Když vloni distributor chlazených nápojů Coca-Cola HBC oznámil, že s pomocí Atos připojí své chladicí boxy k internetu věcí, pravděpodobně žádného českého podnikatele ani nenapadlo, že jej mohl následovat. Přitom právě nyní se stávají digitalizace a vyhodnocování dat klíčovým nástrojem konkurenceschopnosti a mohou si je dovolit i menší podniky než Coca-Cola. Prediktivní modely mohou být nečekaně přínosné pro firmy nejen z oblasti výroby, energetiky, zemědělství, dopravy a logistiky či retailu.
Aplikace, kterou používá Coca-Cola HBC, dokázala během krátké doby snížit náklady na provoz a údržbu víc než 300 tisíc chladicích boxů o 20 % a zároveň zvýšit tržby o 10 %. Chladicí boxy totiž odesílají data o aktuálním prodeji nápojů a svém vlastním technickém stavu. V aplikaci Atos pak distributor limonád snadno spravuje závozy do jednotlivých prodejen i údržbu jednotlivých chladicích boxů. Díky predikci se nestane, že v době parna zákazník nesežene svůj oblíbený nápoj, ani to, že by bez varování některý z boxů přestal chladit. Plánování pravidelné údržby, výměny konkrétních součástek i závozů jsou díky lepší práci s daty efektivnější a jak technici, tak závozníci mohou optimalizovat své trasy tak, aby ušetřili čas i pohonné hmoty.
V době, kdy asijské podniky chrlí na trh produkty mnohem levněji, než je dokáže vyrobit evropská firma, je absolutní nutností hledat cesty, jak tlačit dolů náklady a ceny. Automatizace výroby sama o sobě dnes již výraznější náskok nezajistí, stává se pouhou podmínkou přežití. To, co dokáže firmám zlepšit konkurenční pozici, je propracovaný systém správy a analýzy dat. Díky detailnímu sledování a analyzování procesu výroby, funkcí strojů a jejich poruchovosti může továrna předcházet výpadkům či zastavení výroby.
Řešení Atos pro internet věcí (IoT) se orientují na rozmanitá odvětví, využívají se například v chytrých automobilech a domácnostech, v průmyslu, maloobchodě, zdravotnictví, ale i v chytrých energetických sítích a službách. Atos spolupracuje s předními průmyslovými partnery, a dokáže tak sestavit řešení pro nejširší spektrum zákazníků nehledě na to, jakým technologickým vybavením disponují.
Atos vyvinul komplexní balík řešení průmyslového internetu věcí (IioT) Atos Codex. Kromě aplikací poskytuje také vývojové, hostingové a integrační služby, a to nejenom na vlastních platformách, ale i na platformách partnerů, jako je Siemens MindSphere.
Při nasazení aplikací Atos Codex lze využít existující senzorickou síť i řídící systémy sledovaných zařízení. Systém sběru dat se na ně napojí a zajistí bezpečné uložení dat v cloudové platformě, v níž lze data dále zpracovávat. Atos zajišťuje potřebné integrace, řízení projektu a poskytuje flexibilní, škálovatelnou a bezpečnou end-to-end podporu.
Kde se fyzický svět potkává s digitálním
Senzory zařízení zaznamenávají informace o době chodu, provozních parametrech, počtu provedených úkonů, energetické náročnosti, ale i okolních podmínkách, jako jsou vlhkost a teplota. V aplikaci pak lze systematicky sledovat stav a účinnost jednotlivých linek či celých závodů.
Aplikace vyhodnocují jednak data z aktuálního provozu, jednak soubory historických informací o předchozích problémech a selháních. Díky kombinaci dat z aktuálního provozu, pokročilých analýz a situační inteligence lze pak proaktivně detekovat blížící se problémy a včasným servisem a výměnou kritických součástek předcházet výpadku.
Kromě zvýšení bezpečnosti provozu a zlepšení údržby zařízení lze díky informacím v aplikacích Atos Codex lépe organizovat vytížení jednotlivých zařízení, a optimálně tak rozvrhovat plány výroby.
Referenční model Atos pro průmysl 4.0
Na základě zkušeností vytvořil Atos referenční model industry 4.0, který prakticky využívá ve své metodice. Referenční model obsahuje čtyři hlavní domény:
Doména procesů: Které procesy (např. životní cyklus produktu, dodavatelský řetězec, výroba a zákazník) budou ovlivněny?
Doména propojení: Které entity (např. podniky, lidé, věci a aplikace) se budou propojovat?
Doména principů návrhu: Které koncepty (např. decentralizace, virtualizace) budou využity?
Doména technologií: Jaké nové technologie (např. analýza velkých dat, internet věcí, mobilní zařízení) mohou posunout hranice existujících obchodních modelů?
Jak probíhá samotná implementace řešení průmyslového internetu věcí ve firmě?
Vyplatí se začít v rozumném rozsahu a věnovat pozornost výběru první oblasti. Kromě čistě interních úvah se v této fázi nabízí využít otevřené zdroje a zkušenosti partnerů.
Čtyři kroky k chytrému podniku
Atos ve své metodice doporučuje pracovat v několika navazujících krocích:
- Identifikace nejvhodnějšího místa, kde začít
Za tímto účelem Atos pořádá pro klienty tzv. Opportunity Discovery Workshop, kde se společně identifikuje výchozí rozsah a přehled technických možností. Sestává ze čtyř kroků:
- Přehled procesů, které připadají v úvahu
- Principy a technologie, které lze využít
- Obchodní dopady a nároky jednotlivých případů aplikace
- Prioritizace a výběr tří až pěti nejvhodnějších případů - Validace
Následuje workshop, který hlouběji analyzuje vybraný případ ve vztahu k aktuální situaci firmy. Hodnotí dopady na procesy a konektivitu podniku v rámci jeho zákaznického ekosystému a přínosy, které by realizace mohla přinést. - Ověření proveditelnosti
Ověření technické proveditelnosti se zajistí realizací proof of concept (PoC) vybraného případu v přiměřeném, dobře zvladatelném rozsahu v prostředí zákazníka. - Vyhodnocení efektivity
Na základě zkušenosti z PoC je společně vystavěn business case – vyhodnocení ekonomické proveditelnosti a efektivity z pohledu celkových finančních přínosů. Nastaví se a vypočtou klíčové finanční ukazatele jako například ROI, které umožní rozhodnout o realizaci případu z komerčního hlediska.
Z pohledu investiční a zdrojové náročnosti se osvědčuje u inovativních projektů pracovat cyklickou tzv. agilní metodou navazujících uzavřených funkčních bloků. Metoda umožňuje včas detekovat nepředvídané nároky, získávat okamžitou zpětnou vazbu o správnosti zvolené cesty a bezpečně řídit směřování investičních zdrojů. Společný tým zadavatele a dodavatele má při agilním projektovém přístupu lepší podmínky pro vzájemné poznání a vyladění pravidel a procesů spolupráce.
Stejné principy, různá využití
Zatímco Coca-Cola si nechala od Atosu postavit celé řešení na míru, pro menší podniky má Atos pestrou škálu předpřipravených aplikací, které je možné snadno přizpůsobit a relativně rychle nasadit do ostrého provozu. V současné době nabízí katalog Atos Codex 16 aplikací, které dokážou obsáhnout potřeby různých typů podniků. Atos byl jedním z prvních partnerů, který vstoupil do ekosystému MindSphere, a kombinuje tak znalosti a zkušenosti společností Atos a Siemens v oblasti výpočetní infrastruktury, kybernetické bezpečnosti, řízení výrobních procesů, datových analýz, strojového učení a umělé inteligence.
Autor je odborníkem na IoT ve společnosti Atos.