K zodpovězení této otázky je třeba pohlédnout do historie a budoucnosti.
Krátký pohled do historie
Koupě letenky byla až do poloviny 60. let překvapivě snadná, jelikož rezervační pracovníci jednoduše zapisovali místa křídou na tabuli. Avšak v roce 1965 přišla společnost American Airlines s elektronickým rezervačním systémem Sabre, který využíval dva sálové počítače, tisíc terminálů a milion řad kódů. Tento systém dokázal zpracovat denně 40 000 rezervací, díky čemuž American Airlines získala konkurenční výhodu. Existence sálových počítačů tak vytvořila exkluzivní klub firem, které si je mohli dovolit.
To se změnilo nástupem osobních počítačů (PC), které slovy Nicholase Carra „demokratizovalo IT a osvobodilo počítač od korporátních datových center a IT oddělení a přeměnilo jej v univerzální obchodní nástroj“. Důsledkem tohoto procesu se z computingu stala komodita, což nepředstavovalo pro CIO zrovna nejzářivější budoucnost. Přesto důležitost CIO nadále rostla.
Nová vlna IT
K další změně došlo až v posledních několika letech, kdy procházíme novou IT revolucí. Ta je podle průzkumu společnosti Gartner hnána nikoliv jedinou, ale hned několika inovacemi najednou. Za nejdůležitější je podle tohoto průzkumu považován především nástup: mobilní technologie (70%), big data/analytics (55%), sociálních médií (54%) a cloudu (51%). Nové technologie mění nejenom IT, ale byznys jako celek. Například automobilky už nesoupeří jen s ostatními automobilkami v produktech samotných. Zákazníky čím dál více zajímá, jak fungují i digitální aplikace automobilek – které jsou postaveny často na na bázi cloudového hostingu a inspirovány sociálními médii (např. BlaBlaCar, Hailo and Uber, ZipCar, etc.).
IT prochází drastickou změnou rolí a je otázkou, jakou úlohu budou hrát dnešní CIO. Nástup cloudové technologie dříve nebo později smete zavedené pořádky a společnosti budou muset chtě nechtě vybírat správný mix veřejného, privátního a hybridního cloudového systému pro různé potřeby. Šéfové IT oddělení, kteří se zaměří pouze na technologii, se dostanou do pozice pilota, který se zcela sousteřdil na řízení letadla v letu, ale zapomněl, jak s ním přistát.
Vytváření hodnot
Současný model fungování IT oddělení není dlouhodobě udržitelný. I když společnosti investují do nových technologií, ne vždy se jim povede vytěžit z nich maximální užitek. Ve skutečnosti využívají méně než polovinu (podle výzkumů asi 43%) skutečného potenciálu. Ke zvýšení ROI budou muset CIOs „začít získávat odbornost v oborech mimo tradiční IT,“ tvrdí průzkum společnosti Gartner a pokračuje: „Začínají přebírat zodpovědnost za hledání digitálních příležitostí a budování hodnot.“ To se nevyhnutelně projevuje na roli CIO obecně – 67 % z nich se nestará výhradně o informační technologie, ale více než kdykoliv dříve se zaměřuje přímo na obchodní cíle společnosti.
Specializace
Jednotlivé role pak zahrnují několik různých typů zodpovědnosti, které pak CIO individuálně a podle potřeb své firmy kombinují. Mezi role se řadí:
-
Chief Digital Officer – zodpovědný za digitální služby, komunikaci, marketing a procesy
-
Chief Outsourcing Officer – zodpovědný za outsourcing co možná největšího množství služeb; usiluje o získání nejlepší ceny, spolehlivosti a bezpečnosti
-
Chief Cloud Broker – zodpovědný za výběr těch správný cloudových dodavatelů, aplikací a technologických partnerů a za jejich integraci
-
Chief Insight Officer – zodpovědný za sběr dat, úložné prostory a procesy
-
Chief Innovation Officer – zodpovědný za využívání technologie tak, aby firma získala náskok před konkurencí; zlepšuje efektivitu IT a dává pozor, aby inovace nebyly kontraproduktivní.
Příležitost pro CIO zajistit přidanou hodnotu a zvýšit konkurenceschopnost firmy se nabízí zejména při přechodu z nízko-nákladového, komoditizovaného IT, jak je známe z minulosti, na nákladnou, avšak vysoce kvalitní technologii.
Přitom podle průzkumu agentury Gartner se 63 % rozpočtu IT utratí na provoz již existující IT infrastruktury a pouze 16 % na rozvoj nových příležitostí! Zkusme si představit, co by se stalo, kdybychom tyto hodnoty prohodili. Zeptejte se sami sebe, co byste mohli dokázat pro svoji firmu, kdyby se záběr Vaší pozice rozšířil? Myslím, že ten správný čas pro CIO právě přichází.
Autor pracuje ve společnosti NetApp
Zdroj: Gartner
Čtěte také:
→ Trend: stínové IT
Téměř pětina technologických projektů nebyla v roce 2013 financována z rozpočtu IT. Nová situace vyžaduje aktivní přístup CIO.
→ 6 technologických trendů, které změní rovnováhu sil ve prospěch velkých firem
Dokonalé zvládnutí digitálních technologií je stále zásadnější pro konkurenceschopnost firem. Doba inovativních start-upů pravděpodobně brzo skončí.