V roce 2010 jste provedli akvizici Exalead, v čem se odlišuje od konkurenčních vyhledávacích nástrojů?
Exelead byla již jedna z mála dostupných vyhledávacích technologií. Existuje řada vyhledávacích enginů, které dokážou indexovat obsah v podnicích, ale neumějí indexovat web. Exalead je hybridní technologie, která dovoluje indexovat web jako Google, ale umí také zpracovávat podniková data s neomezenou škálovatelností. Exalead je podstatně škálovatelnější než služba Autonomy, kterou HP koupilo za 10 miliard dolarů. Všechny benchmarky proti Autonomy vyhráváme.
Kam se od doby její akvizice posunul vývoj této technologie?
Doposud jsme investovali hlavně do samotné vyhledávací technologie. V posledních třech letech jsme kompletně předělali indexovací engine, abychom dokázali adresovat potřeby napříč různými podniky a hlavně dosáhli indexace v reálném čase. Pokud to opět porovnám s konkurencí - vyhledávání Googlem uvnitř podniku vám nikdy negarantuje dodání výsledků, které skutečně hledáte. Pokud v podniku změníte záznam a v další minutě něco hledáte, tak už potřebujete, aby byl index aktualizovaný.
Inovujete kromě rychlosti i způsob vyhledávání?
Pracujeme na tzv. technologiích relačního indexování. V podnicích jsou totiž všechna data provázaná s ostatními a existují mezi nimi různé vztahy. Proto nestačí indexovat pouhá slova, ale je nutné indexovat i tyto vztahy. Exalead můžeme použít také pro indexování sémantického webu. Představte si, že dokážeme vytvořit živý pohled na Wikipedii podle systému popisu zdrojů (RDF). S tímto přístupem můžeme virtuálně vytvořit chytré indexování webu nebo jeho části, která podnikového uživatele zajímá.
Kam hodláte vývoj této technologie směřovat v blízké budoucnosti?
V dalších dvou letech chci investovat do jejího aplikačního využití v dalších produktech. Chci, aby celá naše platforma maximalizovala výhody, které uživatel Exalead může získat. Je jednou z našich klíčových technologií, kterou integrujeme do většiny ostatních produktů, například do nástroje pro spolupráci Enovia.
Postavili jste již na Exalead nějaké konkrétní aplikace?
Máme například webovou vyhledávací aplikaci SBS pro pracovníky na přepážkách, kterou lze využití například v bankovnictví. Když přijdete na přepážku, pracovník zadá vaše jméno a Frontline aplikace v reálném čase vyhledá veškeré informace o vás a vašich účtech, které mu pomohou se rozhodnout, jaké finanční produkty a služby vám může poskytnout. Exalead vám pomůže získat 360° pohled na zákaznické informace, což umožňuje v reálném čase podat nabídku správného produktu správnému zákazníkovi.
Kdo jsou další potenciální zákazníci Exaleadu kromě bankovnictví?
Určitě to jsou projektový management, produktový management a správa dodavatelského řetězce. Aplikovatelnost je ale v podstatě neomezená. Na světě je například velké množství výrobních podniků, které neví, kde všude se nacházejí jejich náhradní díly. S Exalead můžeme v reálném čase indexovat všechny jejich staré databáze a okamžitě poskytovat informace, kde díly jsou a kolik jich je. To firmám umožňuje dělat správná rozhodnutí.
Takže ji mohou využít v podstatě všechny organizace, které používají nějaký podnikový systém?
Máme mnoho zákazníků, kteří mají CRM systém jako Siebel nebo SAP. Když zadají vyhledávací dotaz, musejí čekat 30 sekund na výsledek. My můžeme data ze CRM indexovat a odpovědět na vyhledávací dotaz okamžitě. Velká finská společnost Initec čekala na odezvu vyhledávání v datech SAP minutu, s Exalead byl dotaz vyřešen okamžitě. Můžeme navíc indexovat firemní data v pobočkách po celém světě a ve všech současně pak vyhledávat.
Jaký je vůbec smysl portálu exalead.com/search, jde o přímou konkurenci Googlu nebo spíše o prezentaci mozností vaší technologie?
Strategií Google je poskytnout bezplatné nástroje a vydělávat na inzerci. To my nechceme. Exelead.com měla sloužit jako demonstrační nástroj. Máme zákazníky, kteří říkají: „Chceme mít indexovaný web, ale nechceme, aby CIA nebo FBI věděly, co na něm děláme a hledáme.“ Tohle oproti Googlu dokážeme zajistit. Pointou je, že v blízké budoucnosti budou přicházet zákazníci, kteří budou chtít vyhledávací engine, jehož výsledkům budou moci věřit, a jenž nebude ovlivněn placenými pozicemi a komerčně upřednostněnými odpověďmi. Navíc za tuto službu budou ochotni platit. Technologii máme, teď musíme vytvořit obchodní model.