Jak se v organizacích rozmáhá používání chytrých mobilních telefonů a tabletů pro specifické a jednoduché úkoly, zvyšují se s jejich penetrací i možnosti uplatnění v rámci komplexních obchodních procesů, kde dosud bylo možné využívat pouze stolní počítače či notebooky. Ty sice nabízejí širší možnosti využití, ale zároveň nejsou příliš praktické pro pracovníky, kteří jsou hodně v pohybu.
Bez ohledu na obor podnikání se dnes většina klíčových podnikových procesů řídí prostřednictvím komplexních podnikových informačních systémů ERP. S nimi pracuje skupina intenzivních uživatelů, kteří se starají o chod vybraných procesů, například ekonomika, personalistika, sklad, obchod, výroba či logistika. Ti jej plní značným množstvím dat, jež se pak dále zpracovávají v nejrůznějších manažerských a BI reportech, sloužících vedení společnosti k vyšší informovanosti a fundovanému rozhodování. Každý zaměstnanec má na starosti jiné úkoly a také jiný pracovní režim – někdo stráví celý den v kanceláři na židli, někdo naopak do sídla společnosti dorazí jen jednou týdně na poradu a jinak se pohybuje mezi klienty či projekty. Snažím se naznačit, že každý pracovník má své individuální potřeby z hlediska přístupu k informacím a zapojení do klíčových podnikových procesů. Někdo potřebuje k práci balíček vizitek a kravatu, někdo ještěrku, další služební auto (to vám bude tvrdit skoro každý) či kladivo a většina nějaký počítač a přístup do informačního systému. Existuje přitom velká skupina pro firmu důležitých lidí, kteří nemusí mít stolní počítač, někteří by dokonce nemuseli mít ani notebook. Řeč je především o servisních technicích, obchodnících a do určité míry i managementu. Pokud jim rozdáte dotykové tablety či mobily, kde budou moci udělat všechny či drtivou většinu úkonů, které potřebují, zvýšíte tím jejich výkonnost, efektivitu i spokojenost.
Obchodní manažer si tak snadno zjistí ze systému aktuální informace o konkrétním klientovi a rovnou může zadat novou objednávku a třeba i stanovit termíny výroby, naskladnění zboží či distribuce.
Servisní technik si zjistí historii servisních zásahů, úroveň technické podpory a zadá provedené úkony a použité náhradní díly. Pracovník na projektu reportuje svoje výsledky, zjišťuje stav vývoje v rámci projektu, jeho plnění, plán na nejbližší období a mnoho dalšího. Manažer má možnost si na cestě vytáhnout ze systému platební morálku obchodního partnera, důležité dokumenty včetně smluv, údaje o probíhajících či připravovaných zakázkách a podobně.
Je k tomu ovšem potřeba mít přímou podporu v rámci informačního systému ERP – buď přes internetový prohlížeč, nebo lépe a elegantněji přes vlastní aplikaci pro tři nejrozšířenější platformy – Android, Apple iOS a Windows Mobile. Aplikaci lze mnohem lépe ušít na míru konkrétní platformě, a pokud je tak naprogramovaná, umí také fungovat v off-line režimu, bez připojení k internetu. Což se hodí v oblastech s horším signálem nebo v zahraničí, než dojde ke zrušení roamingu. Pracovník tak má u sebe lokálně k dispozici data z poslední synchronizace s informačním systémem a k oboustrannému přenosu nových dojde při prvním přechodu do on-line režimu.
Mobilní pracovníci dnes předávají důležité informace do centrály telefonicky, e-mailem, v podobě zápisů či osobně po návratu. Žádný z těchto způsobů není příliš efektivní, sami si domyslíte spoustu rizik spojených se ztrátou důležitých informací a problémy s jejich zahrnutím do interních systémů a firemního know-how. V nejlepším případě vznikají takové informace za pochodu v notebooku, odkud jsou následně dávkově přidávány do informačního systému (v lepším případě) nebo do úložiště dat či do e-mailů konkrétních osob (v horších případech).
Přenos informací druhým směrem, z firmy k pracovníkům v pohybu, je ještě horší. Když něco potřebují, tak hned – nemohou čekat, až budou mít možnost se připojit, a tak nejčastěji volají kolegům do centrály a operace, která by mohla jednomu člověku se správným vybavením trvat pár chvil, trvá dvěma lidem několikanásobně déle.
Autor je generálním ředitelem společnosti J.K.R.
Čtěte také:
→ ERP v mobilu
Mobilní aplikace Byznys mobile, určená pro práci s daty v podnikových informačních systémech Byznys ERP, úspěšně pomáhá prvním společnostem zvýšit efektivitu obchodních procesů a poskytnout pracovníkům v terénu důležitá data.
→ Vladimír Králíček vyhlášen Manažerem roku 2012 v oboru ICT
Vladimír Králíček, generální ředitel společnosti J.K.R., byl vyhlášen Manažerem roku 2012 v kategorii Informační a komunikační technologie a poradenství.
Zaujal vás tento článek?
Zaregistrujte se k odběru našeho e-mailového newsletteru. Každý týden tak pohodlně získáte přehled o důležitých událostech v IT branži.