Provedli jsme analýzu, do jaké míry mají firmy v ČR zabezpečena svá data. Jak rychle jsou schopny v případě havárie svá data obnovit a k jaké ztrátě informací může dojít. A docela jsme byli překvapeni. Více než 54 % z nich není schopno obnovit svá data do jednoho dne, u 12 % firem se to dokonce vůbec nepovede. A ani ti, kdo si myslí, že mají vyřešeno spolehlivé zálohování dat, nemají vyhráno, protože 38 % firem je schopno obnovit pouze data starší více než jeden den.
Firmy nejsou připraveny na krizové scénáře
A přitom tyto firmy tvrdí, že berou zabezpečení dat vážně. Často nás překvapí, že i velké firmy mají nevyhovující řešení. Menší požár, prasklá vodovodní trubka, delší výpadek napájení nebo selhání lidského faktoru by je připravily o produkční data či o dlouhodobé zálohy. Přitom existují řešení typu replikace dat, disaster recovery a cloudy. Mnozí se však stále domnívají, že k jejich reálnému využití vede ještě dlouhá cesta. Ale spíš než neznalost problematiky evidentně převládá přesvědčení, že dobře zabezpečit data je příliš drahé. Možná to bylo relativně nákladné před několika lety, ale pád cen hardwaru srazil ceny za uložený terabajt na minimum a rovněž se objevily řešení a služby nové generace v přijatelných cenových relacích.
Rozsáhlé investice do drahého hardwaru a starosti s jeho údržbou se stávají minulostí. Prosazuje se zabezpečení dat formou různých služeb. Ukládáte a zálohujete svá data u provozovatele služby a platíte formou měsíčního poplatku jen za reálně použitý objem dat. Nic víc. Objemy dat se mohou měsíčně měnit a rovněž se flexibilně mění i poplatek. Zaplatíte jen za zabezpečený datový prostor, který skutečně využijete, a nestaráte se o hardware ani o údržbu – to vše zajišťuje provozovatel technologií.
Proč se tedy firmy tak málo starají o svá data, když je jejich zabezpečení v dnešní době tak jednoduché? Doporučuji spočítat si, kolik by stál výpadek provozu a ztráta dat a do jaké míry to ohrožuje vlastní chod firmy. Na náš dotaz, jak rychle potřebují mít v případě havárie svá data obnovena a do jak hluboké historie, stále neumí odpovědět 15 procent velkých firem a organizací.
René Valvoda, výkonný ředitel společnosti Proact Czech Republic
Foto: © Andrey Zyk - Fotolia.com