Podniky v reakci na změny, které přináší digitální ekonomika, soustředí své transformační úsilí na IT a podnikové procesy. Příliš často však zanedbávají nejdůležitější aktivum – své zaměstnance. Vyplývá to z nové studie s názvem Transformace pracovní síly ve víru digitalizace, kterou zpracovalo Centrum pro podnikovou digitální transformaci (DBT), za níž stojí společnost Cisco a škola managementu IMD se sídlem v Lausanne. Pokud firmy chtějí uspět v konkurenčním prostředí, musí v oblasti lidských zdrojů přidat ve třech oblastech: hyperinformovanosti, fundovaném rozhodování a rychlosti realizace.
Společnost Cisco předpovídá, že do roku 2020 bude k internetu připojeno na 50 miliard různých zařízení, která budou schopna generovat velké objemy informací. V takovém prostředí musí podniky zajistit, aby jejich zaměstnanci mohli smysluplně využívat nové formy komunikace a zhodnocovat poznatky, které díky nim získají. Jedině tak dokáží naplno využít obchodní příležitosti digitalizace.
Studie ale zjistila, že méně než 10 % podniků dosáhlo v oblasti lidských zdrojů špičkové úrovně u třech klíčových faktorů akceschopnosti digitálního podniku: hyperinformovanosti, fundovaného rozhodování a rychlosti realizace. Jak studie vysvětluje, v těchto třech základních schopnostech musí firmy přidat, aby dokázaly v digitální ekonomice úspěšně konkurovat:
- Hyperinformovanost – schopnost lépe shromažďovat a využít informace, které zaměstnanci získávají o zákaznících, partnerech, konkurentech nebo o situaci na trhu.
- Fundované rozhodování – schopnost poskytnout získaná data a analytické nástroje svým zaměstnancům pro kvalitnější rozhodování na všech úrovních organizace.
- Rychlá realizace – schopnost rychle realizovat přijatá rozhodnutí díky zaměstnancům s dostatečnými zkušenostmi, znalostmi a nástroji.
Centrum DBT zkoumalo obchodní modely více než 75 malých začínajících firem, které k pracovní síle přistupují novými způsoby. Provedlo také hloubkové rozhovory s mnoha zakladateli či nejvyššími manažery těchto firem s cílem pochopit, jak tvoří hodnotu a jak se domnívají, že digitalizace může pracovní sílu transformovat. Rozhovory proběhly i s vyššími personálními pracovníky a provozními manažery velkých globálních korporací s cílem zjistit, jak tyto podniky přistupují k digitální transformaci pracovní síly. Centrum DBT provedlo také celosvětový průzkum mezi 941 manažery s cílem posoudit aktuální stav digitální transformace jejich podniků a pracovní síly.
„Denně hovoříme s firmami, které se snaží pochopit úlohu technologií v jejich obchodní strategii,“ říká Pavel Křižanovský, technický ředitel Cisco ČR. „Mnoho z jejich naléhavých otázek se týká toho, jak mohou pomocí digitalizace vybavit své zaměstnance tak, aby se lépe rozhodovali, rychleji inovovali a byli produktivnější,“ doplňuje Pavel Křižanovský.
Výzkumníci Centra DBT upozorňují, že samotná technická řešení k transformaci pracovní síly nestačí. Tyto snahy je nutné koordinovat se změnami obchodních procesů, k nimž v podniku dochází v důsledku modernizace provozních modelů zaměřené na udržení konkurenceschopnosti v digitální éře. Transformace pracovní síly navíc vyžaduje trvalou aktivní pozornost ze strany vedení podniku. „Transformace je více než souhrn digitálních řešení,“ vysvětluje Pavel Křižanovský. „Digitální transformace znamená přepsat pravidla svého podnikání a vyžaduje pracovní sílu schopnou pracovat s patřičnou rychlostí a akceschopností, kterou si změny na této úrovni žádají.“