Česká e-commerce patří tradičně k silně růstovým složkám maloobchodního prodeje: loňský obrat z prodeje zboží a služeb na internetu přesáhnul 70 miliard Kč, tedy více než 6 % obratu celého maloobchodu. Analytici pro pro letošní rok odhadovali, že e-shopy porostou o přibližně 15 %. „Čísla za první čtvrtletí ale ukazují, že tempo růstu je zatím rychlejší, někde na úrovni 23 %,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware. Podle něj mají zákazníci největší zájem o zboží určené do domácnosti (například nábytek), kde e-shopům rostl obrat v průměru o 34 %.
V tržbách vede PC, nákupy mobilem rostou nejrychleji
Zhruba 82 % zákazníků využívá při návštěvě internetového obchodu osobní počítač, 11,5 % mobil a necelých 7 % tablet. „V tržbách je situace mírně odlišná, tam stále jasně vládne PC s podílem zhruba 90,7 %. Mobily se na nich podílí ze 4,5 %, tablety ze 4,7 %,“ konkretizuje Jan Penkala. Platí však, že e-shopům meziročně vzrostly příjmy ze všech typů zařízení. „Zákazníci s PC utratili v internetových obchodech o čtvrtinu víc než loni. Lidé s tabletem o 42 %. Premiantem jsou nákupy z mobilů, tam růst dosáhl dokonce 56 %,“ říká Penkala.
Podobný růst o hodnotě 20% nárůstu meziročníh hodnot se očekává i nadále. „Tahounem bude jarní sortiment – oblečení, sport, zahrada nebo také potraviny díky spuštění nových e-shopů,“ komentuje to Penkala.
O průzkumu: Byla zkoumána data shromážděná pomocí Google Analytics na vzorku více než 70 českých e-shopů se souhrnným ročním obratem přibližně 2,7 miliardy Kč.