Nevíte kdo je Zynga? V takovém případě jste ale minimálně hráli nebo viděli někoho ve vašem okolí hrát Farmville nebo jinou z vysoce návykových "společenských" (slovu sociální se kulturně politických důvodů snažíme vyhýbat) her, díky nimž byl již dávno fenomén Facebooku v angličtině přejmenován ze "social networking" na "social notworking".
Zadarmo a přesto výnosné
Webové hry jsou v současné době vůbec pozoruhodným fenoménem, který úzce souvisí s veřejnými cloudy (možná se nám podaří s k němu vrátit v samostatném článku), který co do významu a objemu financí směle konkuruje dalším herním trhům - patří do něj jednak hry jako je FarmVille na Facebooku, ale také různé flashové a logické hry a hríčky či webové strategické a RPG hry jako je Travian.
Jejich kouzlo tkví v kombinaci "příležitostného" hraní (na jeden zátah nemusíte se hrou strávit mnoho času), dlouhodobého rozvíjení herního svět (hra běží neustále, i když u ní zrovna nejste, řada věcí se dokonce děje v horizontu jednoho či několika dnů) a z hlediska jejich výrobců pak v kouzelném modelu hraní, které je sice v základní verzi zadarmo, nicméně svou pozici ve hře či šanci na úspěch můžete posílit zakoupením různých virtuálních doplňků, za něž se ale pochopitelně platí reálnými penězi - o tom, že jich není málo, svědčí tržby, které v případě Zyngy činily v posledním čtvrtletí přes tři sta milionů dolarů.
Obrovské množství a měnící se dynamika rozvoje těchto her dělá z infrastrukturního (IaaS) či platfromního (PaaS) cloudu ideální prostředí pro jejich provozování. Herní data jsou ostatně dodávána uživatelům do jejich internetových prohlížečů ve veřejném internetovém prostoru - namísto budování a neustáleho rožširování (či v případě sezónních výkyvů redukování) provozu ve vlastním datovém centru stačí pronajmout výpočetní kapacitu (virtuální servery, úložiště) ve veřejném cloudu.
Příliš horké pro veřejný cloud
Příklad společnosti Zynga ale ukazuje, že jakkoliv je veřejný cloud fantastickým místem pro budování podobných služeb (pochopitelně při adekvátním zabezpečení dat platebních transakcí a účtů jednotlivých hráčů), při dosažení dostatečně velkého objemu a významu je ekonomicky zajímavější i bezpečnější vybudování vlastního datového centra (či datových center) a privátního cloudu. Mezi hlavní problémy infrastrukturních služeb jako je EC2 patří pochopitelně minimální garance v případě jejich výpadku.
Zynga proto své herní systémy doposud provozovala ve dvou cloudech Amazonu současně - na západním a východním pobřeží USA. To se ukázalo jako velmi prozíravá (ale pochopitelně též dvojnásobně drahá) strategie letos na jaře, kdy servery Amazonu na východním pobřeží vypověděly na řadu hodin službu. Zynga tehdy bez výrazných problémů přesunula všechny hráče na západní pobřeží - někteří hráči tak možná zaznamenali zhoršení odezvy, nicméně herní provoz a hlavně penězovod zůstaly nepřerušeny. Tato zkušenost, společně s náklady, které Zynga na Amazonu platí, vedla společnost k rozhodnutí vybudovat vlastní cloud a převést do něj (pochopitelně za plného provozu) některé své systémy.
K vybudování privátní infrastruktury, která je plně kompatibilní, či přesněji identická s tou nabízenou Amazonem, si Zygna zvolila řešení CloudStack od Cloud.com (dřívé známé jako VMOps), které patří do rostoucí rodiny "cloudových operačních systémů" (mezi hlavními konkurenty jsou Abiquo, OpenStack, Eucalyptus, Nimbula či VMware vCloud Director). Jedná se tedy o platformu, s níž můžete relativně rychle vybudovat vlastní IaaS prostředí.
Společnost Cloud.com se sice sama označovala za "open source dodavatele", ale její řešení byla v podstatě komerční povahy, neboť zákazníci kteří je využívali obvykle volili placenou, mnohem lépe "vybavenou" verzi - zejména ti, kteří chtějí využívat Citrix Xen hypervisor, nicméně o Cloud.com se v poslední době hovoří i v souvislosti se správou prostředí VMware (coby náhrady za vCloud Director). Minulý čas používáme záměrně proto, že v létě letošního roku oznámil koupi Cloud.com právě Citrix. Získat do svého portfolia právě tuto společnosti a její cloudový operační systém mělo smysl jak s ohledem na její rostoucí význam v oblasti privátních IaaS cloudů, tak s ohledem na "Project Olympus", který se s portfoliem Cloud.com velmi dobře doplňuje.
Cesta z i do cloudu
A tím se trojlístek Zynga - Citrix - Cloud.com uzavírá. Zynga díky Cloud.com může přesouvat svou virtuální infrastrukturu mezi privátním cloudem, nad nímž má plnou kontrolu a mezi veřejnými službami Amazonu. Hybridní cloud, zdá se, v oblasti IaaS opravdu může fungovat. A to je pro Citrix nejdůležitější, neboť právě hybridní cloudy a možnost bezproblémové migrace mezi privátním a veřejným prostředím je to, co bude velké zákazníky jako je Zynga zajímat. Zajímat by to ovšem mělo i zákazníky o poznání menší, sídlící v momentálně zamlžené české kotlině, neboť je jen otázkou času, kdy nabídka IaaS služeb ze strany telekomunikačních společností a dalších provozovatelů datových center nazraje do stádia, kdy by je podobná řešení mohla oslovit.