;

DRaaS: obnova po katastrofě jako služba (1.)

16. 7. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © airmophoto - Fotolia.com
Obnova po katastrofě jako služba (Disaster Recovery as a Service, DRaaS) zálohuje celé prostředí, nejen data.

„Většina poskytovatelů, s nimž jsem mluvila, nabízí také cloudové prostředí pro opětovné nahození aplikací a dat, když oznámíte katastrofu,“ říká Karyn Price, analytička pro cloudové služby společnosti Frost & Sullivan. To podnikům pomáhá udržet dostupnost aplikací.

Poskytovatelé nabízejí DRaaS kvůli zvýšení svého podílu na trhu a tržeb. Podniky, zejména ty malé, mají zájem na levném a přesto komplexním řešení obnovy po katastrofě, jaké DRaaS nabízí. Jsou však věci, které by měly firmy zvážit předtím, než si DRaaS pořídí.

Hnací mechanismy, poskytovatelé a rozdělení trhu DRaaS

DRaaS je chytrým krokem pro cloudové dodavatele, kteří by rádi získali větší kus trhu infrastruktury.

„DRaaS je první cloudovou službou, která má hodnotu pro celou infrastrukturu produkce, všechny servery a všechna úložiště,“ říká John P. Morency, viceprezident výzkumu společnosti Gartner. To otevírá větší prostor na trhu a poskytovatelům přináší vyšší tržby.

DRaaS tedy poskytovatelům přináší nové zdroje tržeb a také nové příležitosti.

„Chtějí dodat komplexní obnovu široké škále business zákazníků,“ říká Price. Tam, kde si plné řešení BC/DR mohly dříve dovolit pouze velké podniky, nyní cloud nabízí cenově dostupnější řešení BC/DR pro malé firmy.

Mezi dodavatele, kteří využívají DRaaS, patří Verizon TerreMark, Microsoft a Symantec (společná nabídka), IBM, Sungard a NTT Data, Earthlink, Windstream, Bluelock, Virtustream, Verastream, EVault, Hosting.com a spousta menších poskytovatelů, kteří se podle Price a Morencyho chtějí na trhu odlišit.

„Přestože se většina poskytovatelů DRaaS navzájem příliš neliší, co se jejich struktur nákladů a doby obnovy týče, je rozdílem mezi nabídkami jednotlivých poskytovatelů čas mezi body obnovy (RPO),“ říká Price. Zatímco Dell a Virtustream hlásí podle Karyn Price RPO 5 minut, Windstream má RPO mezi 15 minutami a jednou hodinou v závislosti na tom, jakou DRaaS službu si zákazník vybere.

DRaaS: Žádné nevýrazné řešení

S tím, co DRaaS nabízí, má v oblasti BC/DR poměrně jasnou budoucnost. Zájem na DRaaS mají společnosti, které nemají žádnou toleranci výpadků, společnosti, které poprvé vstupují do cloudu, ty, které hledají kompletní DR řešení a ty, které mají svou infrastrukturu v oblastech s velkým rizikem přírodní katastrofy.

Zájem na DRaaS mají společnosti, které nemají žádnou toleranci výpadků. „Většina poskytovatelů DRaaS, s nimiž jsem mluvila, nabízí časy obnovy do čtyř hodin,“ říká Price.

DRaaS je řešením pro podniky, které chtějí poprvé vyzkoušet cloud.

ICTS24

„Jestliže jste uprostřed katastrofy a najednou nemáte infrastrukturu, na niž byste mohli obnovovat, měli byste raději cloudové řešení, které byste měli implementováno jako primární možnost, nebo byste raději neměli nic?“ ptá se Price.

Pokračování