„V průběhu zhruba následujícího roku se Firefox postaví proti sledování, otravným reklamám a dalším temným vzorcům webu zablokováním nejhoršího obsahu a jasnější komunikací [možností] ochrany soukromí i jiných typů ochran, které prohlížeč nabízí,“ napsal Asa Dotzler, produktový manažer Mozilly, který má cestovní mapu Firefoxu na starosti.
Dotzler filtrování ve Firefoxu popsal pouze velice zhruba. Prohlížeč bude „ve výchozím nastavení filtrovat určité typy reklamy“ a Mozilla v současné době „zkoumá typy reklamy, které by měly být blokovány.“
Ať už to byl záměr či nikoliv, připomíná Dotzlerův popis vykreslení systému filtrování reklam společnosti Google, implementovaného v únoru do jejího prohlížeče Chrome. Google stejně jako Mozilla nazval novou funkci filtrem a nikoliv blokátorem, což je běžnější označení pro software, který z webových stránek odstraní veškerou online reklamu.
Dotzler naznačil, že Firefox (stejně jako Chrome) detekuje jisté druhy nebo kategorie reklam a následně zablokuje jen tyto. Chrome se zaměřil na reklamy definované jako „nesnesitelné“ Koalicí za lepší reklamu (CBA), což je organizace, již Google pomáhal zakládat. Zatím není jasné, k jakému procesu nebo třetí straně se obrátí Mozilla; ta totiž členem CBA prozatím není.
Jestliže se Mozille podaří dodržet svoji cestovní mapu, pak by se funkce filtrování reklam mohla objevit ve Firefoxu 62 (naplánovaném na 21. srpna) nebo Firefoxu 63 (15. října).
K dalším milníkům na mapě Mozilly patří plán pokračovat v tlaku na větší výkon a rozšíření API pro vývoj doplňků, upozornění na úniky dat či blokování automaticky přehrávaného video obsahu.
Celou cestovní mapu Mozilly si v grafickém ztvárnění můžete prohlédnout zde (v angličtině).
Zdroj: Computerworld.com