;

Disaster recovery: vyhněte se ztrátě důležitých dat

6. 5. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Vyhněte se ztrátě důležitých dat s disaster recovery plánováním. Pomocí pěti jednoduchých kroků můžete zajistit stabilitu svojí firmy i v nepříznivých časech.

Věděli jste, že 96 % všech firemních zařízení není zálohováno? Potenciální ztráta dat je tedy obrovská a může vést i k zániku celé firmy. S rozvojem cloud computingu se naštěstí rozšiřují i možnosti zálohování a disaster recovery plánování. Jak efektivně zabránit ztrátě dat způsobené přírodní katastrofou, nebo kybernetickým útokem? A na co si dát nejvíce pozor? Dnes si ukážeme, jak vytvořit disaster recovery plan v pěti jednoduchých krocích.

Než začneme, je třeba si ujasnit, proti jakým problémům vlastně stojíme. Mezi nejčastější příčiny ztráty dat patří:

  • softwarové a hardwarové chyby vašich zařízení

  • krádež firemního majetku (počítače, chytré telefony,…)

  • smazání důležitých dat omylem

  • kybernetické útoky

  • přírodní pohromy (záplavy, požáry, zemětřesení,…)

  • výpadky proudu

Pokud chcete svůj plán řešit pořádně, měli byste počítat s každou z těchto možností (snad s výjimkou zemětřesení, která se ve střední Evropě takřka nevyskytují, ale co kdyby).

Disaster recovery krok 1: Příprava

Nejprve musíte analyzovat současný stav věcí. K tomu bude potřeba tým speciálních pracovníků, ať už vybraný z vašich řad, nebo zaměstnaný speciálně k tomuto účelu. Na trhu se pohybují lidé, kteří se zabývají speciálně touto problematikou.

Disaster recovery krok 2: Analýza

Váš tým nyní důkladně prozkoumá firemní infrastrukturu a návaznost jednotlivých procesů. Procesy jsou myšleny webové stránky, konkrétní data, účetní software, skladní systém nebo i firemní e-mailová doména. Pro každé zařízení vytvoří plán, který bude efektivně reagovat na poškození tohoto jednoho konkrétního článku. Tímto způsobem se minimalizuje takzvaný „downtime,“ tedy doba, kdy vaše firma kvůli výpadku dat nemůže fungovat, a tudíž přichází o peníze. 

Disaster recovery krok 3: Vypracování komplexních plánů

Máme tedy konkrétní postupy pro obnovení nebo nahrazení každého článku, který zajišťuje chod vaší firmy. Ale co dělat, když se jich poškodí více najednou? Nyní je třeba vypracovat plán priorit, podle kterého se bude postupovat při ztrátách většího rozsahu. Do této fáze je dobré zapojit i vašeho poskytovatele CRM systémů.

Výsledkem by měly být detailní manuály konkrétních nouzových postupů včetně krizových kontaktů, které vám pomohou zajistit rychlou obnovu funkčnosti systému.

Disaster recovery krok 4: Nouzový provoz

V mezičase řešení nastalé krizové situace ale nemusí váš podnik nutně stát. Velká část procesů se dá obejít, odložit, nebo dočasně nahradit. Právě vytváření těchto postupů by mělo být dalším velkým cílem vašeho krizového týmu. I v této fázi je spolupráce s poskytovatelem cloudových služeb velice prospěšná. Přece jenom, jedná se o snadno dostupnou externí výpočetní kapacitu, kterou si můžete zaplatit klidně i jen na dobu vzniklé krize.

Disaster recovery krok 5: Údržba a testy

Gratulujeme, váš krizový plán je hotový. Teď už je jenom potřeba ho vyzkoušet. Simulovaná porucha části firemních procesů vám pomůže odhalit kritické detaily, na které jste předtím mohli zapomenout. Zároveň pomůže vašim pracovníkům nacvičit procesy, které budou muset v případě skutečné krize zvládnout co nejrychleji.

ICTS24

A i když je váš plán hotový, nesmíte usnout na vavřínech. Svět digitálních technologií se neuvěřitelně rychle vyvíjí. Stále se objevují nové kybernetické hrozby, ale i nové a efektivnější postupy disaster recovery plánování. Průběžná revize a aktualizace vašich disaster recovery procesů vám ušetří spoustu trápení a peněz do budoucna.

Závěr: Začněte u zálohování

Asi by bylo dobré ještě vypíchnout, že naprostým základem Všech vašich plánů musí být zálohování. Pokud přijdete o nezálohovaná data, přijdete o ně navždycky. Metod zálohování je mnoho, ale tou úplně nejjednodušší a nejjistější je zálohování do cloudu.