;

Firemní tisk: největší náklady tvoří fakturační a účetní práce

26. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: archiv redakce
Většina firem považuje tisk dokumentů za důležitou podpůrnou součást své činnosti, faxy se stávají minulostí.

Společnost Sharp provedla výzkum zaměřený na podnikové procesy související s tiskem a oběhem dokumentů v českých firmách. Jeho výsledky ukázaly, že většina firem považuje tisk dokumentů za důležitou podpůrnou součást své činnosti a že zároveň největší náklady na tisk si vyžadují fakturační a účetní práce. Malá část firem používá chytré telefony a tablety, naopak fax míří na smetiště dějin.

Tisk je stále důležitý

České firmy navzdory rozšíření práce s digitálními verzemi dokumentů stále dávají přednost tisku. Tištěné dokumenty jsou pro téměř dvě třetiny dotázaných firem důležitým způsobem podpory jejich činnosti. Šedesát procent dotázaných na otázku ohledně významu tištěných dokumentů odpovědělo, že jsou důležité pro podpůrné podnikové funkce (účetnictví, logistiku, nákupy, HR atd.). Dalších 23,5% respondentů uvedlo, že tištěné dokumenty tvoří součástí výrobku nebo jsou samotným výrobkem firmy. Pro 13,2 % anketovaných firem přestavuje tisk podporu produktů.

Procesem, který firmy nejčastěji uvádějí jako oblast vyžadující optimalizaci z hlediska nákladů na tisk, je fakturace. Na druhé místo respondenti kladou účetní procesy a obchodní a marketingové informace. Nízké procento dotázaných uvedlo vymáhání pohledávek, finanční obsluhu a také záležitosti spojené s procesem zpětné korespondence. To může být důkazem, že si české firmy už poradily s optimalizací nákladů na tyto procesy.

Mobilní zařízení jsou stále nevyužívaná, faxy končí

Výzkum ukazuje, že české podniky prakticky nevyužívají chytré telefony a tablety v rámci tiskových procesů a oběhu dokumentů, průměr jejich využití pro tyto účely dosahuje necelých 0,5%. Jedná se o opačný trend, než můžeme sledovat na západních trzích, kde většina organizací považuje přístup k dokumentům z mobilních zařízení za důležitý nebo velmi důležitý.

Nejoblíbenějším multifunkčními zařízeními ve firmách zůstávají černobílé laserové tiskárny s formátem tisku A4 – průměrně na jednu firmu připadá téměř 10 těchto zařízení. Ve standardní firmě stojí také téměř sedm barevných tiskáren tohoto typu. Nejméně oblíbenými přístroji jsou v současnosti volně stojící faxy, což není v době všeobecné výměny dokumentů přes internet žádným překvapením.

Zbytečný cloud?

Ačkoliv 35,3 % dotázaných přiznalo, že používá při každodenní práci řešení, která umožňují přístup k dokumentům prostřednictvím cloudových služeb, téměř polovina (48,5 %) uvedla, že toto řešení není pro ně nezbytné. Ve 14 % firem zaměstnanci nepoužívají toto řešení, i když mají tuto možnost, naopak jen 2,2 % dotázaných má v plánu zavést toto řešení. Přibližně 45 % respondentů nemá žádné obavy související s používáním cloudových služeb, každý třetí dotázaný se však obává neautorizovaného přístupu k firemním informacím a datům o zákaznících. Ke třem následujícím, nejčastěji zmiňovaným obavám, které související s používáním uvedených služeb, patří zablokování přístupu k datům v cloudu v kritické situaci, stabilita činnosti poskytovatele služby a nemožnost rychlé získat data. Malá část respondentů se obává nedostatečného výkonu systému a aplikací.

„Práce s dokumenty v cloudu může být určitou částí firem ještě považována za technologickou novinku, proto 35 % firem, které toto řešení využívá, nepředstavuje špatný výsledek,“ říká Adam Bieniewski, Product Planing Manager v Sharp Electronics.

Metodologie výzkumu: Sharp zadal realizaci výzkumu společnosti ConQuest Consulting. Výzkum byl proveden ve druhém čtvrtletí 2014 metodou CATI (počítačem podporovaný telefonický rozhovor), zúčastnilo se ho 136 firem . V jeho rámci byly anketovány firmy, které zaměstnávají od 50 do 150  aměstnanců (50,7 %), od 151 do 400 zaměstnanců (32,4 %) a více než 400 zaměstnanců (16,9 %).  

Čtěte také:
→ Podnikový tisk: tiskněte méně a šetřete!
O „kanceláři bez papíru“ se hovoří již desetiletí, já sám jsem se tímto termínem setkal již v roce 1994 – a to nebyl zdaleka nový. Při konfrontaci se skutečností se ale zdá, že bezpapírová kancelář bude spíše snem než realitou...
→ Český formát elektronických faktur ISDOC zatím vize nenaplnil
České tištěné faktury si ve spojení s automatickým zpracováním nevysloužily zrovna dobrou pověst. Patří k nejhorším na světě. Pravidla pro vypracování nejsou přísně daná a tak si každý vytvoří formát, jaký se mu zamlouvá.

ICTS24

Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.

G+