkum ukázal, že jen 19 % z nich je spokojeno s informacemi, jež jim jejich analytické nástroje poskytují. „Tento trend je zcela zřejmý i v Česku. Za poslední roky výrazně stouplo využití technologií pro zpracování dat, firmy mají ale velké problémy výstupy z datových analýz začlenit do běžného provozu. V podstatě všechny naše nedávné projekty vykazují několikanásobný měřitelný přínos, pokud se zapojí business jednotky. Je to lepší, než když se pouze dodají výsledky datové analytiky a firmy se je nesnaží svým uživatelům vysvětlit,“ doplňuje David Slánsky, partner v KPMG Česká republika.
Prudký nárůst online nákupů a sociálních sítí přinesl obrovské množství dat o spotřebitelích a jejich chování. Ačkoli téměř všechny společnosti (92 %) tvrdí, že získaná data využily k marketingovým či prodejním účelům, jen necelá polovina vytvořila na jejich základě produkty na míru.
- 81 % uvádí, že jim data pomohla lépe poznat své zákazníky,
- 72 % firem využívá data ze sociálních sítí k vylepšení vztahů se zákazníky,
- 50 % firem zaznamenalo zvýšení tržeb,
- 41 % firem na základě získaných dat individualizovala své nabídky.
Největší motivací pro vedení firem k využívání velkých dat je růst produktivity. Nejmotivovanější je v této oblasti Čína – očekává se, že využití plného potenciálu dat by mohlo způsobit revoluci v celém tamním podnikatelském prostředí. Oproti tomu Německo a Velká Británie v big datech vidí zejména potenciál, jak snížit náklady a zvýšit odbyt.
Přes všechny poznatky pouhých 16 % firem využívá velká data k předpovědi budoucích trendů. Manažeři firem stále nemají úplnou důvěru ve svou schopnost tato data analyzovat, vyhodnotit je a reagovat na ně.
Zdroj: Going Beyond the Data.
O studii: Studie Going Beyond the Data je založena na datech získaných z odpovědí více než 830 výkonných ředitelů ve než zemích. Dotazování proběhlo v období srpen 2014 – leden 2015.