;

Českou e-commerci čeká konsolidace a příchod silných hráčů ze zahraničí (2.)

15. 3. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © goodluz - Fotolia.com
České on-line obchody mají ještě řadu slabých míst. Měly by se také připravit na příchod silných hráčů ze zahraničí.

Předchozí část

Slabá místa

Střední i velké e-shopy trápí slabá nebo chybějící datová i webová analytika a nekvalitní práce se získaným zákazníkem. „Největší slabiny českých e-shopů vidím v obchodu jako takovém – v produkto- a cenotvorbě. Občas chybí i smysluplná obchodní strategie a definované konkurenční výhody, díky kterým může e-shop uspět. Poměrně rozvinuti jsme však v multichannel marketingu. Je to dáno hlavně oblíbeností osobních odběrů a postupným vstupem retailerů, kteří využívají pobočky jako výdejní místa,“ myslí si Jan Penkala, e-Commerce Strategy Director v Acomware.

Internetové obchody kladou zbytečně velký důraz na techniku a technologii, o to méně však umí obchodovat. „Obchod bývá často technicky propracovaný a plný funkcí, které nikdo ve skutečnosti nepotřebuje, ale fotografie zboží jsou malé a popisy příliš stručné. Málokdo si láme také hlavu s kvalitní cenotvorbou a prezentací vybraného zboží,“ popisuje problémy českých e-shopů expert na internetové obchodování, investor a publicista Jiří Hlavenka.

Očekává se konsolidace trhu a vstup silných hráčů ze zahraničí

Celkem se odhaduje, že v ČR funguje cca 35 000 online obchodů, které mají celkový roční obrat do 50 miliard korun. Podle odborníků se také letos budou stále více rozevírat nůžky mezi velkými hráči na trhu a menšími e-shopy. 

„Stále větší podíl na celkových obratech budou mít nejvýznamnější české internetové obchody, jako je Alza.cz, Mall.cz či Kasa.cz. Obchody střední velikosti v současnosti lehce ustupují do pozadí,“ sdělil Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Své místo na trhu si ale podle expertů uhájí i malé úzce specializované e-shopy. Tuzemské elektronické obchody by si měly také začít hledat nové příležitosti i mimo oblast ČR, což zatím většinou nedělají a pružněji reagovat na výkyvy a změny na trhu.

„Na jedné straně se budou otevírat nové e-shopy, na straně druhé se budou zvyšovat rozdíly mezi úspěšnými a méně úspěšnými. Přijdou nové akvizice. Přibudou e-shopy kamenných obchodníků a výrobců. Budou více prorůstat obchodní sítě s online prodejem. Trh e-shopů zkrátka postupně prodělá to, co jsme viděli v devadesátých letech u klasického maloobchodu, tedy určitou kultivaci spojenou s koncentrací trhu a internacionalizací,“ říká Tomáš Hájek, ředitel Asociace direkt-marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ).

Na český trh zatím nevstoupil žádný velký hráč ze zahraničí, spíše jsme svědky toho, že některé firmy získávají dobré pozice v sousedních zemích jako je Slovensko, Polsko nebo Maďarsko. Ovšem vstup silné firmy na český e-trh je nevyhnutelný. Podle odhadu panelistů k tomu zatím do konce roku 2013 nedojde, takže české firmy mají ještě nějaký čas se na takovou situaci připravit. 

ICTS24

A jaký je váš názor na stav českého on-line obchodování?
Zapojte se do diskuse pod článkem!

G+