Mozilla tento týden oznámila, že její prohlížeč Firefox brzy začne automaticky blokovat některé technologie reklamních trackerů, které podle společnosti negativně ovlivňují dobu načítání stránek a zároveň jsou v patách uživatelům, kamkoliv jdou.
Společnost svou funkci „Tracking Protection“ (ochrana proti sledování) přidala loni na podzim do Firefoxu 57, řečeného Quantum. Od té doby je funkce nastavená tak, že si ji lidé musejí manuálně aktivovat z menu nastavení prohlížeče, jestliže ji chtějí používat. Když je funkce zapnutá, blokuje širokou škálu obsahu, nejen reklamy, ale také trackery implementované do stránek tvůrci webů či reklamními sítěmi za účelem sledování uživatelů z jedné stránky na druhou. Takové trackery jsou důvodem, proč vám například boty či spodní prádlo od určitého výrobce vyskočí na „opačné straně internetu“ třeba i týden poté, co navštívíte jeho stránku.
Abychom byli přesní, uvedla Mozilla Tracking Protection v režimu Private Browsing, tedy anonymního prohlížení, už v listopadu 2015, jenže na integraci do prohlížeče jako celku čekala ještě dva roky.
Podle firmy přechod od volitelné k výchozí variantě neproběhne přes noc, ale v souladu s cestovní mapou, která má několik kroků. První z těchto kroků identifikuje a zablokuje trackery, které zpomalují načítání webů, k čemuž využije nástroj, který je již integrální součástí Firefox Nightly, nejnovějšího a nejméně stabilního buildu, který Mozilla nabízí. Jestliže se zdaří testovací fáze, pak Mozilla funkci implementuje do verze Firefox 63, která má být uvedena 23. října. V současnosti je poslední verzí Firefoxu verze 61, ale 5. září dojde k přechodu na verzi 62.
V dalším kroku pak Mozilla vyřeší tzv. cross-site tracking, což uživatele trápí asi nejvíce. Blokování tohoto nešvaru se poprvé objeví ve Firefoxu 65, kteý vyjde 29. ledna 2019.
Zdroj: Computerworld.com