Řada z nás má tyto vzpomínky stále v živé paměti, ale dnešní potřeby jsou již diametrálně odlišné a tomu odpovídá i jiný způsob jejich zajišťování. Uživatelé jsou mobilní a zvyklí, že se ke svým datům dostanou odkudkoliv a kdykoliv. Téměř se smazaly rozdíly mezi využíváním informačních a komunikačních technologií v práci a soukromí. Elektronické služby jako internetové bankovnictví nebo elektronické obchody nastavily očekávání uživatelů na komfort elektronických služeb tak vysoko, že není divu, že běžný občan, který takové elektronické služby využívá, očekává stejný komfort i od elektronických služeb českých úřadů.
Veřejná správa se snaží na aktuální trendy reagovat. Využívá více než pět tisíc různých informačních systémů, které jsou dnes již nezbytné pro běžné zajištění výkonu veřejné správy. Prostor pro zlepšení se nachází ve větší přívětivosti a srozumitelnosti pro uživatele, ale také v lepším systémovém propojení, které by zamezilo opakovanému vyžadování již poskytnutých dat. Nejen v oblasti ICT by měly být projekty vytvářeny s rozmyslem a více koordinovaně. Jednotlivé resorty a úřady by měly více spolupracovat a nevymýšlet již vymyšlené. Velkým tématem je i řízení nákladů na ICT zdroje. Typickým problémem je častá neprůhlednost nákladů, ale i to, že veřejná správa draze nakoupí ICT zdroje, které nakonec ani plně nevyužívá. Nejednou se naopak stalo i to, že se spustila elektronická služba, která nebyla dostatečně dimenzována a připravena na zátěž uživatelů a přestala pracovat.
Z výše zmíněných důvodů bude podle mého názoru stále více přibývat zájmu o interní ICT audity, ale i o cloudové ICT služby umožňující nákup podle potřeby konkrétního úřadu s transparentním vyúčtováním a srozumitelností „za co vlastně platím“. Je to cesta k úspoře finančních prostředků oproti současnému stavu, ale i řešení správného „zacílení“ investice a provozních nákladů. Díky cloudu tak budou moci české úřady i s omezeným množstvím finančních prostředků ve veřejných rozpočtech poskytovat ještě přívětivější, bezpečnější a spolehlivější elektronické služby občanům.
Autor pracuje jako ředitel pro sektor veřejné správy
ve společnosti Microsoft
Čtěte také:
→ Cloud se mění, prim začíná hrát přidaná hodnota
Výzkumy ukazují, že adopce cloud computingu v podnikové sféře má k masovosti daleko. Současně se cloudová scéna mění. Firmy namísto již samozřejmé efektivity očekávají vyšší přidanou hodnotu – „cloudová řešení“.
→ 10 datových a cloudových trendů
Přečtěte si, jaké trendy budou dominovat flashovým, cloudovým a softwarovým odvětvím.