Společnost Webnode, která se orientuje na samoobslužnou tvorbu webu, přináší 5 tuzemských webových trendů pro rok 2018.
Mezi nejoblíbenější domény patří u českých zákazníků na platformě Webnode .cz (84,2%), .com (8,2%) .eu (5,5%), .net (1,2%) a .sk (0,9%). V loňském roce dále zesílil trend přístupu na web z přenosných zařízení, jakou jsou smartphony a tablety. Naopak dlouhodobě mírně klesají přístupy z klasických počítačů. Může za to vyšší penetrace nových typů zařízení a také to, že lidé jsou čím dál tím více on-line kdykoliv a kdekoliv. V řeči konkrétních čísel to znamená, že na webové stránky Webnode přistupuje 54% populace z počítačů, 41% ze smartphonů a 5% z tabletů. V případě surfování na mobilech genderově mírně převažují muži nad ženami a nejsilnější skupinu tvoří lidé do 40 let.
Top 5 českých trendů pro rok 2018
1. Hravost – pryč jsou doby, kdy weby byly nudné, nepřehledné, složité a příliš strukturované. Dnes je důležité mít web hravý. Nejenže lépe vypadá, ale působí přirozeně, a navíc umí vybídnout návštěvníky k akci. Toho lze dosáhnout různými interaktivními prvky (např. rolovací nabídky, zvětšení náhledu apod.), stále roste obliba animací či videí v pozadí webu.
2. Příběhy – jak v případě e-shopů, tak webových prezentací je v tuzemsku vidět zajímavý trend vyprávění příběhů. Začínající firmy často doplňují svůj web o „příběh“, který je k podnikání přivedl. Zajímavou formou tak lidem přibližují nejen to, co dělají, ale i proč. Samozřejmostí se pak stává prezentace podpořená kvalitními fotografiemi.
3. Krátce a jasně – lidé čím dál tím méně chtějí číst. Obsah konzumují ve formě stručných příspěvků, sledují krátká videa a dávají krátké komentáře. Tento trend se promítl i do obsahu webových stránek. Krátká stručná sdělení převažují nad dlouhými odstavci textu, které z webů mizí.
4. Optimalizace jinak – lidé se vrací k zapamatovatelným názvům webů, protože pro optimalizaci vyhledávače už není samotný název domény tak důležitý (SEO se posunulo dál). Návštěvníci vítají název, který je zaujme, a výstižné kratší jméno má navíc větší šanci stát se značkou.
5. Snadnost – vzrostl tlak na jednoduchost a rychlost v samotné tvorbě webu. Lidé jsou oprávněně stále náročnější, chtějí mít svůj web online rychleji a nepřejí se zabývat technickým pozadím. Proto stále častěji sahají po šablonách, které mohou měnit podle potřeby.
Uvedené poznatky sice vycházejí z vlastních statistik a provozu specifického systému Webnode, ale je tyto trendy je patrně možné i zobecnit.
Zdroj: Webnode