Spotřebitelé stále častěji přesouvají své služby pro bankovnictví nebo zábavu z konvenčního on-premise modelu do cloudu. Stejně tak společnosti pomalu upouštějí od dlouhodobé praxe správy a ukládání elektronických dokumentů pomocí vlastních řešení a místo toho umísťují své soubory do cloudových platforem obsahových služeb CSP (Content Services Platforms).
Platformy ECM a obsahových služeb mají hodně společného. Koneckonců obojí poskytuje funkce pro ukládání, organizování, zabezpečení a distribuci obsahu v rámci organizace. Ale i když se oba koncepty podobají, každý se spoléhá na technologie a infrastrukturu z jiné výpočetní éry.
Systémy pro správu podnikového obsahu ukládají a spravují obchodní dokumenty ve sdíleném úložišti, původně založeném na modelu klient-server. Platformy pro obsahové služby ukládají a spravují obsah v aplikačním ekosystému využívajícím cloud.
ECM a klient-server
Masivní nástup osobních počítačů umožnil v 90. letech minulého století administrativním pracovníkům snadno sdílet obchodní dokumenty v distribuovaném prostředí. Organizace ovšem potřebovala zajistit bezpečnost dat, takže vytvářet, upravovat a číst různé soubory mohli pouze zaměstnanci s příslušnými přihlašovacími údaji. Síťové sdílení souborů – v té době převládající mechanismus ukládání v režimu klient-server – se dalo snadno zavést, ale jen obtížně spravovat. A jeho bezpečnost byla notoricky špatná.
Podniky poté začaly zavádět systémy ECM poskytující bezpečnou a škálovatelnou alternativu – sdílené úložiště v rámci infrastruktury typu klient-server. V tomto úložišti mohou administrativní pracovníci vytvářet a upravovat obchodní dokumenty pomocí obvyklých názvů souborů a ukládat je do definované struktury složek.
Úložiště ECM běží na samostatném serveru, který udržuje základní zabezpečení, a k určitým souborům nebo složkám mají přístup pouze jednotlivci nebo členové skupiny s předdefinovanými přihlašovacími údaji. ECM také detekuje potenciální konflikty, když se několik lidí pokusí aktualizovat soubor současně.
Pozdější verze ECM podporovaly funkce workflow umožňující redakční a schvalovací procesy. Poté byla zavedena správa metadat a přidala se možnost vytváření tagů pro kategorizaci souborů podle mnoha předdefinovaných kritérií. ECM systémy lze nyní provozovat jak lokálně, tak v cloudu.
Obsahové služby a cloud
Rozsáhlý nástup cloud computingu přinesl během prvního desetiletí nového milénia do organizací nová provozní paradigmata. Hlavní problémy správy podnikového obsahu – jak nejlépe ukládat, organizovat, zabezpečovat a distribuovat obsah v rozprostřeném podniku – však zůstaly. A jsou to obsahové služby, které přizpůsobují řešení ECM v dnešní době cloud computingu.
Obsahové služby dále rozšiřují a zlepšují schopnosti ECM ve třech klíčových oblastech – bezpečnosti, mobilitě a integraci se souvisejícími cloudovými službami v podnikovém ekosystému.
Zaprvé obsahové služby mohou podporovat různé mechanismy zabezpečení obsahu nad rámec kombinací uživatelského jména a hesla k ověření totožnosti a řízení přístupu k souborům a složkám. Služby obsahu obvykle využívají rozšířené bezpečnostní funkce základní cloudové infrastruktury, jako je dvoufaktorová autentizace. Obsahové služby se mohou také integrovat do souvisejících cloudových služeb, které podporují šifrovaný přístup k různým souborům a složkám, monitorují tok obsahu přes internet, detekují neobvyklé události a upozorňují na ně určené správce.
Zadruhé administrativní pracovníci často musejí přistupovat k obchodním dokumentům na svých chytrých telefonech a tabletech. Synchronizace a sdílení souborů FSS (File Sync and Share) umožňuje pracovníkům v terénu synchronizovat soubory prostřednictvím cloudu. Platforma obsahových služeb zahrnuje funkce FSS pro bezpečnou distribuci obsahu do mobilních zařízení a synchronizaci aktualizací bez ohrožení bezpečnosti obsahu.
Zatřetí se současný podnik spoléhá na řadu dalších služeb provozovaných ve formě aplikací běžících v cloudové infrastruktuře. Zatímco obsahové služby se zaměřují na správu podnikového obsahu, související služby sledují vztahy se zákazníky, usnadňují ad hoc spolupráci, organizují informace o produktech, umožňují transakce elektronického obchodování a vykonávají mnoho dalších obchodních aktivit. Vývojáři aplikací mohou vytvářet inovativní digitální zkušenosti využitím rozhraní RESTful API propojujícího služby z více platforem.
Obsahové služby tak přispívají k základním funkcím správy obsahu a pomáhají vytvářet podnikové aplikace nové generace v cloudu.