CIO Business World: Do jaké míry se na vašem byznysu podepisují úspory v oblasti veřejných financí?
Juraj Ferenc: Portfolio našich zákazníků jde napříč všemi obory podnikání. Orientujeme se jak na firemní, tak i na domácí řešení. Co se týče našeho byznysu, který je zaměřen na počítačovou bezpečnost, úspory veřejných financí se ho příliš razantně nedotýkají. Důvodem je vzrůstající obava firem a organizací z cílených útoků a případných úniků dat. Tato obava a nutnost společností se v dobách krize zabezpečit je pravděpodobně ještě znatelnější než před rokem 2008, kdy se objevily první problémy v ekonomice. Každá firma se rozhoduje, jaké prostředky je ochotná do bezpečnosti investovat. Pokud systematicky přistupuje k řízení bezpečnosti, tak i omezené zdroje investuje do oblastí, které jsou skutečně kritické, a neplýtvá prostředky k řešení marginálních problémů. V roce 2011 jsme nezaznamenali výrazné úspory ani v jednom z našich segmentů.
Podle analytiků lze v roce 2012 v ČR očekávat opětovné oživení na trhu IT a průměrný růst o 6,8 %. Jaké výsledky očekáváte vy a jaké faktory se na nich budou podílet?
Je pravděpodobné, že k růstu letos dojde i v oblasti bezpečnostního softwaru. Naše společnost očekává růst obratu v jednotkách procent. Největší vliv na náš hospodářský výsledek budou mít nepochybně celkový vývoj ekonomiky v rámci EU, kupní síla obyvatelstva a inovace v oboru informačních technologií.
V jaké oblasti svého podnikání vidíte v roce 2012 největší potenciál?
Největší potenciál vidíme v ochraně know-how společností, firemních a osobních dat, počítačových a mobilních platforem, jako jsou chytré telefony a tablety, a to včetně až dosud zdánlivě „nezranitelného“ Mac OS. Naším cílem je zabezpečení všech dostupných platforem, které slouží pro tvorbu a vývoj byznysu jednotlivých oborů podnikání stejně jako pro soukromé potřeby uživatelů. Účelem je ochránit každého před neustále se šířícími hrozbami. V dalších letech dojde pravděpodobně k ještě větší poptávce po softwaru, který dokáže zabezpečit mobilní zařízení, a to částečně na úkor stolních počítačů.
Jaké zajímavé inovace jste ve svém podnikání začali používat v průběhu roku 2011?
Dali jsme přednost osobnějšímu přístupu k našim zákazníkům, uživatelům a partnerům. Po deseti letech na českém trhu jsme se rozhodli častěji vyrazit do terénu, „za hranice našich kanceláří“. Jsme blíže resellerům, pomáháme jim identifikovat obchodní příležitosti a podílíme se na jejich úspěšném uzavření. Každý prodejce má nyní v ESETU svého account managera. Natolik aktivní práce v terénu dříve nebyla možná kvůli absenci lidských zdrojů. Návštěvy našeho zástupce probíhají podle potřeby partnera a podle připravovaných projektů, není stanoveno pevné pravidlo.
Zákazníci mohou počítat s bezplatnou technickou podporou, čímž se lišíme od konkurentů, kteří dávají některé své produkty k dispozici „zadarmo“.
Jaké klíčové cíle jste si stanovili pro rok 2012?
I v roce 2012 jsme se zaměřili na zkvalitňování služeb pro naše uživatele, klienty a partnery. Zakládáme si na proaktivním zákaznickém přístupu a kvalitě nabízených služeb a technické podpory. V tomto ohledu vidíme největší růstový potenciál.
Co bude podle vás klíčovou technologií či trendem na tuzemském IT trhu v roce 2012?
Velmi pravděpodobně to je a i nadále bude často proklamovaný cloud computing. Dalším trendem, který se pomalu začíná prosazovat i u nás, je tzv. BYOD (Bring Your Own Device), kdy si zaměstnanci nosí do firmy vlastní přístroje. Je to trend, který se už nedá zastavit. Nejdřív to byl obyčejný telefon, pak zaměstnanci zjistili, že na nich lze číst e-maily a odpovídat na ně. Pak začali v práci používat stejným způsobem tablety, notebooky a další zařízení. Málokdo se ovšem zamýšlel nad tím, co to znamená pro bezpečnost firemní sítě. To je pro bezpečnostní společnosti, jako jsme my, zajímavá příležitost.
Světové statistiky hovoří o poklesu objemu spamu v e-mailových schránkách. Znamená to konec nepořádku v e-mailových schránkách?
Pravdou je, že celkový objem nevyžádané pošty se za poslední dva roky snižuje. Nedá se ovšem říct, že by pouhý pokles spamu znamenal rezignaci kybernetických zločinců na tuto formu počítačové kriminality. Jednak spam stále ještě tvoří zhruba 80% veškeré e-mailové komunikace, navíc jde v tomto případě spíše o změnu taktiky jeho tvůrců. Nosný obsah je pak čím dál těžší odfiltrovat, protože se jedná o zprávy formou velice blízké standardní firemní e-mailové komunikaci. Koncoví uživatelé tak žádný zásadní rozdíl v pohodlí obsluhy svých schránek prav-děpodobně nepociťují, naopak si musejí dávat pozor na hůře odhalitelné hrozby využívající mimo jiné metody sociálního inženýrství.
Článek vyšel ve speciálu CIO TOP100 ICT společností v ČR. Jeho plnou verzi v PDF si můžete stáhnout zde.