Facebook začal zefektivňovat proces eliminace falešných lajků loni v říjnu. Pro sociální síť tato podvodná aktivita představuje skutečný problém, protože může uměle navozovat dojem vyšší oblíbenosti osobních i firemních stránek a mást tak ostatní uživatele.
Podvodné lajky pochází z tzv. klikacích farem, falešných účtů a od škodlivého softwaru a prodávají se majitelům stránek, kteří se chtějí na Facebooku zviditelnit. Ve skutečnosti však v podstatě nijak nepomáhají získat skutečné zákazníky, fanoušky nebo dosáhnout vyššího obratu.
Facebook na svém blogu uvádí, že se mu zdokonalením technologie odhalování podezřelých vzorců chování podařilo detekovat a následně zablokovat trojnásobný počet falešných lajků dříve, než byly připsány k cílovým účtům.
Výsledkem je, že řada podnikavců, kteří vydělávali na prodeji neexistujících fanoušků majitelům facebookových stránek, muselo zavřít krám.
Facebook začal minulý měsíc začal také majitele stránek na případy blokování a odstraňování falešných lajků upozorňovat. Od té doby vydal takových upozornění na 200 000. Nezveřejnil však, kolik falešných lajků celkem odstranil.
Prodej falešných lajků vypovídá o problému, s jakým se některé značky a menší podniky na Facebooku potýkají: jak nejlépe rozšiřovat svůj byznys a neztratit se v záplavě obsahu. Facebook jim radí namísto na lajky se zaměřit na konkrétní obchodní cíle, například zvýšení stahovanosti aplikace nebo návštěvnosti firemní internetové stránky. Facebook tím samozřejmě sleduje své vlastní obchodní cíle – protože jako cestu k cíli nabízí placenou reklamu ve své síti.